برق‌دزدی یا سرقت برق چه مجازاتی دارد؟+ ویدیو

2
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
سرقت برق یا برق دزدی، جرمی است به معنی استفاده از برق، بدون پرداخت حق انشعاب است که تمامی موارد آن را در این مقاله ذکر کرده ایم.

یکی از جرایم مهم در جامعه سرقت برق است که انواع مختلف خود را دارد و یکی از آنها دزدی برق یا برق‌دزدی است. در واقع این دزدی بدین معنا است که سارق بدون اجازه دیگری، برق همسایه یا هر مکان دیگری را مورد سرقت قرار می‌دهد. در واقع می‌توان گفت که افراد به دلیل فروش کابل و دیگر وسایل برقی دیگران نیز بر اساس قانون مجازات اسلامی مجرم شناخته می‌شود. درنتیجه بهتر است هر زمان که با این موضوع مواجه شدید، شکایت‌های لازم را بنمایید.

آیا سرقت برق جرم است؟

بسیاری از افراد گمان می‌برند که سرقت، صرفاً ربودن مال افراد است؛ اما بدین شکل نیست و گاهی سرقت، استفاده از حق برق و آب است، بدون آن که مبلغ آن پرداخت شود. یعنی شخص از برق استفاده می‌کند؛ اما هزینه‌های آن را پرداخت نمی‌کند و یا اینکه به‌جای استفاده از حق برق خود، از برق دیگران استفاده می‌نماید که تمامی این موارد سرقت است و جرم مربوط به خود را دارد.

بر اساس ماده 660 که سرقت برق در آن به‌خوبی مشخص شده، آماده که چنانچه فردی بدون پرداخت حق برق از آن استفاده نماید، مجرم و سارق است و شخص شاکی می‌تواند با دردست‌داشتن مدارک از وی شکایت کند. به طور مثال شخصی با وصل کردن کابل به کنتور همسایه، بدون اجازه وی از برق او استفاده می‌کند و آن شخص نیز متحمل پرداخت هزینه می‌شود و این شکایت در دادگاه کیفری قابل‌طرح است. این ماده برای سرقت از آب و فاضلاب، گاز و تلفن نیز مورداستفاده است.

مطلب پیشنهادی:  خرید ویلا در رامسر

سرقت برق چه مجازاتی دارد؟

استفاده نادرست از برق یا همان عدم مجاز بودن در برق مصرفی خود، مجازات دارد که در قانون مجازات اسلامی ماده 660 به‌خوبی آمده است. در این ماده بیان شده که هر شخصی بدون پرداخت انشعاب برق از آن استفاده کند به جزای نقدی که معادل دوبرابر خسارت وارده است، محکوم می‌شود. پس در نتیجه شخص علاوه بر جبران خسارت وارده بایستی که دوبرابر آنچه که آسیب رسانده است را پرداخت نماید و همچنین اگر این شخص از مأموران خود شرکت برق باشد، جزای او بیشتر است.در خصوص حبس تعزیری نیز قبلا صحبت شده است.

مجازات سرقت برق

 

سخن آخر

در این مقاله در خصوص سرقت برق یا برق‌دزدی صبحت شده است که مجازات خود را دارد و این مجازات به‌خوبی در قانون نیز مشخص شده است. در واقع همان‌طور که گفته شد، سرقت صرفاً دزدی مال نیست و ممکن است دزدی برق مصرفی همسایگان دیگر باشد که این موضوع در متن قانون آورده شده و مجازات شخص نیز تعین گردیده است.

 

 

2 دیدگاه

  1. عباس

    10 شهریور 1402 در 8:53 ق.ظ

    سلام و تشکر از زحماتتون برای تهیه این مطلب مفید و آموزنده 🙏🙏🙏🙏 عباس آقا

    پاسخ

    • نگین آشناگر

      13 شهریور 1402 در 4:08 ب.ظ

      ممنون دوست عزیز از همراهی شما

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

آیا توقیف خانه مرد برای مهریه ممکن است؟

توقیف خانه مرد برای مهریه از جمله خواسته‌های خانم‌هایی است که اقدام به درسافت مهریه کرده‌ا…