کوتاه ترین راه طلاق برای زن کدام است؟

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
برای گرفتن حکم طلاق روش‌های مختلفی وجود دارد. هر کدام از این روش‌ها دارای مزایا و معایبی هستند. یکی از این روش‌ها، طلاق توافقی است.
کوتاه ترین راه طلاق

یکی از سؤالاتی که افراد می‌پرسند آن است که کوتاه ترین راه طلاق چیست؟ در سال‌های اخیر، آمار طلاق توافقی و غیر توافقی به‌شدت افزایش پیدا کرده است و زوجین مختلف به دلایل گوناگون اقدام به طلاق می‌کنند. حالا ما در این مطلب از دلتامگ می‌خواهیم کوتاه‌ترین و سریع‌ترین راه برای طلاق را بررسی کنیم.

طلاق توافقی چیست؟

طلاق توافقی در واقع یک نوع طلاق است در آن زوجین برای ثبت‌کردن و مسائل مربوط به آن توافق کرده و این‌گونه نیست که فقط یکی از طرفین درخواست طلاق را داشته باشد.

امروزه باتوجه‌به اینکه بسیاری از زوجین تأکید بر حقوق مشترک دارند، زن در شروط ضمن عقد خود، حق طلاق را از مرد دریافت کرده و مفهوم طلاق غیر توافقی بی‌معنی شده و اکثر طلاق‌‌ها توافقی شده‌اند؛ بنابراین کوتاه ترین راه طلاق، طلاق توافقی است.

طلاق توافقی بهترین راه در میان روش‌های مختلف است و در آن نظر طرفین بسیار اهمیت دارد. در طلاق توافقی حتی درباره کوچک‌ترین مسائل مربوط به بعد از طلاق، توافق شده و مورد بررسی طرفین قرار می‌گیرند.

نکات طلاق توافقی، کوتاه ترین راه طلاق

  • برای انجام کوتاه ترین راه طلاق که طلاق توافقی است، زوجین باید در ابتدا مشاوره و دوره‌های مختلفی را بگذرانند.
  • همچنین در طلاق توافقی باید توافقنامه وجود داشته باشد و زوجین در آن مواردی مانند مهریه، نفقه، حضانت و اجرت‌المثل و غیره را مشخص کرده باشند. برای مثال زن حتی می‌تواند تمام مهریه خود را ببخشد؛ اما باید این موضوع را در توافقنامه ذکر نماید.
  • هزینه این نوع طلاق بر عهده طرفین است و زوجین باید بر سر آن نیز توافقات لازم را انجام دهند یا هر کدام به‌صورت مساوی حق خود را بپردازد.
  • نکته مهمی که باید بدانید آن است که در این کوتاه ترین راه طلاق زمانی گواهی عدم امکان سازش صادر می‌شود که زوجین گواهی عدم بارداری نیز داشته باشند.
  • پشیمانی زوجین یا حتی یکی از آن‌ها تا قبل از صدور گواهی عدم امکان سازش ممکن است و هر کدام از آن‌ها ابراز پشیمانی کنند، این گواهی صادر نخواهد شد و ادامه روند دادرسی لغو می‌شود.
مطلب پیشنهادی:  دریافت زمین دولتی با تولد فرزند چهارم

نکات طلاق توافقی، کوتاه ترین راه طلاق

شرایط طلاق توافقی

درباره شرایط طلاق توافقی باید گفت که این طلاق نسبت به طلاق غیر توافقی، شرایط بسیار آسان‌تری دارد؛ بنابراین از مهم‌ترین و اصلی‌ترین شرایط آن می‌توان به توافق طرفین درباره حضانت فرزند خود باتوجه‌به سن او و تصمیم‌گیری درباره حقوق مالی زوجه اشاره نمود.

بنابراین، بعد از آن زوجین می‌توانند برای ثبت طلاق اقدام کرده و دادخواست خودشان را ارائه کنند. انجام کوتاه ترین راه طلاق هم دارای مراحل و شرایط خاص خودش است. تمامی این مراحل باید به‌خوبی رعایت شده و انجام شوند.

مهریه در طلاق توافقی

مهریه در این نوع از طلاق بستگی به شرایط زن دارد. به این منظور که اگر زن باکره باشد، زمانی که باکره نیست، شرایطی متفاوتی داشته و مقدار متفاوتی از مهریه به وی تعلق می‌گیرد.

در حالت کلی اگر طلاق در دوران عقد و قبل از نزدیکی انجام گیرد نصف مهریه به زن تعلق می‌گیرد و در طلاق توافقی اگر قرار بر این باشد که زن کل مهریه را دریافت کند، فقط نیمی از آن را می‌تواند دریافت نماید.

اما اگر نزدیکی و رابطه جنسی صورت‌گرفته باشد تمام مهریه به زن تعلق می‌گیرد و همچنین اگر زوجه قبل از ارائه دادخواست طلاق مهریه خود را طلب کند مرد موظف است که تمام آن را به وی ارائه نماید.

مهریه در طلاق توافقی

بنابراین، در طلاق توافق به این صورت نیست که حتماً مهریه توسط زن بخشیده شود و زن در این طلاق می‌تواند مهریه خود را به طور کامل دریافت کند. همان‌طور که بیان شد در این طلاق باید بر سر آن توافق شود و رضایت طرفین موجود باشد.

تعداد کلمات مطلب: 594

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

آیا دریافت مهریه از ارث پدرشوهر ممکن است؟

یکی از سوالاتی که بسیاری از افراد از ما می‌پرسند آن است که آیا دریافت مهریه از ارث پدرشوهر…