غلبه بر تنبلی با این راه‌ها امکان‌پذیر است

2
0
زمان مطالعه: 5 دقیقه
کنترل و تغییر محیط یکی از مهم‌ترین کلیدهای غلبه بر تنبلی است. قرارگرفتن در چالش‌های مناسب محیطی و تعامل با افراد زرنگ‌تر می‌تواند شما را فعال‌تر کند.
با این راه‌ها غلبه بر تنبلی ممکن است

برای غلبه بر تنبلی همواره راه‌حل‌های بی‌شماری پیشنهاد می‌شود؛ اما میزان اثرگذاری آنها دقیقاً معلوم نیست. در این مقاله قصد داریم به راهکاری منطقی‌تر و اثبات شده بپردازیم. پس تا آخر این مطالب با دلتا همراه باشید.

محیط مهم‌ترین عامل تنبلی

اکثر اوقات فرد تمامی راه‌های مختلف روان‌شناسی را طی می‌کند؛ اما باز به نقطه اول برمی‌گردد. یکی از مهم‌ترین دلایل این امر حضور در محیطی است که سد راه خواستن‌های ماست. بنجامین هاردی نیز در کتاب “خواستن توانستن نیست” به تأثیر محیط بر موفقیت و عملکرد ما اشاره کرده است.

به‌طورکلی اگر فرد در محیط و یا در تعامل با افراد تنبل باشد به‌احتمال بسیار زیاد پس از مدتی او نیز به شرایط هماهنگ با پیرامون خود تبدیل می‌شود. محیط تنها شرایط بیرونی نیست؛ بلکه افراد، موقعیت‌ها و تمام داده‌هایی که به درون شما وارد می‌شود نیز جزو محیط شماست.

برای غلبه بر تنبلی قرارگرفتن خودخواسته در موقعیت‌ها و چالش‌ها می‌تواند شما را به تحرک وادارد. اگر احساس می‌کنید که در جای مناسبی قرار نگرفته‌اید همین موضوع انگیزه و نیروی شما را کاهش می‌دهد. پس در درجه اول تغییر و اصلاح پیرامون خود را مورد بررسی جدی قرار دهید.

پایین آوردن انتظارات و غلبه بر تنبلی

اگر احساس می‌کنید شخص کمال‌گرایی هستید بهتر است بدانید که یکی از مهم‌ترین موانع شما برای موفقیت، خودتان هستید. کمال‌طلبی هم نوع مثبت و هم نوع منفی دارد و این دو هرگز به‌جای یکدیگر نیستند. زمانی که احساس سرخوردگی و ناامیدی از انجام کاری کردید، لحظه‌ای توقف کنید و انتظارات خود را بازبینی کنید.

برای این کار کافی است پیش از شروع یا انتهای هر کاری از خود بپرسید که چه انتظاری داشتید؟ آیا این انتظار واقع‌بینانه بود؟ برای اطمینان بیشتر می‌توانید این موضوع را با دوستان مورداعتماد یا افراد خانواده در میان بگذارید؛ چراکه بسیاری از مواقع آنها بهتر از شما متوجه غیر واقع‌بین بودن شما می‌شوند.

برای غلبه بر تنبلی اول کمال‌گرایی را باید اصلاح کرد

بایدها و نبایدهای غذایی برای غلبه بر تنبلی

شاید عجیب به نظر برسد؛ اما تغذیه نادرست یکی از عواملی است که می‌تواند به‌شدت در شما احساس خستگی و کرختی ایجاد کند. مصرف مایعات زیاد علی‌الخصوص مصرف لبنیاتی چون دوغ، احساس بی‌حالی را در شما افزایش می‌دهد. این مسئله درباره غذاهایی که آب فراوان دارند؛ چون ماهی، عدس و لوبیا نیز صادق است.

مصرف غذاهای پرچرب اگرچه حس سیری زیادی می‌بخشند؛ اما به دلیل زمان طولانی هضم، حس کرختی در شما  ایجاد می‌کنند. در  این میان بعضی غذاها مثل سیر، پیاز، موسیر و خردل به‌صورت خام، بخارات زیادی می‌سازند که پس از ورود به سر، احساس خواب را در شما افزایش می‌دهد.

قهوه اگرچه به علت کافئین ماده‌ای انرژی‌زا محسوب می‌شود؛ اما بهتر است نود دقیقه پس از بیدارشدن مصرف نشود؛ چون در این صورت فایده زیادی برای بدن شما ندارد.

مصرف شکلات نیز به دلیل دارابودن اندورفین و سروتونین شادی‌بخش است و می‌تواند برای غلبه بر تنبلی مؤثر واقع شود.

در این روزهای گرم بسیاری از افراد گرمازده می‌شوند در این مواقع مصرف غذا و نوشیدنی‌هایی با طبع سرد می‌تواند بسیار مفید باشد.

به‌طورکلی، مسئله تغذیه بسته به شرایط هر فرد متفاوت است. پس از مصرف غذاهای مختلف، به احساس درونتان توجه کنید و مطابق با جسم خود بر روی تغذیه‌تان کنترل داشته باشید.

خوردن قهوه پس از بیدار شدن از خواب، تاثیری بر غلبه بر تنبلی ندارد

خردکردن وظایف و کارها

یکی از دلایل عمده تنبلی مواجه‌شدن با سیلی از کارهای مختلف و زمان محدود برای انجام‌دادن است که عموماً شخص را می‌ترساند. همیشه به خود یادآوری کنید که همه انسان‌ها توان و انرژی محدودی دارند و برای حرکت‌کردن کافی است تنها یک‌قدم بعدی خود را بدانید و به همان عمل کنید.

مطلب پیشنهادی:  اگر این نشانه‌های عجیب را دارید باهوش هستید

استفاده از عادت‌سازی و ساخت خرده عادت‌ها نیز می‌تواند تأثیر به سزایی بر غلبه بر تنبلی داشته باشد. کافی است عادات مثبتی چون ورزش روزانه، برنامه‌ریزی یا پیگیری کارها را بسیار کوچک کرده و هر روز انجام دهید. این راهکار برای غلبه بر کمال‌گرایی هم بسیار مهم است. هرچه کارها را ساده‌تر کنید احتمال پیگیری شما بیشتر می‌شود.

قدر کارهای خود را بدانید

قدردانی هنر فراموش شده انسان امروزی است که یکی از مهم‌ترین عوامل برای لذت نبردن از زندگی است. جسم و کودک درون ما مدام در حال تحمل خواسته‌ها و سیل وظایف ماست بدون اینکه ذره‌ای تلاشش مورد حمایت و قدردانی از طرف خودمان واقع شود.

برای قدردانی از خود کافی است تلاش‌هایتان را ببینید و سپاسگزاری از خود را جزو عادات و روتین زندگی خود کنید. برای این کار، می‌توانید هر صبح مدتی با خود خلوت کنید. جملات سپاسگزارانه و محبت‌آمیز خطاب به خویش بنویسید و  آرام روی شانه خود بزنید و عمیقاً قدردان خود باشید. هیچ‌چیزی بهتر از  این راهکار برای   غلبه بر تنبلی مؤثر نیست. این کار صلح و عشق درونی و شوق انجام کارها را در شما افزایش می‌دهد.

تقسیم کارها به واحدهای کوچکتر بر غلبه بر تنبلی موثر است

سیستم ارزش‌گذاری درست و باور به توانایی‌هایتان

زمانی که ارزش‌های زندگی خود را پیدا کنید بهتر از همیشه می‌فهمید چه کسی هستید و چه رؤیایی در زندگی دارید. شناخت ارزش‌ها نیازمند توجه مداوم به شخصیتتان است. چه‌کارهایی حقیقتاً برای شما مهم است؟ رؤیاهای واقعی شما چه چیزهای هستند؟ زمانی که ارزش‌های خود را بیابید و برای زندگی خود ارزش قائل باشید به‌صورت خودکارتری پیگیر اهداف و رؤیاهای خود خواهید بود.

درعین‌حال اگر باورهایی مبنی بر نتوانستن دارید باید بدانید که هیچ راهکار غلبه بر تنبلی، بدون اصلاح باورهایتان امکان‌پذیر نیست. برای اصلاح باور نیاز است جملات تأکیدی مثبتی چون من فعال و پرانرژی هستم، من از پس‌کارهای هر روزه‌ام برمی‌آیم را، با تکرار و تصویرسازی زیاد، هر روز تمرین کنید تا پس از مدتی شاهد معجزات آن باشید.

ایجاد نظم ذهنی و بیرونی و قانون پنج ثانیه

بی‌نظمی یکی از عوامل مهم در ایجاد استرس و استرس یکی از مهم‌ترین محرک‌های اهمال‌کاری و فرار از کارهاست. با ایجاد نظم بیرونی و با نوشتن کارها، می‌توانید آشفتگی و احساس ترس و اضطراب خود را کمتر کنید.

عمل خود محرک عمل است. انگیزه و نیرو منابعی ناپایدار در انسان هستند و  غالباً تنها چند ثانیه فاصله میان قله رؤیاهای ما و کنج غصه و اندوه تنبلی است. بر همین اساس، مل رابینز اولین‌بار قانون پنج ثانیه را مطرح کرد. به گفته  او، تنها پنج ثانیه یا حتی کمتر، تا پشیمان شدن از انجام یک کار فاصله است.

برای استفاده از این قانون برای غلبه بر تنبلی کافی است هر بار که حس کردید کاری را باید انجام بدهید، بدون فکر تنها از پنج تا یک به‌صورت معکوس با صدای بلند بشمارید و مثل یک راکت خود را سمت کاری که لازم است حرکت دهید. انجام مکرر این قانون کم‌کم تغییرات مهمی در زندگی شما ایجاد می‌کند.

سخن آخر

غلبه بر تنبلی در صورت کنترل محرک‌های موثر بر آن مسئله‌ای دور از ذهن نیست و هر فرد با تغییر زندگی و سبک دیدگاهش می‌تواند این موضوع را برای خود حل کند.

2 دیدگاه

  1. ناشناس

    17 شهریور 1402 در 1:44 ب.ظ

    کاربردی بود ممنون

    پاسخ

    • نگین آشناگر

      18 شهریور 1402 در 11:12 ق.ظ

      ممنون از همراهی شما.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در روانشناسی

همچنین بخوانید

اگر به دنبال یک رابطه پایدار هستید، با این ۱۲ عادت خداحافظی کنید

شروع یک رابطه پایدار و عاشقانه جدید، هیجان انگیز به نظر می رسد، اما حفظ یک رابطه دشوارتر ا…