آیا مادرشوهر ارث می‌برد؟

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
یکی از موضوعات بسیار پرچالش بین هر خانواده‌ای، موضوع ارث است. قانون‌گذار در این رابطه نکات بسیار مهمی را بیان کرده است.
ارث مادرشوهر

ارث مادرشوهر از جمله موضوعاتی است که پیرامون آن بسیار سوال می‌شود. در این رابطه باید بگوییم که وقتی‌که زمان تقسیم ارث فرا می‌رسد، میزان سهم‌الارثی که هر یک از وارثین به ارث خواهند برد، بر اساس طبقاتی که قانون‌گذار تعیین کرده است، خواهد بود. همراه دلتامگ باشید.

ارث مادرشوهر

مادر فرد فوت شده یکی از کسانی است که بعد از فوت وی، از ترکه‌ و اموال به جا مانده از متوفی ارث خواهد برد اما برای این‌که سهم‌الارثی به مادر متوفی برسد و در واقع برای ارث مادرشوهر، شرایطی وجود دارد که در ادامه بیان می‌کنیم.

شرایط ارث از فرزند به مادر به چه صورت است؟

مادر متوفی جزو وارثانی است که در طبقه اول ارث قرار داشته و تحت شرایطی می‌تواند ارثی را ببرد که در ادامه به آن‌ها اشاره شده است.

  • اگر فرزندی فوت کند و تنها وارثی که دارد، مادرش باشد؛ در این حالت تمامی اموال باقی مانده از وی به مادر او می‌رسد.
  • بعد از فوت فرزند، اگر پدر وی در قید حیات باشد، به میزان دو سوم از ترکه به جا مانده را ارث خواهد برد و تنها یک سوم از آن به مادر متوفی می‌رسد.
  • اگر متوفی فرزند دختر داشته باشد، در این حالت نصف اموال به او رسیده و سهم هر یک از پدر و مادر وی نیز به میزان یک ششم از کل ارثیه خواهد بود. همچنین هر آن‌چه که از ارثیه باقی مانده باشد، میان دیگر وارثین تقسیم می‌شود.
  • اگر متوفی چندین فرزند دختر داشته باشد، میزان ارثی که به هر کدام از آن‌ها می‌رسد، دو سوم از ترکه به جا مانده است و در عین حال ارثیه هر یک از پدر و مادر فرد فوت شده نیز یک ششم از ارثیه خواهد بود. در عین حال هر آن‌چه که از سهم‌الارث باقی می‌ماند میان دیگر وارثان تقسیم می‌شود.
  • اگر متوفی فرزندان پسر داشته باشد، سهم پدر و مادر او یک ششم از ترکه بوده و مابقی ارثیه بین فرزندان پسر او تقسیم می‌شود.
مطلب پیشنهادی:  نکات حقوقی استفاده از پارکینگ آپارتمان

شرایط ارث از فرزند به مادر به چه صورت است؟

ارث مادرشوهر و پدرشوهر از فرزند پسر متاهل چقدر است؟

وقتی یک فرزند پسر متاهل فوت می‌کند، اگر ترکه‌ای داشته باشد؛ میان همسر، فرزندان، پدر و مادرش تقسیم خواهد شد که هر کدام نیز میزان مشخصی سهم‌الارث خواهند داشت که در ادامه به آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

  • اگر متوفی فرزندی داشته باشد، یک هشتم از دارایی منقول (اموال قابل جابجا شدن هم‌چون ماشین) و یک هشتم از دارایی غیر منقول (اموال غیر قابل جابجا شدن هم‌چون خانه و زمین) او به همسرش می‌رسد که در این حالت سهم ارث پدر از فرزند فوت شده یک ششم بوده و مادر وی نیز به همین میزان ارث می‌برد.

ارث مادرشوهر و پدرشوهر از فرزند پسر متاهل چقدر است؟

  • اگر متوفی فرزندی نداشته باشد، یک چهارم از دارایی منقول و یک هشتم از دارایی غیرمنقول او به همسرش می‌رسد. در این حالت هر یک از پدر و مادر متوفی یک ششم از ترکه به جا مانده را ارث خواهند برد.
  • اگر متوفی چند همسر داشته باشد، همسری که فرزندی ندارد یک چهارم و همسری که فرزند دارد تنها یک هشتم از سهم‌الارث را خواهد برد. در این حالت سهم‌الارث پدر و مادر از فرزند پسر متاهل یک ششم از ترکه او است.

تعداد کلمات مطلب: 511

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

قانون جدید طلاق از طرف زن چه می‌گوید؟

یکی از سؤالاتی که بسیاری از افراد از ما می‌پرسند آن است که قانون جدید طلاق از طرف زن چه می…