5 عامل مهم برای درمان افسردگی

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
5 روش موثر برای درمان افسردگی که به شما کمک می کند بهبود پیدا کنید. شما می توانید از این روشها به صورت تکی یا همراه با دیگر اعضای خانواده استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که همیشه کمک گرفتن از افراد دلسوز بهتر از عمل کردن به صورت انفرادی است.
روشهای موثر برای درمان افسردگی

از افسردگی و نشانه‌های آن چه می‌دانید؟ فکر می‌کنید چه روش‌های موثری برای درمان افسردگی که از آن به عنوان رنج قرن یاد می‌شود وجود دارد؟ در هنگام بروز این بیماری فرد احساسات و باورهایی را تجربه می‌کند که پایه درستی ندارد. برای مثال تصور می‌کند که زیبا نیست یا دوست داشتنی نیست و مورد توجه قرارنمی‌گیرد. هدف از درمان این بیماری نیز اصلاح و از بین بردن چین افکار آزاردهنده‌ای است که به سراغ فرد می‌آید و زندگی او را مختل می‌کند. اما درمان این بیماری چه روش‌هایی دارد؟ روانپزشک از چه مشخصه‌هایی برای انتخاب روش مناسب درمان استفاده می‌کند.

روش‌های درمان افسردگی

فکر می‌کنید چه روش‌های موثری برای رهایی از این بیماری وجود دارد؟ آیا می‌توان در خانه و بدون کمک پزشک و یا روانشناس برای بهبود آن اقدام کرد؟ باید بگوییم روش‌های مختلفی برای درمان این بیماری وجود دارد که بسته به پیشرفت آن و شخصیت خود فرد متفاوت است. برخی افراد درمان انفرادی را ترجیح میدهند. انها تمایل دارند به صورت شخصی با مشاور یا پزشک خود صحبت کنند و فرد دیگری از موضوع مطلع نشود. برخی افراد نیز ترجیح می‌دهند تا درمان به صورت گروهی را تجربه کنند. به این صورت با انتخاب گروه‌های مناسب توسط درمانگر و تقسیم افراد در آنها، بیان مشکلات و طرح راه حل برای آنها ساده می‌شود. به نظر می‌رسد انتخاب گروه‌های همسان برای طرح بیماری و بیان راه حل‌ها و درمان‌های مختلف نقش موثری در بهبود فرد دارد. انتخاب روش درمان درست توسط درمانگر تاثیر زیادی در بهبود فرد دارد و در گرفتن نتیجه بهتر موثر است. ببینیم این موارد شامل چه روش‌هایی می‌شود:

  • شناخت درمانی

شناخت درمانی بیشتر بر نحوه تفکر افراد دچار این بیماری تمرکز می‌کند. در این شیوه درمان فرض را بر این می‌گذاریم که فرد دارای افکار ناکارآمد است. علایم این بیماری در این حالت شامل احساس غم و اندوه شدید می‌شود. درمانگر در این روش خطاهای شناختی فرد را شناسایی و درمان می‌کند.

  • درمان بین فردی

ارتباط مفید و موثر بر روحیه همه ما اثرگذار است. گاهی افسردگی ما به خاطر شرایط بد ارتباطی‌مان ایجاد می‌شود. در این روش درمانی فرض را بر این می‌گذاریم که مشکلات ارتباطی فرد افسرده ریشه در کودکی او دارد و بهتر است با بهبود مهارت‌هایی مانند جرات صحبت‌کردن درجمع و ارتباط بیشتر برطرف شود. این روش را می‌توان به عنوان یکی از موثرترین روش‌های درمان معرفی کرد که اغلب برای کودکان و نوجوانان نیز به کار گرفته می‌شود.

مطلب پیشنهادی:  ۵ راهکار ساده و معجزه‌آسا برای درمان استرس شدید

5 عامل تاثیرگذار برای درمان بیماری افسردگی

  • درمان با روانکاوی

روانکاوی به عنوان یک روش موثر برای قوی کردن روحیه بیمار و مبارزه با افسردگی است که با استفاده از روش‌های خاص به بیمار کمک می‌کند تا روش‌های برقراری ارتباط، سازگاری بیشتر با افراد و کنترل هیجانات را یاد بگیرد. این شکل از درمان روند طولانی‌تری دارد و همکاری فرد را می‌طلبد.

  • رفتاردرمانی

در این روش درمانی آموزش‌هایی به فرد داده می‌شود تا با انجام آنها و گرفتن بازخورد مثبت از افراد جامعه به حضور و انجام فعالیت‌های روزانه تشویق شود. رفتار درمانی وضعیتی است که در آن فرض می‌کنیم رفتار فرد باعث طرد او از سمت دیگران شده است. با این روش فرد حس بهتری نسبت به خود پیدا کرده و به صورت فعال در جامعه حضور می‌یابد.

درمان از طریق خانواده

درمان از طریق خانواده یا درمان خانگی افسردگی گرچه در طبقه بندی انواع شیوه‌های درمان افسردگی نیست اما می توان آن را به عنوان یک روش اصلی معرفی کرد با این حال زمانی که از خانواده فرد برای درمان کمک می‌گیریم نتایج، پیشرفتی فوق العاده را نشان می‌دهد. در این روش فرد با حمایت خانواده بسیاری از الگوهای غلط فکری و رفتاری خود را اصلاح می‌کند و با سرعت بیشتری بهبود می‌یابد.

رهایی از افسردگی

سخن آخر

موارد بالا را می‌توان به عنوان مهمترین روش‌های درمانی معرفی کرد که برای درمان افسردگی به کار می‌رود. باید به این نکته توجه کنید که این بیماری نیز مانند سرماخوردگی یک بیماری شایع است و لازم نیست از آن خجالت بکشید. شما می‌توانید از افراد مورد اعتماد خود کمک بخواهید و با راهنمایی پزشک و مشاور برای بهتر شدن بیماری و بهبود علائم تلاش کنید. رفتن به کلاس‌های هنری مانند سفالگری و نقاشی یا کلاسهای ورزشی مانند یوگا می‌تواند به بهبود شرایط شما کمک کند.

 

 

 

تعداد کلمات مطلب: 688

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در روانشناسی

همچنین بخوانید

با این کلمات مردان را به خود وابسته کنید

حفظ رابطه از راه دور نیاز به تکنیک‌های خاصی دارد که حتما باید با سیاست‌هایی خاص انجام شود.…