هر آنچه که باید در مورد وکالت کلی و کاری بدانید

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
آشنایی با مفاهیم حقوقی یک کار لازم و ضروری است تا شما در آینده دچار مشکل نشوید.
وکالت کلی و کاری

امروزه با پیشرفت جوامع شهری و افزایش قوانین و مقررات جهت برقراری نظم و کنترل جامعه، افراد باید از موضوعات حقوقی مثل وکالت کلی و کاری اطلاع داشته باشند. همراه دلتا مگ باشید.

وکالت کلی و کاری

وکالت یکی از حرفه‌های تخصصی است که انواع مختلفی دارد. وکالت کلی و کاری از انواع وکالت است که افراد در مورد برخی از امور به این نوع از وکالت نیاز پیدا می‌کنند.

طبق ماده 656 قانون مدنی، وکالت به عقدی که به‌موجب آن، یکی از طرفین، طرف دیگر را برای انجام امری، نماینده و جانشین خود قرار می‌دهد، می‌گویند.

وکالت کاری چیست؟

همانگونه که گفتیم وکالت کلی و کاری از انواع وکالت هستند، وکالت کاری به معنای خاص خود، یعنی وکیل اختیار تصرفات اداری و کاری در مورد موکل خودش داشته باشد. البته این وکیل اختیار نقل‌وانتقال اموال او را نداشته باشد.

بنابراین، موضوع وکالت کاری انجام کارهای اداری و کاری بوده و شامل نقل‌وانتقال اموال و امور خارج از حوزه دادگستری نمی‌شود.

لازم به ذکر است وکالت کاری برای افرادی که پرمشغله هستند و فرصت رسیدگی به امور خودشان را ندارند و همچنین افرادی که آشنایی با رویه اداری ندارند، بسیار مناسب است.

برای قبول کردن وکالت کاری، برخلاف وکالت قضایی، لازم نیست حتماً وکیل تخصصی یا حتی تحصیلات این رشته را داشته باشد و موکل می‌تواند هر فردی را که واجد شرایط باشد را به‌عنوان وکیل انتخاب کند.

قرارداد وکالت کاری، همانند سایر قراردادهای وکالت، یک عقد جایز است. یعنی هرکدام از طرفین هر زمان که بخواهند، می‌تواند قرارداد را فسخ کند. بااین‌حال، طرفین باید توجه داشته باشند که تا زمان انقضای وکالت، طبق حدود و شرایط تعیین شده در قرارداد وکالت کاری، عمل کنند و به مفاد قرارداد پایبند باشند؛ لذا نحوه تنظیم متن قرارداد وکالت کاری، بسیار مهم و حائز اهمیت است.

مطلب پیشنهادی:  نکات مهم درباره صدور چک در معاملات ملکی

وکالت کاری چیست؟

وکالت کلی چیست؟

این نوع وکالت که وکالت کلی یا جامع یا تام‌الاختیار نام دارد، نوعی وکالت است که طبق آن وکیل برای هر کاری نیاز به اجازه موکلش نداشته و حدود اختیار موکل به‌صورت کامل به وکیل واگذار می‌شود.

در واقع، موکل در وکالت‌نامه وکالت جامع، تمام تعهدات، تکالیف و اختیارات مالی و غیرمالی خود را به وکیل تنفیذ می‌کند و برای هر کار جدیدی، نیاز به اجازه جدید و تنظیم وکالت‌نامه جدید وجود ندارد. وکالت‌نامه‌های تام‌الاختیار معمولاً در دفاتر اسناد رسمی تنظیم می‌شوند.

انواع وکالت کلی

وکالت کلی دارای انواع مختلفی است.

وکالت کلی ساده

در این نوع از وکالت از وکالت کلی، موکل می‌تواند هر زمانی بخواهد وکیل خودش را برکنار کند.

وکالت کلی بلاعزل

این نوع وکالت معمولاً جهت اموری مانند: وکالت در طلاق، وکالت در معامله خودرو یا ملک و موضوعاتی ازاین‌قبیل استفاده می‌شوند که به سبب بلاعزل بودن آن، امکان عزل وکیل وجود ندارد. در این مورد، عزل وکیل به‌جز در شرایط خاص ممکن نیست و فسخ چنین وکالتی منوط به شرایط قانونی است.

انواع وکالت کلی

پیشنهاد مطالعه: سامانه ثبت معاملات و املاک کشور را بخوانید.

تعداد کلمات مطلب: 472

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

سریع ترین راه طلاق از طرف زن در سال ۱۴۰۳

سریع ترین راه طلاق از طرف زن از جمله موضوعاتی است که بسیار از ما پرسیده می‌شود. دراین‌رابط…