بررسی مجازات سرقت موتورسیکلت 

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
سرقت موتور سیکت یکی از مواردی است که ممکن است برای هر فرد به وجود آید و به معنی ربایش مال منقول بوده که مجازات آن در قانون آماده است. موارد مربوط به مجازات آن همگی در مقاله آورده شده است.
سرقت موتور سیکلت و آشنایی با آن

سرقت موتورسیکلت  یکی از جرایمی است که این روزها بسیار با آن مواجه هستیم و یکی از مسائل مهمی که در اینجا بایستی به آن توجه داشت این است که بدانید این عمل چه مجازاتی دارد و چگونه می‌توان آن را اثبات نمود. در واقع هدف این است که شما دانش و اطلاعات خود را افزایش دهید و در جامعه نیز نسبت به مسائل حقوقی آگاهی خود را بالا ببرید.

سرقت موتور حدی است یا تعزیری؟

ماده 276 قانون مجازات اسلامی، در خصوص به سرقت رفتن اموال منقول افراد صحبت کرده است که یکی از این موارد می‌تواند سرقت موتورسیکلت باشد. عنصر معنوی در اینجا همان قصدی است که شخص در سرقت دارد و عنصر مادی نیز به عمل دزدی می‌گویند. در واقع موتورسیکلت‌ها به آن دلیل که دارای امنیت کافی نیستند، نمی‌توان گفت که سرقت آن‌ها سخت است، به همین جهت بایستی فرد از موتورسیکلت خود به‌خوبی مراقبت کند.

اما سرقت موتورسیکلت یک سرقت تعزیری است یا حدی؟ در تعریف سرقت حدی آماده است که مال بایستی به‌صورت پنهانی ربوده شود. پس در نتیجه درصورتی‌که آن سرقت شرایط این تعریف را داشته باشد، حدی است. در واقع منظور از مخفیانه بودن این است که مالک آن متوجه نشود که موتور وی سرقت شده است و اینکه مخفیانه باشند نیز به‌صورت عرفی تعریف می‌شود. مثلاً موتور در پارکینگ خانه و یا محلی برای محافظت از آن تعریف شده است، نگهداری شود. در واقع مهم این است که موتور توسط سارق و از محل حرز خارج شود و همان‌طور که قبلاً گفته شد، پدر و یا جد پدری نیز جز سارقین محسوب نمی‌شود.

و موضوع دیگری که در قانون نیز به آن اشاره شده است این بوده که مالک موتور حتماً از سارق در دادگاه کیفری شکایت کند و مراحل دادخواست خود را شروع کرده باشد. همچنین فرد سارق، قبل از ثابت‌شدن جرم سرقت، موتور را به مالکش برنگردانده باشد.

سرقت موتور سیکلت و انواع آن

مجازات سرقت موتورسیکلت در قانون

در واقع تمام مواردی که در قانون آورده شده است بایستی در اینجا نیز رعایت شود و تمام شروط در سرقت حدی نیز در خصوص آن موضوع قابل‌پیگیری باشد. پس در نتیجه اگر سرقتی شامل موارد مهم در شروط سرقت حدی نبود، بایستی آن را تعزیری خواند که حبس تعزیری نیز دارد و قوانین مرتبط به خودش را شامل می‌شود. پس قاضی در زمان رسیدگی به تمام این شرایط به‌خوبی به ادله اثبات توجه می‌کند و رای خود را می‌دهد.

مطلب پیشنهادی:  پایان‌کار و نحوه‌ اخذ آن

مجازات سرقت موتورسیکلت در قانون آماده است که این موضوع اگر سرقت حدی باشد باتوجه‌به ماده‌قانون 278 مجازات اسلامی شخص مجرم و مجازات خود را دارد. اما اگر تعزیری باشد باتوجه‌به ماده 276 قانون مجازات اسلامی نیز شخص سارق مجازات می‌شود.

نکته‌ی دیگری که در اینجا مهم است این بوده که در زمان سرقت‌شدن موتور بایستی به این نکته توجه نمود و آن ماده 722 قانون مجازات اسلامی است. عین متن قانون بدین شرح است: چنانچه وسیله موتوری یا پلاک آن سرقت یا مفقود شود، شخصی که وسیله در اختیار و تصرف او بوده است اعم از آن که مالک بوده یا‌ نبوده پس از اطلاع مکلف است بلافاصله مراتب را به نزدیک‌ترین مرکز نیروی انتظامی اعلام نماید، متخلف از این ماده به جزای نقدی از پانصد هزار تا ‌یک میلیون ریال محکوم خواهد شد.

مجازات سرقت موتور سیکلت

سخن آخر

ما در این مقاله در خصوص سرقت موتورسیکلت و مجازات آن صحبت کرده‌ایم که گفته شد که این سرقت در دودسته‌ی حدی و تعزیری قرار دارد و هر کدام دارای شرایط مختص به خود است. در واقع نکته‌ی دیگری که مهم بوده، این است که شما بدانید در زمان سرقت چه اقدامی باید بکنید که همگی برای شما بیان شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

در این شرایط تمام ارث زن به همسرش می‌رسد

تقسیم ارث زن از جمله موضوعاتی است که در قانون مدنی ایران به آن اشاره شده است. قانون سهم زن…