شرکت دانش‌بنیان چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

0
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
بسیاری از شرکت هایی که در زمینه ی علم و فناوری و رشد آنها در ارتباط هستند بهتر است در قالب شرکت دانش بنیان فعالیت کنند.
شرکت دانش بنیان و مفهوم آن

باتوجه‌به مطالب فوق،شرکت دانش‌بنیان ، یک شرکت است که با ادغام و توسعه دانش و فناوری، به ترویج علم و دانش در جامعه کمک می‌کند. این کمک می‌تواند از طریق تولید محصولات مبتنی بر دانش یا سایر خروجی‌های علمی ارائه شود. ثبت این شرکت همانند سایر شرکت‌های تجاری الزامی است و می‌تواند توسط بنیان‌گذاران یا وکلای شرکت انجام شود.

لطفاً توجه داشته باشید که شرکت‌های دولتی، مؤسسات و سازمان‌های عمومی غیردولتی و شرکت‌ها و سازمان‌هایی که بیش از نیمی از مالکیت آنها به شرکت‌های عمومی غیردولتی تعلق دارد، بر اساس قوانین تشکیل شرکت نوآوری، از حمایت‌های قانونی برای ترویج شرکت‌ها و سازمان‌های نوآور و تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات، از جمله معافیت از پرداخت مالیات، عوارض گمرکی، سود تجاری و عوارض صادراتی به مدت پانزده سال برخوردار نخواهند شد.

شرکت دانش‌بنیان چه مزایایی دارد؟

شرکت‌های نوآور، سازمان‌هایی هستند که با همکاری و توسعه دانش و فناوری، به پیشرفت علم و دانش در جامعه کمک می‌کنند. این انجمن از شرکت‌ها دارای شرایط و معیارهای عمومی و اختصاصی خاصی هستند که در زیر توضیح داده می‌شوند:

  1. معافیت از پرداخت هزینه‌های مالیاتی، عوارض، حقوق گمرکی، سود تجاری و عوارض صادراتی به مدت پانزده سال.
  2. امکان دریافت تسهیلات با بهره کم یا بدون بهره، از سازمان‌های صلاحیت‌مند، برای تأمین بخش یا کلیه هزینه‌های مربوط به تولید، عرضه یا بهره‌برداری از فناوری.
  3. اولویت قرارگرفتن در محل‌های پارک علم و فناوری، نواحی ویژه اقتصادی و نواحی ویژه علم و فناوری و مراکز و سازمان‌های رشد.
  4. بیمه‌گذاری مناسب در تمام مراحل تولید، عرضه و بهره‌برداری از فناوری.
  5. بهره‌برداری از امتیازات و تسهیلات مرتبط با شرکت در برخی مناقصات.
  6. اولویت در فرایند واگذاری کل یا بخشی از سهام مؤسسات و مراکز پژوهشی دولتی که قابل‌واگذاری هستند، بر اساس ضوابط و مقررات قانون اصلاحی برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی.
مطلب پیشنهادی:  آیا امکان گرفتن حکم تخلیه مستاجر قبل از موعد وجود دارد؟

موارد بالا مزایای شرکت دانش‌بنیان است که می‌توانید با مطالعه آن به مطالب مفیدی تسلط پیدا نمایید.

ویژگی شرکت دانش بنیان

بررسی قوانین ثبت شرکت دانش‌بنیان

مطابق قوانین تأسیس شرکت دانش‌بنیان، برای ثبت این شرکت‌ها، متقاضیان باید شرایط قانونی را داشته باشند و تولیدات شرکت‌ها نیز باید از شرایط قانونی پیروی کند. شاخص‌های عمومی شرکت دانش‌بنیان شامل شرایط مربوط به اعضای هیئت‌مدیره و درآمد شرکت است. برای شرکت‌های تولیدکننده کالاهای این شرکت، شاخص‌های اختصاصی دیگری نیز وجود دارد. همچنین، برای تأیید شرکت دانش‌بنیان و بهره‌مندی از مزایای قانونی، کالاها و خدمات ارائه شده باید معیارهای خاصی را نیز داشته باشند. به‌طورکلی، کالاها و خدمات شرکت مذکور باید در سطح فناوری بالا یا متوسط به بالا باشند و دارای ویژگی‌ها یا کارکردهای پیچیده‌ای باشند که به تحقیق و توسعه قابل‌توجه نیاز داشته باشند.

سخن آخر

در این مقاله تمام موارد حوزه  شرکت دانش‌بنیان و تمامی مواردی که شما نیاز بوده راجع به آن بدانید، صحبت شده است تا بتوانید به‌خوبی دراین‌خصوص اطلاعات داشته باشید. در واقع این شرکت مزایای زیادی دارد که در بالا به آن اشاره شده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

در این شرایط تمام ارث زن به همسرش می‌رسد

تقسیم ارث زن از جمله موضوعاتی است که در قانون مدنی ایران به آن اشاره شده است. قانون سهم زن…