پیشگیری از کلاهبرداری در خرید ملک قولنامه‌ ای

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
معاملات قولنامه‌ای به دلایل مختلف طرفداران بسیار زیادی دارد اما هنگام انعقاد این نوع از معاملات باید تمام دقت و توجه خودمان را بکار بگیریم.
خرید ملک قولنامه‌ ای

پیشگیری از کلاهبرداری در خرید ملک قولنامه‌ ای از جمله مهم‌ترین کارهایی است که شما باید انجام دهید تا دچار ضررهای بسیار هنگفت نشوید. معاملات قولنامه‌ای از جمله معاملاتی است که اما و اگرهای بسیاری پیرامون آن مطرح است و شما باید با دانش و آگاهی کامل به سراغ آن بروید. همراه دلتامگ باشید.

همان‌طور که در مطالب قبلی برایتان بیان کردیم قولنامه یک سند عادی بوده که در دادگاه اعتبار دارد؛ بنابراین مفاد آن باید اجرا شده و اگر یکی از دو طرف از اجرای تعهد خود، سرباز بزند دادگاه می‌تواند او را احضار کند. همچنین اگر فروشنده ملک بر خلاف مفاد قولنامه از حضور در دفتر اسناد رسمی به خریدار خودداری کند، باید در دادگاه پاسخ دهد.

حالا در این راستا باید بگوییم که در قانون منعی برای خرید ملک قولنامه ای و بدون سند وجود ندارد. به‌عبارت‌دیگر، از دید قانون خرید خانه قولنامه‌ای فاقد اعتبار نیست.

تفاوت سند شش دانگ و قولنامه چیست؟

برای بررسی این دو نوع سند در ابتدا باید به مسئولیت مقبولیت قضایی آن‌ها بپردازیم. از این رو باید بگوییم که این دو سند دارای مقبولیت قضایی هستند اما برای دریافت تسهیلات شما نمی‌توانید از قولنامه استفاده کنید و حتما باید سند شش دانگ داشته باشید.

در مورد قولنامه حتما باید توسط شخصی که معتبر است مثل مشاورین املاک دارای جواز کسب یا معتمد محل استفاده کرد. اما در سند شش دانگ الزما از  طریق دفاتر ثبت اسناد و با بررسی احراز هویت خریدار و فروشنده همان‌طور که قبلا گفته شد ثبت می‌شود.

از این رو برای گرفتن‌سند برای زمین قولنامه‌ای الزاما باید به دفاتر ثبت اسناد و املاک مراجعه کنید.

مشکلات خرید ملک قولنامه‌ ای

مشکلات خرید ملک قولنامه‌ ای

هنگام خرید ملک قولنامه‌ ای ممکن است با دو مشکل بزرگ مواجه شویم. این دو مشکل عبارت‌اند از واقعی نبودن مالک (این موضوع از طریق جعل اسناد یا عدم بررسی انحصاروراثت اتفاق می‌افتد.) و دیگری بررسی کد رهگیری املاک (بابت اینکه صاحب‌ملک تابه‌حال خانه را فروخته است یا خیر؟ یا حتی ملک به چند نفر فروخته است؟)

مطلب پیشنهادی:  این نوع مهریه اصلا حکم جلب ندارد

برای رفع این دو مشکل باید قولنامه ملک را به‌صورت سلسله مراتبی پیگیری کنید و از فروشنده بخواهید که قولنامه‌های قبلی را در اختیار شما بگذارد تا در نهایت به سند مادر دسترسی پیدا کنید.

پیشگیری از کلاهبرداری در خرید ملک قولنامه‌ ای

در ابتدا باید برایتان توضیح دهیم که ملک در دو حالت زیر به‌صورت قولنامه‌ای خریدوفروش می‌شود:

  • در حالتی که ملک موردنظر به طور کل فاقد سند بوده و صرفاً بنچاق دارد.
  • ملک موردنظر حاصل تفکیک یک زمین است که زمین مادر سند دارد؛ اما قطعات تفکیک شده فاقد سند هستند.

درصورتی‌که قصد خرید ملک قولنامه‌ ای را دارید، باید پیگیر سلسله قولنامه‌های ملک باشید. یعنی باید از فروشنده بخواهید که قولنامه‌های قبلی را در اختیار شما بگذارد.

با دسترسی به قولنامه‌های پیشین می‌توانید خریداران قبلی را شناسایی کرده و در نهایت به سند مادر ملک یا همان بنچاق دسترسی پیدا کنید.

همچنین باید استعلامات موردنیاز را روی سند یا بنچاق انجام داده و صحت و اعتبار آن را متوجه شوید. البته همیشه و در تمام معاملات قولنامه‌ای احتیاجی به دسترسی به تمام قولنامه‌ها نیست.

پیشگیری از کلاهبرداری در خرید ملک قولنامه‌ ای

 نحوه شکایت از کلاهبرداری در خریدوفروش مسکن به چه صورت است؟

نحوه شکایت از جرم کلاهبرداری در خرید ملک قولنامه‌ ای از طریق تنظیم شکواییه در دفاتر خدمات قضایی است.

مجازات کلاهبرداری در خریدوفروش ملک

طبق ماده 1 قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشا و اختلاس و کلاهبرداری مجازات جرم کلاهبرداری خرید و فروش مسکن مانند مجازات جرم کلاهبرداری اینترنتی علاوه بر رد اصل مال به صاحب آن، حبس از یک تا هفت سال و پرداخت جزای نقدی، معادل مالی که اخذ کرده، است.

تعداد کلمات مطلب: 585

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

آیا توقیف خانه مرد برای مهریه ممکن است؟

توقیف خانه مرد برای مهریه از جمله خواسته‌های خانم‌هایی است که اقدام به درسافت مهریه کرده‌ا…