جواهردشت نگین بی‌مثال ییلاق‌های گیلان

0
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
یکی از زیباترین ییلاق‌های شمال کشور که با مناظر شگفت‌انگیز و رویایی خود دل هر گردش و بیننده‌ای را می‌رباید، جواهردشت است. فضای فوق‌العاده سرسبز و هوای بهاری دلپذیر، اینجا را به یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری شمال کشور تبدیل کرده است.
جواهردشت

کوه، مرتع، جنگل‌های انبوه، مناظر بکر و بی‌نظیر، هوای پاکیزه و اکسیژن فراوان همگی دست به دست هم داده‌اند تا جواهردشت را به نگین روستاهای شمال تبدیل کنند. همراه دلتامگ سفری به این ییلاق زیبا داشته باشید.

معرفی روستای جواهردشت

این ییلاق در واقع یکی از روستاهای ییلاقی شهرستان رودسر که در بخش چابکسر از توابع دهستان سیاهکلرود در استان  گیلان است. این روستای زیبای ییلاقی در ارتفاع دو هزار متری از سطح دریای خزر واقع شده است. نکته جالب درباره روستا این است که، در فصل زمستان و در زمان بارش سنگین برف، از سکنه خالی می‌شود.

یکی دیگر از ویژگی‌های این ییلاق وجود بلندترین قله گیلان در این منطقه است. قله سماموس با ارتفاع 3678 متر از سطح دریا، در این منطقه واقع شده است. جشنواره‌های محلی و ورزش‌های بومی بسیاری هر ساله در مردادماه در این منطقه برگزار می‌شود.

این روستا برای کسانی که در رودسر، چابکسر و سیاهکلرود زندگی می‌کنند منطقه‌ای امن و آرام و خوش آب و هوا محسوب می‌شود که روزهای گرم و شرجی تابستانی خود را در آنجا سپری کنند.

مناظر بی نظیر جواهر دشت

جاهای دیدنی جواهردشت

در این منطقه سرسبز و فوق‌العاده زیبا جاهای دیدنی و جذاب بسیاری وجود دارد. مردم محلی این منطقه معتقدند که قدمت سکونت در این ییلاق به هشتصد سال پیش می‌رسد. با این وجود محققان بر اساس شواهد و یافته‌های باستان‌شناسی و معماری و سبک خانه‌های این منطقه بر این باورند که قدمت سکونت در اینجا به چهارصد تا پانصد سال پیش می‌رسد؛ یعنی بعد از شکل‌گیری دیلمان و اشکور زندگی در اینجا شکل گرفته است.

همین قضیه باعث شده که این روستا خود به‌تنهایی از نظر تاریخی و معماری به یک جاذبه توریستی محبوب تبدیل شود؛ اما این ییلاق جاهای دیدنی طبیعی نیز کم ندارد.

مطلب پیشنهادی:  زمستان کجا بریم؟ بهترین جاهای دیدنی ایران در زمستان

در این پهنه سرسبز که ارتفاعی بین پانصد تا دوهزار و پانصد متر دارد، دو رود پرآب خشکه رود و سیاه لات جریان دارد که زیبایی این منطقه را دو چندان کرده‌اند. بخش‌های جنگلی پایین‌دست و بالادست و مراتع و کوهستان‌های مملو از گونه باارزش شمشاد طراوت و جلوه خاصی به منطقه بخشیده‌اند. اینجا بدون شک یکی از بهترین مقاصد گردشگری کشور و یکی از بهترین جاهای دیدنی گیلان است.

ییلاق جواهر دشت

جواهردشت یا جواهرده

دو منطقه سرسبز و ییلاقی درست در مرز گیلان و مازندران که یکی نزدیک به رودسر و دیگری نزدیک به رامسر است. معمولا مسافران و گردشگران فکر می‌کنند که این تشابه اسمی به معنای یکی بودن این ییلاق‌هاست؛ اما جواهرده ییلاقی در نزدیکی رامسر است و شهرت بیشتری یافته است. مخفی ماندن جواهردشت در پس شهرت جواهرده باعث بکر ماندن این منطقه شده است.

فاصله رودسر تا جواهردشت

این ییلاق که در مرز شرقی استان گیلان قرار گرفته حدود 26 کیلومتر از سیاهکلرود و 46 کیلومتر از شهرستان رودسر فاصله دارد.

سخن آخر

تنوع بالای طبیعی و زیست محیطی، گونه‌های کمیاب جانوری و گیاهی، جنگل‌های انبوه هیرکانی، درختچه‌های زیبای شمشاد، چشمه‌های جوشان و رودهای فراوان، دشتی وسیع و گسترده همگی از جذابیت‌های شگفت‌انگیز ییلاق جواهردشت هستند که بر شهرت و محبوبیت این منطقه می‌افزایند. اگر قصد سفر به این نقطه سرسبز و زیبا را دارید، این تعطیلات آخر تابستان می‌تواند بهترین فرصت باشد پس آن را از دست ندهید.

تعداد کلمات مطلب: 517

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

شهر دارچین ایران کجاست؟

شهر دارچین ایران کجاست؟ در ایران یک شهر ثابت برای تولید دارچین وجود ندارد اما به دلیل شرای…