آیا با گرفتن اسکرین شات مجازات می‌شوید؟

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
در جوامع توسعه‌یافته امروز، تکنولوژی بسیار گسترش پیدا کرده و همین امر سبب سهولت در کارها و صرفه جویی در زمان شده است. به همین دلیل مردم بسیار از تکنولوژی استفاده می‌کنند اما با این وجود استفاده از آن مسائل و مشکلاتی را هم با خود به همراه داشته است.
مجازات گرفتن اسکرین شات

یکی از سؤالاتی که بسیاری از افراد از ما می‌پرسند آن است که مجازات گرفتن اسکرین شات چیست؟ همان‌طور که می‌دانید جرایمی که در دنیای تکنولوژی انجام می‌شود اغلب با موبایل و کامپیوتر و در فضای مجازی و اینترنت است که جرم اسکرین شات یکی از جرایمی است که در مراجع قضای مطرح می‌شود و قانون‌گذار برای آن مجازات تعیین کرده است. همراه دلتامگ باشید.

جرم انتشار اسکرین شات

طبق قانون مجازات اسلامی افشای حریم خصوصی افراد جرم محسوب می‌شود. اسکرین شات و انتشار آن در ماده 16 قانون جرایم رایانه‌ای جرم شناخته شده و افراد اگر مرتکب این جرم شوند مجازات می‌شوند.

در واقع طبق قانون هركس به‌وسیله سامانه‌‌های رایانه‌ای یا مخابراتی، فیلم یا صدا یا تصویر دیگری را تغییر دهد یا تحریف كند و سپس آن را منتشر یا با آگاهی به تغییر یا تحریف منتشر كند، به‌گونه‌ای که عرفاً موجب هتك حیثیت او شود، جرم است.
به‌موجب قانون اگر تغییر یا تحریف به گونه مستهجن باشد، مرتكب به حداكثر مجازات محكوم خواهد شد.
و در ماده 17 همین قانون نیز بیان شده است که هرگونه انتشار صوت یا تصویر یا فیلم خانوادگی را به‌وسیله سامانه‌های رایانه‌ای منتشر کند یا تغییر یا تحریف کند، مشمول مجازات می‌شود. قانون مجازات اسلامی و قانون احترام به آزادی‌های مشروع و حفظ حقوق شهروندی نیز انتشار اسکرین شات را جرم شناخته است.

جرم انتشار اسکرین شات

مجازات گرفتن اسکرین شات

مجازات گرفتن اسکرین شات طبق قانون مجازات اسلامی جزای نقدی و دو سال حبس است که قانون این مجازات را برای مرتکب و مجرم در نظر گرفته است و طبق قانون جرایم رایانه‌ای مجازات حبس از نود و یك روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج میلیون (۵.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا چهل میلیون (۴۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال یا هر دو مجازات محكوم می‌شود.
طبق ماده 669 قانون مجازات اسلامی هر زمانی فردی، دیگری را به هر نحو تهدید به قتل یا ضررهای نفسی یا شرفی یا مالی یا افشای سری نسبت به خود یا بستگان او کند، به مجازات شلاق تا 74 ضربه و زندان از دو ماهه تا دو سال محکوم می‌شود.
با توجه به ماده فوق تهدید به انتشار اسکرین شات جرم بوده حتی اگر این عمل را انجام ندهد ولی فرد می‌تواند از عمل او در دادسرای جرایم رایانه‌ای شکایت کند. همین طور شخص می‌تواند با دارا بودن شرایط استناد به اسکرین شات علیه وی طرح دعوا کند.

مطلب پیشنهادی:  نکات لازم برای انتقال سند ملک

افشای چت خصوصی

افشای چت خصوصی

روزانه پیام‌های زیادی از طریق شبکه‌های اجتماعی مختلف بین افراد گوناگون ردوبدل می‌شوند. این پیام‌ها اغلب در غالب چت بوده و گفتگوهای روزمره افراد را پیرامون موضوع خاصی شامل می‌شوند.

حالا اگر فردی که یکی از طرفین این گفتگوها بوده، پیام‌های فرد دیگر را باهدف ازبین‌بردن آبروی او در اختیار افراد دیگر قرار دهد یا پیام‌های ارسالی را به‌صورت تحریف شده منتشر کند یا از اسکرین‌شات چت برای تهدید طرف مقابل استفاده کند مرتکب جرم شده است. مجازات جرم انتشار چت و مجازات گرفتن اسکرین شات توسط مراجع قضایی معین شده و امکان دارد که مجرم به پرداخت جزای نقدی یا حبس یا هر دو آن‌ها محکوم شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

در این شرایط تمام ارث زن به همسرش می‌رسد

تقسیم ارث زن از جمله موضوعاتی است که در قانون مدنی ایران به آن اشاره شده است. قانون سهم زن…