خشونت خانگی چیست و انواع آن

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
به طور کلی خشونت خانگی در دنیا بیشتر نسبت به زنان و کودکان است اما مردان هم میتوانند مورد خشونت خانگی قرار بگیرند.
خشونت خانگی

کارکرد خانواده تنها تامین نیازهای جسمی، مادی و روانی و ایجاد فضایی سرشار از صمیمیت برای اعضا نیست، بلکه در کنار این کارکردهای سازنده و مفید، خانواده می‌تواند کارکردهای مخرب گسترده‌ای مانند خشونت نیز داشته باشد. سال هاست که در برخی خانواده‌ها خشونت، کانون زندگی آنها را به محیطی سرد و بی روح تبدیل کرده است. خشونت خانگی یک فاجعه جهانی است که خانواده و جامعه را ویران می کند و سلامت افراد را تهدید می کند و مجروحان زیادی را برجای می گذارد. در ادامه میتوانید با انواع خشونت خانگی آشنا شوید پس با دلتامگ همراه باشید.

تعریف خشونت خانگی

خشونت خانگی خشونتی است که در محیط خصوصی خانواده رخ می‌دهد. همان‌گونه که می‌دانید خشونت رفتاری است که هم  فیزیکی یا غیرفیزیکی به منظور آزار دادن و آسیب رساندن رخ می‌دهد. در دنیای امروز خشونت خانگی یک واقعیت انکارناپذیر است، خشونتی که مختص جامعه یا طبقه خاصی نیست و در همه کشورهای جهان و طبقات مختلف اجتماعی دیده می شود. به طور کلی زنان بیشتر از مردان از خشونت خانگی رنج می‌برند.

خشونت خانگی

انواع خشونت خانگی

خشونت خانگی انواع مختلفی دارد که در ادامه به مهم ترین این خشونت ها اشاره شده است:

خشونت فیزیکی

شاید خطرناک ترین نوع خشونت خانگی، کتک زدن مهاجم باشد. اعمالی مانند مشت، لگد، گاز گرفتن، هل دادن، خفگی، زخمی کردن، غرق شدن، کشیدن مو، سوزاندن و حتی تهدید به حمله فیزیکی از جمله این اعمال خشونت آمیز است. قطع نیازهای جسمانی مانند تغذیه، بهداشت، کمک به درمان آسیب یا بیماری و زندانی کردن نیز خشونت فیزیکی محسوب می شود. پرتاب اشیا، شکستن و آسیب رساندن به وسایل منزل و حتی آسیب رساندن به حیوانات خانگی از جمله این موارد است. در این صورت لازم است اقدامات فوری از طریق مراکز و منابع پشتیبانی برای جلوگیری از آسیب های جدی صورت گیرد.

خشونت روانی

این نوع خشونت به معنای هر نوع رفتار و گفتار خشن است که سلامت روانی فرد را به خطر بیندازد. مانند انتقاد ناروا، تمسخر، توهین، تهدید به ازدواج مجدد، تهدید به طلاق، مالکیت، عدم اجازه خروج از منزل، تهدید به سرقت کودکان، تهدید به تخریب اموال، طعنه و اجبار به دیدن تصاویر و صحنه های خلاف حیا.

مطلب پیشنهادی:  راحت‌ترین روش ساخت سایبان برای ماشین + ویدئو

خشونت جنسی

خشونت جنسی به معنای هر نوع رفتار جنسی خشونت آمیز است که با عمد و قصد توام با زور و نارضایتی یا اکراه یا خارج از ارتباط عادی بین دو جنس مخالف برای تهدید و آسیب جنسی انجام می شود و از مصادیق آن می توان به تجاوز اشاره کرد. آزار و اذیت جنسی و تماس فیزیکی، ختنه زن، حاملگی اجباری، اجبار به داشتن روابط جنسی غیر طبیعی، اجبار به رابطه جنسی در دوران قاعدگی و بیماری.

خشونت خانگی

خشونت محرومیت

خشونت اقتصادی به معنای رفتار خشن در امور مربوط به شغل، اقتصاد و دارایی است که فرد را تحت فشار، آزار و اذیت و تبعیض قرار می دهد. مانند عدم پرداخت نفقه، بخل و کنترل وسواسی مخارج خانه، دریافت اجباری حقوق همسر، تبعیض و نابرابری های اقتصادی.

سخن پایانی

خشونت معمولاً بازتابی از سطح پایین تحمل افراد جامعه، احساس پرخاشگری و آسیب روانی است. افرادی که در دوران کودکی در معرض انواع خشونت قرار گرفته اند، افرادی که اعتماد به نفس پایینی دارند، برای خود احترام و ارزش قائل نیستند و یا افرادی که خلق و خوی افسرده دارند، انواع خشونت ها را نسبت به خود بیشتر تحمل می کنند.

تعداد کلمات مطلب: 547

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در روانشناسی

همچنین بخوانید

نشانه های مخفی در مردان که بیانگر عشق جنون آمیز آن هاست

نشانه‌های دوست داشتن پنهانی مردان را می‌دانید؟ ممکن است احساس کنید که شخصی شما را پنهانی د…