به زندگی در مریخ نزدیک می‌شویم

4
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
اگر روزی زندگی روی زمین دیگر امکان‌پذیر نباشد، زندگی در مریخ اولین گزینه بشر برای فرار از سیاره مادری‌اش است.

انسان پس از سفر به ماه همواره به فکر سفر و زندگی در مریخ بوده است. بوش و اوباما از رئیس جمهورهایی بودند که در این باره اظهار امیدواری داشته‌اند و ایلان ماسک نیز یکی از مشتاقان و سرمایه‌گذاران معروف در این زمینه است.

ویژگی‌های مریخ در مقایسه با زمین

مریخ سیاره‌ای کوچک‌تر از زمین و در حدود یک‌سوم آن است که پس از زمین، از نظر دمایی در کمربند زندگی قرار گرفته است. دمای این سیاره سردتر از زمین و شبیه به قطب‌های آن است و تفاوت دمایی زیادی در نقاط مختلف آن وجود دارد و به دلیل این تفاوت دمایی، شرایط زندگی در مریخ در همه جای آن میسر نیست.

شرایط جوی این سیاه نیز با زمین متفاوت بوده و جو زمین در حدود ۱۰۰ بار غلیظ‌تر از مریخ است؛ اما جاذبه آن حدود یک‌سوم زمین است. یکی از مهمترین مشکلات برای زندگی در مریخ، نبود اکسیژن و حجم بسیار زیاد کربن‌دی‌اکسید است. درخصوص آب، در مریخ حجم عظیمی یخ در نواحی میان دو قطب این سیاره کشف شده است که پیش‌بینی شده در صورت آب کردن آنها، انسان‌ها تا مدت طولانی مشکل آب را نداشته باشند.

خاک آن سرشار از ماده‌ای به نام پرکلرات است که یکی از مشکلات مهم سکونت در سیاره است. این ماده برای رشد گیاهان مناسب نیست و برای ارگانیک‌کردن آن مشابه با زمین، نیاز به تغییر دارد.

به دلیل مقدار زیاد پرکلرات در خاک مریخ زندگی در مریخ ساده نیست

آیا واقعا می‌توان در مریخ زندگی کرد؟

سکونت در مریخ نیازمند انواع مختلفی از تجهیزات، هم برای خدمات‌رسانی به انسان‌ها و هم به منظور تولید غذا، آب، انرژی و اکسیژن قابل تنفس است. امکانات مورد نیاز شامل سکونتگاه، تسهیلات ذخیره سازی مایحتاج، تجهیزاتی برای استخراج آب و اکسیژن است. در مرحله بعدی به کانی و مصالح ساختمانی و غیره، فضاهایی برای تولید مواد غذایی و ابزار و وسایل، ماشین آلاتی برای تولید سوخت که احتمالاً هیدروژن و متان خواهند بود و نیز سوخت یا منبع دیگری از انرژی برای استفاده در حمل و نقل در سطح مریخنیاز است.

تجهیزات زندگی در مریخ

طرح‌های مهم برای زندگی در مریخ

برای زندگی بر روی این کره سرخ‌رنگ، مشکلاتی از قبیل منابع مالی، کوچک‌بودن این سیاره و شرایط خاص آن وجود دارد که طبق بررسی‌ها و فعالیت‌های مختلف و جدی ناسا در آینده‌ای بسیار نزدیک برطرف می‌شود.

مطلب پیشنهادی:  در یک روز مهم‌ترین جاهای دیدنی رشت را ببینید

حل مشکل غذا در مریخ

یکی از استادان مرکز فناوری فلوریدا به نام اندرو پالمر، بهترین امر برای حل مشکل غذا را استفاده از منابع خود سیاره برای تولید غذا دانست. تاکنون خاک‌های شبیه‌ساز شده این سیاره در آزمایشگاه‌های مختلف مورد بررسی واقع شده است و همانند زمین، جنس و کیفیت خاک نواحی مختلف آن، با همدیگر یکی نیست. پالمر اذعان کرد که اگر سفینه‌های غذایی روزی به این سیاره نرسند، ساکنان آن چاره‌ای جز تولید گیاه ندارند. یک راه پیشنهادی او، ارسال گلخانه‌های رباتی پیش از ورود افراد مسافر است که بتوانند خاک آن را برای زندگی در مریخ آماده کنند.

حل مشکل آب

از آنجایی که آب‌کردن یخ‌های مریخی کماکان چالش‌برانگیز است به احتمال زیاد، ساکنان اولیه مریخ مجبور باشند آب تصفیه‌شده از ادرار را مصرف کنند که مسلما چندان خوشایند نیست. به‌طورکلی، تمام چیزها روی مریخ باید بازیافت شده و پس از آن مورد استفاده قرار گیرند.

وجود یخ‌های زیاد امکان زندگی در مریخ را بیشتر می‌کند

مشکل دمای هوا و اکسیژن

برای حل مشکل اکسیژن، می‌توان میکروارگانیسم‌هایی را در سیاره مستقر کرد که بتوانند گاز کربن‌دی‌اکسید هوای آن را به اکسیژن تولید کنند. برای حل مشکل گرما برای زندگی در مریخ، ایلان ماسک برروی ساخت بازتابگرهای خاصی سرمایه‌گذاری کرده است که قرار است روی مدار خاصی قرار گرفته و با متمرکزکردن انرژی، این سیاره را گرم‌تر کنند. در صورت جای‌گیری و انجام درست این کار، شاید بتوان زنجیره واکنش‌هایی را روی این سیاره فعال کرد.

سخن آخر

زندگی در مریخ گرچه پرهزینه و به دلیل شرایط جوی خاص آن ناممکن یا دور از انتظار به نظر می‌رسد؛ اما با حمایت اشخاصی چون ایلان ماسک و جدیت ناسا برای این موضوع در آینده بسیار نزدیک و احتمالا تا سال ۲۰۵۰ رخ خواهد داد.

4 دیدگاه

  1. همراه با شما

    18 اسفند 1402 در 10:18 ب.ظ

    امید وارم که انجا زندگی شیرین باشه

    پاسخ

  2. ناشناس

    19 اسفند 1402 در 0:49 ق.ظ

    روزی خواهد آمد که آسمانها در تسخیر بشر خواهد بود

    پاسخ

  3. ناشناس

    19 اسفند 1402 در 3:09 ب.ظ

    ز ذ انشاءالله یه روز با هم اونجا قدم بزنیم

    پاسخ

    • زینب پروانه

      19 اسفند 1402 در 3:31 ب.ظ

      ان شالله
      من استقبال می کنم!

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی

همچنین بخوانید

کفش کالج مردانه را با چه لباس‌هایی ست کنیم؟

کفش کالج مردانه از جمله کفش‌های راحت و شیک است که همه آقایان باید یکی از آن داشته باشند. ک…