اگر حق طلاق با زن باشد طلاق چقدر طول می‎کشد؟

0
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه
حق طلاق به معنای دریافت وکالت طلاق از زوج است. با ارائه وکالت طلاق از سوی به زوجه، این امکان برای زن فراهم می‌شود تا در هر زمان که در شرایط سخت و بحرانی قرار می‌گیرد
طلاق از طرف زن

حق طلاق به معنای دریافت وکالت طلاق از زوج است. با ارائه وکالت طلاق از سوی به زوجه، این امکان برای زن فراهم می‌شود تا در هر زمان که در شرایط سخت و بحرانی قرار می‌گیرد، بتواند دادخواست طلاق خود را بدون هیچ مشکلی به دادگاه ارائه دهد. صرف نظر از شرایط، هر زنی که قصد طلاق را دارد، مهم است که از وکیل متخصص در قانون خانواده، مشاوره حقوقی دریافت کند. یک وکیل واجد شرایط می‌تواند در موارد قوانینی که در پرونده اعمال می‌شوند، موکل خود را راهنمایی کند. موکل مجرب در گروه وکلای پارسای این اطمینان را می‌دهد که حقوق زنان در طول فرایند پیگیری پرونده طلاق حفظ می‌شود و پرونده در کوتاه‌ترین زمان به نتیجه خواهد رسید.

تفاوت حق طلاق و طلاق توافقی

تفاوت حق طلاق و طلاق توافقی در این است که در طلاق توافقی، باید رضایت هر دو طرف جلب شود. اما در حق طلاق، امکان ‌عدم رضایت زوج برای طلاق وجود دارد. تنها مزیت حق طلاق یا وکالت طلاق زوجه، این است که زوجه بدون اثبات دلیلی می‌تواند از همسر خود جدا شود، چرا که در ایران حق طلاق به مرد واگذار شده است و زوجه نمی‌تواند بدون دلیل از همسر خود جدا شود. توجه داشته باشید در برخی از موارد زوجه حتی با داشتن وکالت طلاق، تمایلی به جدایی ندارد و به ادامه زندگی فکر می‌کند. اما زوج می‌تواند حتی با وکالت طلاق به همسر خود، هر زمان برای جدایی اقدام و همسر خود را طلاق دهد.

ارائه حق طلاق به زن

در کشور ایران، حق طلاق برای مرد در نظر گرفته شده است و اگر زن قصد جدایی از همسر خود را دارد، باید دلایل محکم و قوی را به دادگاه ارائه دهد و در صورت جلب رضایت قاضی، طلاق به نفع زن صادر می‌شود. اما اگر زوجه حق طلاق در اختیار داشته باشد، روند رسیدگی به پرونده کمی متفاوت خواهد بود و در زمان کوتاهی زن می‌تواند از همسر خود جدا شود، به نوعی کار برای او آسان‌تر خواهد شد. در میان راه حل‌ها برای جدایی از سوی زن، ساده‌ترین راهی که حق طلاق به زن واگذار شود، در اختیار داشتن وکالت طلاق زوجه از زوج است. اگر در طول زندگی مشترک زوج با رضایت کامل حق طلاق را به همسر خود واگذار کرده باشد، زوجه می‌تواند حتی بدون رضایت و حضور همسر خود مراحل طلاق را پیگیری و در مدت زمان کوتاه پرونده را به پایان برساند. در این مسیر زوجه می‌تواند حق و حقوق خود را که شامل نفقه و مهریه است را از زوج طلب کند. راه دیگری که حق طلاق به زن داده می‌شود، استناد به شروط ۱۲گانه عقد است. در عقدنامه شروطی در نظر گرفته شده است که اگر زن بتواند آن‌ها را اثبات کند، حق طلاق به او واگذار می‌شود و می‌تواند دادخواست طلاق را تنظیم کند.

دریافت حق طلاق

زمان دریافت حق طلاق

زوج می‌تواند حق طلاق را در دو حالت به زوجه واگذار کند. به هنگام عقد، زوج می‌تواند از همان ابتدای زندگی این حق را برای زوجه قائل شده و آن را در عقدنامه قید کند تا زوجه در صورت لزوم، با در اختیار داشتن وکالت طلاق، به زندگی مشترک پایان دهد. در حالت دوم این است که زوج و زوجه در طول دوران زندگی مشترک خود به این تفاهم رسیده‌اند که حق طلاق با زن باشد. این موضوع برای زوج و زوجه می‌تواند متفاوت باشد، زوج می‌تواند در قبال ‌عدم پرداخت مهریه، این حق را برای زن قائل شده و وکالت طلاق را به او بدهد. از سوی دیگر زوجه می‌تواند در مقابل ‌عدم دریافت مهریه، زوج را راضی به ارائه وکالت طلاق کند. زوج به خاطر داشته باشد که وکالت طلاق جزو وکالت‌های بلاعزل است.

مطلب پیشنهادی:  آیا خانه مرد را بابت مهریه می‌توان توقیف کرد؟

مراحل پیگیری طلاق با در اختیار داشتن حق طلاق

در ابتدا زوجه باید مدارک لازم از جمله عقدنامه، شناسنامه و کارت ملی خود و همسر خود را برای تشکیل پرونده در اختیار داشته باشد. با مراجعه به دفاتر خدمات قضایی دادخواست خود را ثبت و در زمان مشخص شده باید همراه زوج در جلسات مشاوره شرکت کنند. پس از اتمام جلسات مشاوره، به دلیل‌ عدم تفاهم، با دریافت برگه‌ عدم سازش از مشاوران، تاریخ دادگاه تعیین و زوج و زوجه در دادگاه حضور پیدا می‌کنند. در این مرحله علی رغم میل باطنی زوج و عدم رضایت او، زوجه می‌تواند بدون استناد به دلیلی، بر تقاضای خود پافشاری کرده و درخواست طلاق داشته باشد. در این مرحله، قاضی رای طلاق را به نفع زوجه صادر و آن‌ها را به دفاتر ثبت ازدواج و طلاق ارجاع می‌دهد.

مراحل پیگیری مهریه با حق طلاق

نکته قابل توجه این است که با دادن حق طلاق به زن، زوج باید مهریه او را پرداخت کند. زوجه پس از ارائه دادخواست طلاق می‌تواند برای دریافت مهریه نیز دادخواستی را تنظیم و آن را پیگیری کند. زوجه دقت داشته باشد، اگر در مقابل دریافت حق طلاق، حق و حقوق خود از جمله مهریه را بخشیده است تا رضایت همسر خود را جلب و حق طلاق را از او دریافت کند، دیگر نمی‌تواند برای دریافت مهریه اقدام کند.

مدت زمان طلاق از طرف زن

مدت زمان طلاق با حق طلاق

به طور قانونی مختومه شدن پرونده طلاق به نفع زن، با داشتن حق طلاق ممکن است تا ۹ ماه به طول انجامد. انجام مراحل طلاق با در اختیار داشتن حق طلاق زوجه، باید از طریق یک وکیل پیگیری شود. وکیل می‌تواند علاوه بر اینکه کارهای اداری زوجه را پیگیری کند به عنوان یک وکیل مع الواسطه، مراحل پیگیری دادگاه زوج را نیز پیگیری کند تا هر دو سریع‌تر به نتیجه برسند.

سخن پایانی

گروه وکلای پارسای برای تسریع بخشیدن در پرونده طلاق، یک تیم تخصصی را برای مشکلات خانوادگی ایجاد کرده است که شامل بهترین وکلای پایه یک دادگستری هستند. شما می‌توانید قبل از ارائه دادخواست طلاق، با مشاورین ما در ارتباط باشید و در صورت به جریان انداختن پرونده، از کمک و تجربه وکلای گروه پارسای بهره‌مند شوید. قطعاً اگر در پرونده حق با موکل باشد، گروه وکلای پارسای تمام تلاش خود را می‌کند تا ذره‌ای از حق و حقوق موکل پایمال نشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در رپورتاژ آگهی

همچنین بخوانید

آیا توقیف خانه مرد برای مهریه ممکن است؟

توقیف خانه مرد برای مهریه از جمله خواسته‌های خانم‌هایی است که اقدام به درسافت مهریه کرده‌ا…