با نحوه نوشتن قولنامه آشنا شوید

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
قولنامه از جمله مهم‌ترین و رایج‌ترین انواع قراردادهاست که بین افراد منعقد می‌شود. این قرارداد دارای نکات مهم و مخصوص به خودش است و افراد باید از آن اطلاع داشته باشند.
نحوه نوشتن قولنامه

ازآنجایی‌که قولنامه یک سند عادی بوده و معمولاً بین افراد در خارج از دفاتر اسناد رسمی نوشته می‌شود، نحوه نوشتن قولنامه دارای اهمیت بوده و افراد باید از آن اطلاع داشته باشند و نکات مهم آن را بدانند تا دچار مشکل نشوند. همراه دلتامگ باشید.

قولنامه چیست؟

در ابتدا باید توضیح دهیم که قولنامه به چه معنا است؟ قولنامه در واقع سندی است که در آن تعهد و قولی نوشته می‌شود. در حقیقت قولنامه یک قراردادی است که اعتبار خود را از ماده ۱۰ قانون مدنی می‌گیرد. طبق آن طرفین معامله که قصد عقد بیع را دارند، متعهد می‌شوند که در زمان مشخصی به تعهد خود یعنی انتقال مال به دیگری عمل کنند.

البته لازم به ذکر است که قولنامه دارای ضمانت اجرایی است و تخلف از آن منجر به پرداخت جریم می‌شود. به‌عبارت‌دیگر توافق‌هایی که به این صورت انجام می‌شوند، مشمول ماده ۱۰ قانون مدنی ایران بوده و الزام‌آور هستند. به این معنی که در حدود تعهداتی که در متن قولنامه شده می‌توان از طریق دادگاه، طرف متخلف را ملزم به انجام آن تعهدات نمود.

قولنامه چیست؟

نحوه نوشتن قولنامه

در نحوه نوشتن قولنامه اولین موردی که باید موردتوجه افراد قرار بگیرد آن است که اطلاعات هویتی و اقامتی طرفین قرارداد باید درست درج شود. با این توضیح که مشخصات هویتی دقیقاً مطابق اطلاعات کارت ملی و شناسنامه طرفین در قرارداد درج شده و آدرس دقیق آن‌ها نیز درج شود.

موضوع مهم دیگر که دررابطه‌با نحوه نوشتن قولنامه و نکات آن باید توجه کنید بحث مشخص‌کردن موضوع قرارداد است. منظور از این موضوع قرارداد آن است که طرفین با انعقاد قرارداد قصد انتقال خود مال یا منفعت آن را دارند. برای مثال در قولنامه فروش ماشین، ماشین موضوع قرارداد بوده و در قولنامه اجاره‌خانه، خانه است که موضوع عقد و قرارداد محسوب می‌شود.

مطلب پیشنهادی:  پیشگیری از کلاهبرداری در خرید ملک قولنامه‌ ای

موضوع قرارداد هر چیزی که باشد، باید معلوم و معین باشد. به این معنی که اوصاف و ویژگی‌های آن در قرارداد ذکر شده و درصورتی‌که عین معین باشد، معین گردد که موضوع قرارداد دقیقاً کدام مال است.

یکی دیگر از نکات مهم در نحوه نوشتن قولنامه آن است که عوض مال یا ما به ازاء موضوع نیز باید دقیقاً همانند آن، معین و معلوم گردد. معنی عوض، در واقع مالی است که از سوی طرف مقابل، در مقابل موضوع به یک طرف دیگر قرارداد داده شده که به طور معمول، مبلغی پول است.  برای مثال در قولنامه فروش ماشین، مقدار وجهی که از طرف خریدار، به فروشنده داده می‌شود عوض است.

در قسمت شروط قراردادها نیز طرفین می‌توانند هر شرایطی که مخالف مقتضای ذات عقد نباشد را درج کرده و با امضای قولنامه آن شروط را قبول کنند.

آخرین و مهم‌ترین موضوعی که باید در نحوه نوشتن قولنامه موردتوجه طرفین قرار گیرد مسئله امضای این سند قراردادی است به این معنی که هر دو طرف قرارداد، باید ذیل آن را امضا کرده و به‌علاوه، پیشنهاد می‌شود که حداقل دو نفر شاهد نیز ذیل قولنامه را امضا نمایند.

نوشتن قولنامه

با وجود دفتر اسناد رسمی چه نیازی به تنظیم قولنامه است؟

  • اولین مورد هزینه بالای تنظیم سند رسمی است.
  • آماده نبودن اسناد و مدارک ملک برای انتقال سند
  • آماده نبودن خریدار برای پرداخت نقدی همه مبلغ قرارداد
  • فوری بودن انجام معامله
  • سریع و آسان بودن تنظیم قولنامه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

قوانین جدید گواهینامه خیلی مهم هستند

افرادی که اقدام به دریافت گواهینامه رانندگی کرده‌اند یا می‌خواهند آن را دریافت کنند، باید …