مراحل پیگیری سرقت گوشی چیست؟

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
سرقت از جمله جرایمی است که در جامعه بسیار شایع شده و با توجه به شرایط اقتصادی، آمار آن به مراتب نسبت به گذشته فراتر رفته است.
مراحل پیگیری سرقت گوشی

یکی از سوالات پر تکرار از ما آن است که مراحل پیگیری سرقت گوشی موبایل چیست و در صورتی که موبایل شخصی دزدیده شدن باشد باید چه اقداماتی انجام دهد؟ در این مطلب از دلتامگ قصد داریم برایتان توضیح دهیم اگر خدایی‌نکرده گوشیتان را سرقت کردند، باید چه اقداماتی انجام دهید.

نحوه اثبات سرقت گوشی

دزدیدن یا سرقت گوشی جرم بوده و باتوجه‌به نوع انجام آن به‌صورت حدی یا تعزیری دارای مجازات‌های مختلفی است؛ اما باید بدانید برای مجازات سارق باید این جرم اثبات شود.

در ابتدا باید به این نکته اشاره کنیم که برای اثبات جرم سرقت گوشی، مانند سایر سرقت‌ها همچون سرقت چک یا سرقت از منزل شاکی باید دارای اسناد و مدارکی باشد و این مدارک را باید در اختیار مقام رسیدگی‌کننده ارائه دهد تا سرقت گوشی اثبات شده و متهم نتواند به‌خاطر تهمت دزدی از شاکی شکایت کند .

برای اثبات سرقت می‌توانید به هر یک از ادله اثبات دعوا استناد کنید؛ برای مثال اگر شاهدی دارید که سرقت گوشی شما را دیده باشد می‌توانید از وی بخواهید که در دادگاه حاضر شده و شهادت دهد. همچنین اثبات سرقت گوشی می‌تواند از طریق اقرار خود مرتکب نیز صورت گیرد.

علاوه بر این ممکن است که بتوانید با ارائه اسناد و مدارکی همچون فیلم دوربین مداربسته یا تصاویر گرفته شده از متهم، سرقت گوشی را به وی منتسب نمایید که در مقابل متهم به سرقت نیز می‌تواند با روش‌هایی اقدام به اثبات بی‌گناهی در سرقت کند.

همچنین در مواردی ممکن است که شاکی یا بزه‌دیده سند و مدرکی برای اثبات سرقت گوشی در اختیار نداشته باشد و درعین‌حال بخواهد سرقت گوشی خود را اثبات کند.

نحوه اثبات سرقت گوشی

در خصوص پیگیری سرقت گوشی باید در ابتدا شاکی اقدام به طرح شکایت کیفری نموده و از مراجع قانون یعنی پلیس و کلانتری بخواهد تا با انجام تحقیقات مقدماتی، سارق گوشی را پیدا کرده و به شاکی در اثبات سرقت کمک کنند .

مطلب پیشنهادی:  آیا دریافت مهریه بعد از طلاق ممکن است؟

از جمله اقداماتی که پلیس می‌تواند برای پیگیری سرقت گوشی و اثبات سرقت انجام دهد، آن است که به تقاضای شاکی اقدام به انگشت‌نگاری در سرقت نمایند یا با ردیابی سیم‌کارت گوشی سرقت شده، شناسایی سارق و اثبات سرقت را امکان‌پذیر نمایند.

مراحل پیگیری سرقت گوشی

  • اولین مرحله از پیگیری سرقت گوشی آن است که شاکی به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کرده و اقدام به شکایت کیفری کند. مثلاً اگر سرقت گوشی به‌صورت کیف‌قاپی بوده، نمونه فرم شکایت از کیف‌زنی کند.
  • دومین مرحله پیگیری سرقت گوشی موبایل آن است که منتظر ابلاغیه‌های دادسرا بمانید و درصورتی‌که ابلاغیه‌ای برای پیگیری شکایت از طرف دادسرا صادر شد و شما به دادسرا احضار شدید، برای ارائه توضیحات به دادسرا مراجعه کنید. در این شرایط باید همه مدارک و شواهدی را هم که در خصوص سرقت گوشی در اختیار دارید ارائه نمایید.

سرقت گوشی

  • یکی از مراحل پیگیری سرقت گوشی موبایل آن است که اگر سارق گوشی را نمی‌شناسید و اصلا نمی‌دانید چه شخصی گوشی شما را دزدیده است، می‌توانید از دادسرا تقاضا کنید که تحقیقات لازم توسط پلیس انجام شود تا سارق شناسایی شود. همچنین اگر به سرقت موبایل توسط شخصی مظنون هستید می‌توانید وی را معرفی نمایید تا از وی نیز تحقیق صورت گیرد.

تعداد کلمات مطلب: 507

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

قانون جدید طلاق از طرف زن چه می‌گوید؟

یکی از سؤالاتی که بسیاری از افراد از ما می‌پرسند آن است که قانون جدید طلاق از طرف زن چه می…