موانع ازدواج با زن بیوه

0
12
زمان مطالعه: 3 دقیقه
ازدواج در نظام حقوقی ایران دارای شرایط خاصی است؛ بنابراین اگر زن و مردی قصد ازدواج با یکدیگر را دارند، باید احکام و تشریفات مرتبط با این عقد را رعایت کنند.
موانع ازدواج با زن بیوه

موانع ازدواج با زن بیوه یکی از موضوعاتی است که در قانون به آن اشاره شده است. به‌هرحال ازدواج‌کردن می‌تواند در شرایط و اوضاع مختلفی انجام شود و تنها زن و مرد مجرد نیستند که با هم ازدواج کرده؛ بلکه در مواقعی نیز یکی از زوجین درگذشته سابقه ازدواج داشته و در این صورت می‌خواهد که مجدداً عقد نکاح داشته باشد. همراه دلتامگ باشید.

شرایط ازدواج با زن بیوه

ازدواج با زن بیوه از نظر حقوقی صحیح است؛ اما درهرصورت در این نوع عقد نکاح شرایطی دارد.

ازدواج شیوه‌های مختلفی دارد و یکی از انواع آن‌ها، ازدواج مرد با زنی است که قبلاً همسر داشته و شوهرش فوت کرده است.

همان گونه که ازدواج با دختر باکره شرایط خاصی دارد، عقد نکاح با زن بیوه نیز دارای شرایط و احکام خاصی است. در نهایت اگر یکی از طرفین بیوه بوده و قرار بر جاری‌شدن ازدواج بین طرفین باشد، لازم است که زن و مرد شرایط این نوع عقد ازدواج را رعایت کرده تا محدودیت‌هایی برای ازدواج نداشته باشند.

شرایط ازدواج با زن بیوه به شرح زیر است:

  • قرارنداشتن زن در دوران عده
  • برخورداری طرفین از اهلیت قانونی در زمان عقد ازدواج

شرایط ازدواج با زن بیوه

موانع ازدواج با زن بیوه

بعد از آن که بررسی کردیم شرایط ازدواج با زن بیوه چیست حال باید به موانع این نوع از عقد ازدواج بپردازیم. باتوجه‌به این که یکی از طرفین عقد نکاح یک زن بیوه است، ازدواج دارای محدودیت‌ها و شرایط خاصی است؛ بنابراین در این قسمت به موانع ازدواج به زن بیوه می‌پردازیم. حالا نکته مهم آن است که اگر به شرایط مربوطه توجه نشود، یک سری مشکلات برای طرفین به وجود می‌آید.

توجه‌نکردن به موانع ازدواج با زن بیوه می‌تواند باعث این موضوع شود که زن و مرد نسبت به هم حرام ابدی شده و به‌تبع آن دیگر امکان عقد نکاح و ازدواج با یکدیگر نخواهند داشت. از جمله محدودیت‌های ازدواج با زن بیوه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مطلب پیشنهادی:  جرم و مجازات هک اینستاگرام چیست؟ + ویدیو

قرابت نسبی و رضاعی بین طرفین

یکی از موانع ازدواج با زن بیوه داشتن قرابت نسبی بین طرفین این عقد است. زن بیوه که قصد ازدواج با مردی را دارد، نباید بین آن‌ها رابطه نسبی وجود داشته باشد. وجود رابطه و قرابت نسبی بین زن و مرد باعث می‌شود که به دلیل آن که خانم بیوه است، امکان عقد نکاح را با هم نداشته باشند.

علاوه بر قرابت نسبی، مانع دیگر در ازدواج با زن بیوه، وجود قرابت رضاعی بین زن و مرد است. در این حالت باید گفت که اگر زن بیوه و مرد با داشتن یکی از قرابت‌های نسبی و رضایی ازدواج کنند، این عقد باطل است.

موانع ازدواج با زن بیوه مثل عده وفات زن

یکی از نکات مهمی که زن بیوه باید به آن توجه داشته باشد نگه‌داشتن عده وفات بعد از فوت همسرش است؛ بنابراین اگر زن بیوه در این دوران با مردی ازدواج کند، ازدواج وی باطل است. در واقع ازدواج در این دوران ممکن نیست.

در واقع ازدواج زن بیوه که در دوران عده است، جدای از این که عقد نکاح را باطل می‌کند، در صورت اطلاع داشتن طرفین از قرارداشتن زن در دوران عده و همچنین وجود نزدیکی بین آن‌ها منجر به حرمت ابدی بین زن و مرد می‌شود.

موانع ازدواج با زن بیوه مثل غیرمسلمان بودن مرد

موانع ازدواج با زن بیوه مثل غیرمسلمان بودن مرد

از دیگر موانع ازدواج با زن بیوه کافر بودن مرد است. درصورتی‌که دین شوهر، اسلام نبوده و در این صورت بخواهد با زن بیوه که مسلمان است ازدواج کند. انجام چنین عقدی از نظر شرعی و قانونی امکان‌پذیر نیست.

تعداد کلمات مطلب: 571

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

ماشین متوفی در این شرایط به دختر می‌رسد!

در رابطه با ارث و میراث باید بگوییم که هر فرد می‌تواند همه اموالش را وصیت کند اما اگر بیشت…