سفر پاییزی به جاهای دیدنی زرند را از دست ندهید

4
2
زمان مطالعه: 3 دقیقه
جاهای دیدنی زرند از روستای جرجافک گرفته تا برج زرندوئیه همگی در لیست بهترین مقاصد گردشگری ایران محسوب می‌شوند.
جاهای دیدنی زرند

در جنوب شرقی ایران و در استان کرمان شهرستانی وجود دارد که در گذشته یکی از پرآوازه‌ترین شهرهای ایران بوده است. شهرستان زرند در سده‌های نخستین پس از ظهور اسلام، یکی از بزرگ‌ترین و آبادترین شهرهای ایران بوده است. جاهای دیدنی زرند بدون شک از بهترین مقاصد گردشگری کشورمان در بین جاهای دیدنی کرمان هستند. دلتامگ در این مقاله به معرفی چند جاذبه گردشگری مشهور در این شهر پرداخته است با ما همراه باشید.

زرند کرمان

شهرستان زرند در شمال غربی استان کرمان واقع شده است. فاصله این شهر تا کلان‌شهر کرمان تنها 75 کیلومتر است که با کمتر از یک ساعت رانندگی به‌راحتی می‌توانید به آن برسید. این شهرستان به دلیل داشتن مراکز صنعتی و کارخانه‌های بسیار پیشرفته و مدرن از جمله کارخانه کنسانتره، گندله، کک‌سازی، فولاد، یونولیت، نیروگاه برق و آبی تمام اتوماتیک، کارخانه قطران و از همه مهم‌تر مجموعه کارخانه‌های واگن‌سازی پلور سبز نسبت به سایر شهرهای کرمان پیشرفت بیشتری داشته است.

از طرفی موقعیت جغرافیایی و آب‌وهوای این شهرستان باعث شده که از نظر گردشگری نیز بسیار محبوب باشد. در زرند روستاهای بسیاری وجود دارد که مقصد گردشگری هم‌وطنانمان هستند؛ اما روستای جرجافک یکی از معروف‌ترین آن‌هاست.

کوچه باغ های جرجافک

روستای جرجافک از جاهای دیدنی زرند

روستای جرجافک که از توابع زرند است، آب‌و‌هوایی خنک و ییلاقی دارد و به همین دلیل به یکی از گردشگرپذیرترین روستاهای این شهر تبدیل شده است. نام این روستا در گذشته گرگاک بوده؛ اما  تاریخ پیدایش آن به طور دقیق مشخص نیست.

شغل بیشتر ساکنان این روستا کشاورزی است و مهم‌ترین محصول زمین‌های کشاورزی این منطقه سبزیجات‌اند اما میوه‌هایی مانند انار، توت‌فرنگی، زردآلو، سیب و پسته هم از دیگر محصول‌های روستای جرجافک‌ محسوب می‌شوند.

آثار تاریخی شهرستان زرند کرمان

از آنجایی که زرند از پیشینه بسیار غنی‌ای برخوردار است و قدمت آن‌ها به قرن‌ها قبل برمی‌گردد آثار تاریخی بسیاری در آن می‌توان دید که نظایر آن در جای دیگری از ایران وجود ندارد. مقبره عبدالسلام زرندی، مسجد حسینیه قلعه زرند، بازار وکیل، برج زرندوئیه و مسجد حسینیه سقاخانه از جمله این آثار تاریخی زیبا و جذاب هستند.

مطلب پیشنهادی:  بزرگ‌ترین ساعت آفتابی جهان را در تهران ببینید! + ویدیو

برج زرندوئیه از جاهای دیدنی زرند

در میانه شهر زرند، در مساحتی حدود 100 مترمربع برج کوچکی قرار گرفته که در حدود یک قرن پیش، مردی خیر به همراه پسرانش برای مراقبت از شهر در مقابل راهزنان آن را ساخته‌اند. مالک این بنا بعد‌ها آن را به سازمان میراث فرهنگ اهدا کرد و با کمک مردم و مسئولین شهرداری بازسازی شد.

بازار وکیل معروف به بازار سهرابی از جاهای دیدنی زرند

در این شهر زیبای کویری بازاری ۱۴۰ساله وجود دارد که به بازار سهرابی مشهور است. مغازه‌های سنتی این بازار را شخصی به نام حاج علی ساخته بود که متاسفانه سیل آن‌ها را ویران کرد. حاج علی برای زمینش تصمیم دیگر گرفت. او تصمیم به ساخت یک کوره آجرپزی در این مکان گرفت؛ اما برادران سهرابی این مکان را از او خریداری کردند. ازآن‌پس به این محله، بازار سهرابی می‌گویند.

رعفران زرند

سوغات زرند

از جمله سوغاتی‌هایی که می‌توانید در این شهر خریداری کنید می‌توان به بزقرمه، سوهان زرندی، چلوگوشت زرندی، پسته، قاووت، آش آماچو، کماچ، کماچ سهن، کلمپه، روغن جوشی، پته، قالی و سرمه سنگ و از همه مهم‌تر زعفران اشاره کرد.

سخن پایانی

زرند یکی از خوش آب و هواترین شهرهای کویری کرمان است که به دلیل صنعتی‌شدن این روزها حال و هوای خوبی ندارد. بااین‌حال این شهر هنوز هم یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری در جنوب ایران محسوب می‌شود که هرساله میزبان گردشگران بسیاری است. سفر پاییزی به این شهر کویری و جاهای دیدنی زرند بدون شک یکی از لذت‌بخش‌ترین سفرهای شما خواهد بود.

 

تعداد کلمات مطلب: 580

4 دیدگاه

  1. محمد قاسمی

    14 آبان 1402 در 1:42 ب.ظ

    سلام زعفران محصول دشتخاک زرند نه جرجافک
    بزرگترین معدن زغالسنگ ایران بنام خمرود نیز در این مکان قرار دارد

    پاسخ

  2. علی

    16 آبان 1402 در 2:06 ب.ظ

    فاصله تا کرمان کمتر از یک ساعت است نه ۱/۵ ساعت، در ضمن برج زرندویه در وسط شهر قرار داره نه فاصله ۶ کیلومتری.

    پاسخ

    • زینب پروانه

      16 آبان 1402 در 4:55 ب.ظ

      بله ممنون از توضیحات شما، اصلاح شد

      پاسخ

    • حسین

      19 آبان 1402 در 7:28 ب.ظ

      سلام معرفی درستی نبود

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

بررسی مهم ترین مزایای اکسپرس اینتری کانادا + بهترین سازمان مهاجرتی برای مهاجرت با اکسپرس اینتری

اکسپرس انتری کانادا سیستمی جامع و کامل است که مهاجرت از طریق کار به این کشور را مدیریت می‌…