خانه شاپوری و معماری برجسته ایرانی اروپایی

1
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
به معماری ایرانی اسلامی علاقه‌مندید؟ سبک نوین معماری ایرانی در دوران پهلوی را می‌شناسید؟ چیزی در مورد معماری ایرانی اروپایی شنیده‌اید؟ دیدن این عمارت باشکوه را از دست ندهید.
خانه شاپوری

خانه شاپوری که به عمارت شاپوری نیز معروف است، خانه‌ای تاریخی است که در شهر شیراز، ایران قرار دارد. این یک شاهکار معماری است که سبک سنتی خانه‌های ایرانی را به نمایش می‌گذارد. همراه دلتامگ این عمارت باشکوه را بیشتر بشناسید.

چرا خانه شاپوری یک نمونه برجسته معماری ایران است؟

هنر معماری ایران معروف به معماری ایرانی‌اسلامی، هنری است که تاریخ پرفراز و نشیب اما محبوب و مشهوری داشته است. این هنر نه‌تنها در ایران بلکه حتی تا دورترین نقاط جهان طرف‌داران بسیاری در ادوار گذشته داشته است. نمونه‌های این هنر باشکوه را در جای‌جای ایران در کاخ‌ها، عمارت‌ها، برج‌ها و خانه‌های تاریخی می‌توان دید. خانه شاپوری در شیراز یکی از نمونه‌های این هنر برجسته است.

زیبایی عمارت در شب

خانه شاپوری عمارتی است که در اوایل دوران حکومت پهلوی ساخته شد و ساخت آن حدود پنج سال طول کشید. استاد ابوالقاسم مهندس معمار معروف شیرازی این بنا طی سال‌های 1310 تا 1315 ساخته است. عمارت شاپوری متعلق به یکی از تاجران معروف کازرون به نام عبدالصاحب شاپوری بوده است.

یکی از جالب‌‌ترین ویژگی‌های این عمارت زیبا سبک معماری منحصربه‌فرد آن است که سبک ایرانی اروپایی است. این بنا جزء اولین بناهایی است که در آن سال‌ها با رویکردی فارغ از رویکردهای معماری سنتی و گذشته ایران یعنی رویکردی کاملا آزادانه و سبکی نوین ساخته شده است.

از ویژگی‌های بارز معماری خانه‌های سنتی ایران داشتن حیاطی در وسط منزل بوده که در این خانه نیز به چشم می‌خورد. اتاق‌های اصلی عمارت همگی در اطراف حیاط مرکزی بنا شده‌اند. این بنا در دوطبقه با زیربنای ۸۴۰ مترمربع و در زمینی به مساحت ۴۶۳۵ مترمربع به سبک سنتی معماری پهلوی اول ساخته شده ‌است.

عمارت شاپوری
نمای بیرونی این عمارت با کاشی‌کاری‌های پیچیده و تزیینات گچ‌بری زیبا آراسته شده است. نما دارای ترکیبی هماهنگ از الگوهای هندسی، نقوش گل و خطاطی است که هنر نفیس آن زمان را به نمایش می‌گذارد. فضای داخلی خانه شاپوری از اتاق‌های بزرگی تشکیل شده است که به زیبایی طراحی و مبله شده‌اند. ویژگی اتاق‌ها سقف‌های بلند، گچ‌بری‌های تزئینی و فرش‌های سنتی ایرانی است که حس عظمت و شکوه خاصی را ایجاد می‌کند.

مطلب پیشنهادی:  موهای خود را بدون آسیب و آسان فر کنید

این خانه با باغ‌های ایرانی به‌خوبی نگهداری می‌شود که با درختان، گل‌ها و آب‌نماها تزئین شده‌اند. باغ‌ها فضایی آرام و باطراوت را ایجاد کرده‌اند. در این بنا نیز مانند سایر باغ‌های ایرانی قرینگی نسبت به محور اصلی است؛ ولی نوع درختان و نحوه قرارگیری آن‌ها قرینه نیستند. از دیگر خصوصیات معماری این بنا داشتن بالکن و تراس است که تا پیش از آن در ساخت خانه‌های ایرانی جایگاهی نداشته است.

معماری ایرانی اروپایی

خانه شاپوری نه تنها به دلیل زیبایی معماری خود مورد تحسین قرار می گیرد، بلکه دارای اهمیت تاریخی نیز می باشد. خانواده شاپوری تا دهه هفتاد هجری شمسی از این عمارت استفاده می‌کردند و پس از آن این خانه رها و برای سالها متروکه شده بود. در سال ۱۳۷۸ سازمان میراث فرهنگی استان فارس آن را خریداری کرد و به ثبت میراث فرهنگی رسید. این بنا امروزه شاهدی بر میراث فرهنگی غنی شیراز است.

عمارت شاپوری سبک زندگی شیک نخبگان ایرانی در دوران پهلوی را به نمایش می‌گذارد. معماری قابل‌توجه، تزئینات خیره‌کننده و محیط آرام، آن را به یک جاذبه دیدنی برای علاقه‌مندان به معماری و علاقه‌مندان به تاریخ تبدیل کرده است.

این خانه در شیراز، خیابان انوری، روبه‌روی خیابان اهلی واقع شده است. امروزه بخشی از باغ این عمارت باشکوه به‌عنوان رستوران مورد استفاده قرار گرفته است.

رستوران عمارت

پیشنهاد مطالعه: خانه طباطبایی‌ها نمونه‎‌ای از شاهکار معماری کاشان

یک نظر

  1. پرویز صادقی

    3 تیر 1402 در 1:55 ب.ظ

    این ساختمان مربوط به آقای ساهپو ی که از موسیقی دانان معروف هم بوده، شوهر بانو پوران خواننده نسل‌های پیشین است… پوران خواننده آهنگ معروف نیلوفر میباشد، همسر اول ایشان، همین آقای شاپوری بود..

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در سبک زندگی

همچنین بخوانید

ست کردن شلوار مام استایل با مانتوی مناسب آن

ست کردن شلوار مام استایل با مانتوی مناسب آن برای داشتن یک استایل زیبا و شیک بسیار مهم و ضر…