جرم و مجازات هک اینستاگرام چیست؟ + ویدیو

0
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه
امروزه استفاده از اینستاگرام امری بسیار رایج است اما مسئله بسیار مهم حفظ امنیت اطلاعات است. ما در این مقاله به شما در خصوص هک اینستاگرام و مجازات آن نگارش نموده ایم.

شبکهٔ اجتماعی اینستاگرام، یکی از پلتفرم‌های محبوب در بین افراد با اهداف مختلف است اما بایستی مراقب هک اینستاگرام بود. افراد و کسب‌وکارها از این اینستاگرام برای راه‌اندازی و توسعه فعالیت‌های خود استفاده می‌کنند و توسط آن درآمدزایی می‌کنند. اما علاوه بر مزایا، اینستاگرام نیز معایبی دارد. به‌عنوان‌مثال، رایج شدن جرایم اینترنتی مانند کلاهبرداری و سرقت از طریق این شبکه اجتماعی قابل‌ذکر است.یکی از جرایم متداول در اینستاگرام، هک‌اینستاگرام و صفحات دیگران و دسترسی غیرمجاز به آنها است. این عمل باعث می‌شود قانون‌گذاران به‌منظور حفاظت از حریم خصوصی افراد و جلوگیری از این جرم، هک اکانت‌های اینستاگرام را به‌عنوان جرمی محسوب کنند و برای آن مجازات‌های سنگینی تعیین کنند.

جرم هک اینستاگرام

همان گونه که در توضیح جرم هک‌کردن پیج اینستاگرام گفته شد، قانون‌گذار با صدور حکم سنگین برای مجرمان این عمل، سعی در جلوگیری از آن دارد. در این بخش از مقاله، می‌خواهیم به بررسی حکم این جرم بپردازیم و مجازات هک‌کردن پیج اینستاگرام را بررسی کنیم.برای بررسی مجازات هک پیج اینستاگرام، می‌توان به قانون جرایم رایانه‌ای مراجعه کرد. در ماده 1 این قانون، تعریف این جرم و مجازات آن ذکر شده است. همچنین، ماده 12 و 13 فصل سوم این قانون به سرقت و کلاهبرداری مرتبط با رایانه می‌پردازند و مجازات‌های مرتبط با ربودن اطلاعات افراد و سوءاستفاده از آنها پس از هک‌کردن، تعیین می‌شود.

مجازات هک اینستاگرام

به استناد به ماده یک قانون جرایم رایانه‌ای، هر فردی که به طور غیرمجاز به داده‌ها یا سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی که توسط تدابیر امنیتی محافظت شده‌اند، دسترسی یابد، ممکن است با مجازات حبس از نود و یک روز تا یک سال، جزای نقدی از پنج میلیون تومان تا بیست میلیون تومان یا هر دو مجازات محکوم شود.

طبق ماده 12 قانون جرایم رایانه‌ای، هر فردی که به طور غیرمجاز داده‌های متعلق به دیگری را برباید و درصورتی‌که داده‌ها به‌صورت مستقیم در اختیار صاحب آن باشد، ممکن است با جزای نقدی از یک میلیون ریال تا بیست میلیون ریال محکوم شود. در غیر این صورت، ممکن است با حبس از نود و یک روز تا یک سال، جزای نقدی از پنج میلیون ریال تا بیست میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم شود.بنابراین، مجازات ربودن اطلاعات پیج اینستاگرام از سوی فرد دیگری پس از هک‌کردن آن، بدون سوءاستفاده از اطلاعات و بدون تحصیل مال و منفعت، می‌تواند شامل حبس از نود و یک روز تا یک سال یا جزای نقدی از پنج میلیون تا بیست میلیون ریال، یا هر دوی این مجازات‌ها باشد.

بنا به ماده 13 قانون جرایم رایانه‌ای، هر فردی که به طور غیرمجاز از سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی استفاده کرده و با ارتکاب اعمالی مانند واردکردن، تغییردادن، حذف‌کردن، ایجادکردن یا اخلال در داده‌ها یا مختل کردن سامانه، باهدف تحصیل وجه، مال، منفعت، خدمات یا امتیازات مالی برای خود یا دیگران، علاوه بر بازگرداندن مال به صاحب آن، ممکن است با حبس از یک تا پنج سال، جزای نقدی از بیست میلیون ریال تا یک‌صد میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم شود.بنابراین، مجازات تحصیل وجه، مال، منفعت و… (برای خود یا دیگران) که ناشی از هک پیج اینستاگرام افراد و ربودن اطلاعات آن باشد، علاوه بر بازگرداندن مال، ممکن است شامل حبس از یک تا پنج سال، جزای نقدی از دو میلیون تا ده میلیون تومان یا هر سه این مجازات‌ها باشد. لازم به ذکر است، درصورتی‌که متجاوز، علاوه بر هک‌کردن، جرم دیگری مانند اخاذی یا تهدید و… نیز ارتکاب کند، ممکن است به مجازات مربوط به آن جرم نیز محکوم شود.همچنین ما در خصوص اثبات توهین بعد از حذف اینستاگرام نیز صحبت کرده ایم که می توانید به آن مقاله مراجعه کنید.

مطلب پیشنهادی:  ارث خواهر و برادر از فرد مجرد چقدر است؟

مجازات هک اینستاگرام

مراحل رسیدگی به هک اینستاگرام

مراحل شکایت درباره هک پیج اینستاگرام به صورتی که هیچ تشابهی نداشته باشد:

قدم اول در شکایت از هک پیج اینستاگرام، این است که شاکی پس از تکمیل فرایند ثبت‌نام و احراز هویت در سامانه مربوطه، به‌صورت حضوری به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کند یا به آدرس اینترنتی معتبر مربوطه مانند “sana.adliran.ir” بروید، تا نام کاربری و رمز عبور حساب خود را در سامانه ثبت کند.

در قدم دوم، شاکی باید یک نمونه شکواییه درباره هک‌شدن پیج اینستاگرام تهیه کند و آن را به‌صورت فایل Word در یک فلش یا تلفن همراه ذخیره کند.

در قدم سوم، شاکی باید با حمل مدارک موردنیاز شامل مدارک هویتی، هر نوع مدرکی که تأیید کند پیج اینستاگرام وی هک شده است، فایل Word نمونه شکواییه تهیه شده و نام کاربری و رمز عبور حساب ثبت شده را، به نزدیک‌ترین دفتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کند و شکایت خود را ثبت کرده و به دادگاه ارسال نماید.

بعد از ارسال شکایت به دادسرا (در شهر تهران، دادسرای جرایم رایانه‌ای)، با تشکیل پرونده جرم هک پیج اینستاگرام، دادسرا به بررسی و تحقیقات اولیه درباره جرم رخ‌داده می‌پردازد.اگر دلایل و اثبات‌های بیان شده و نتایج تحقیقات برای اثبات جرم هک پیج اینستاگرام توسط متهم کافی نباشند، دادسرا قرار منع تعقیب را صادر و پرونده را بسته می‌کند. در غیر این صورت، قرار جلب به دادرسی صادر می‌شود و پس از درخواست کیفرخواست از سوی دادستان، پرونده به دادگاه کیفری ارسال می‌شود.قاضی دادگاه کیفری، پرونده را بررسی کرده، دلایل و نتایج تحقیقات را بررسی می‌کند و دفاعیات شاکی و متهم را می‌شنود. در نهایت، حکم خود را صادر کرده و پس از صدور حکم قطعی، پرونده را برای اجرای حکم به دادسرا، بخش اجرای احکام، ارسال می‌کند.

راه های شکایت برای هک اینستاگرام

سخن آخر

ما در این مقاله در خصوص هک اینستاگرام و مجازات آن صحبت کرده‌ایم که شما با مطالعهٔ آن می‌توانید به‌خوبی دراین‌خصوص اطلاعات کسب نمایید. در واقع هدف ما این است که چنانچه مشکل هک اینستاگرام  برای شما به وجود آمد، بتوانید به‌خوبی مراحل شکایت آن را انجام دهید.

 

تعداد کلمات مطلب: 929

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

آیا توقیف خانه مرد برای مهریه ممکن است؟

توقیف خانه مرد برای مهریه از جمله خواسته‌های خانم‌هایی است که اقدام به درسافت مهریه کرده‌ا…