قدیمی‌ترین قبرستان ایران در شهر ری

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
قبرستان ابن بابویه، یکی از جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی شهر ری است و بسیاری از گردشگران و مسافران، این مکان را برای بازدید انتخاب می‌کنند. با رفتن به این قبرستان، می‌توانید از زیبایی‌های معماری و هنری آرامگاه‌ها و بناهای قدیمی بهره‌مند شوید.
آرامگاه ابن بابویه

آرامگاه ابن بابویه یکی دیگر از مکان‌های تاریخی شهر ری در استان تهران است که باعث رشد و توسعه قطب توریستی این منطقه شده است. علاوه بر این آرامگاه، جاذبه‌های تاریخی و تفریحی بسیاری مانند چشمه علی و باروی ری در این شهر وجود دارد، که دیدن آن خالی از لطف نیست. برای آگاهی از جزئیات قدیمی‌ترین قبرستان ایران، تا پایان این مطلب با دلتامگ همراه باشید.

چند نمونه از آگهی‌های شهر ری در سایت ملکی دلتا

ابن بابویه

ابن بابویه کجاست؟

ابن بابویه کیست؟ محمد بن علی بن حسین بن موسی بن بابویه، نویسنده و محدث شیعه در قرن سوم هجری است. وی در سال 214 هجری در قم متولد شد و در همین شهر در سال 282 هجری درگذشت. ابن بابویه تالیفات متعددی در زمینه حدیث و تاریخ اسلام داشته و به عنوان یکی از علمای برجسته شناخته می‌شود که مهم‌ترین اثر آن‌ کتاب “الکافی” است که جزو بهترین منابع حدیثی شیعه شناخته می‌شود.

قبرستان ابن بابویه، قدمتی 200 ساله دارد که وسعت آن 10 هکتار است و محل دفن این عالم بزرگ می‌باشد به همین دلیل از اهمیت بسیاری برخوردار است. در این قبرستان، مجموعه‌ای از آرامگاه‌ها و بناهای تاریخی وجود دارد که متعلق به دوره صفویه است. تمام بناهای تاریخی که در این قبرستان ساخته شده‌اند از جنس طوبی، سنگ و آجر است که به شکل های مختلفی طراحی شده‌اند. در برخی از آرامگاه‌ها، نقوش و تصاویری از دوران صفویه به چشم می‌خورد که معمولاً با استفاده از طرح‌های هنری، بر روی سنگ قبر حک می‌شوند.

آرامگاه ابن بابویه

تاریخچه قبرستان ابن بابویه

شهرری جزو کهن‌ترین شهرهای ایران است که تاریخ پیدایش آن به زمان اقوام آریایی باز می‌گردد. ری در لغت به‌ معنای شهر سلطنتی است؛ در آن زمان ساکن اهل ری را رازی می‌نامیدند. در ابتدا قبرستان ابن بابویه کشتزار و باغ بسیار وسیعی بود که در پی کشف جسد سالم فردی در سردابی زیر آن باغ و به دست آمدن سنگی درون سرداب، که نشان می‌داد پیکر متعلق به شیخ صدوق است، بقعه شیخ صدوق را بر آن مزار احداث می‌کنند. این آرامگاه در گذر زمان به دلیل حملات مغول، خوارزمشاهیان و تیموریان چندین مرتبه تخریب شد و سال‌ها زیر توده‌ای از خاک پنهان بود.

مطلب پیشنهادی:  بررسی قیمت مسکن در محله قصرالدشت

آرامگاه ابن بابویه

چه کسانی در قبرستان ابن بابویه دفن شده‌اند؟

علاوه بر ابن بابویه افراد مشهور بسیاری در این قبرستان دفن شده‌اند؛ اسامی دفن شدگان در ابن بابویه عبارتند از: بقعه حاج ابوالحسن جلوه (طباطبایی)، حکیم و عالم شیعی قرن سیزدهم که مزار آن در فاصله نزدیکی از در ورودی این آرامگاه قرار دارد؛ این بقعه‌ با هشت ستون ساخته شده است و بنایی شبیه به آرامگاه حافظ در شیراز دارد. از دیگر افراد مشهوری که در این قبرستان دفن شده‌اند می‌توان به غلامرضا تختی، علی اکبر دهخدا، محمدعلی فروغی، رجبعلی خیاط، حسین بهزاد و سرهنگ محمود ایروانی اعظم اشاره کرد.

چگونه به ابن بابویه برویم؟

با توجه به اینکه قبرستان ابن بابویه در محله امیرآباد قرار دارد، شما می‌توانید به روش‌های زیر به آن دسترسی پیدا کنید:

اگر قصد دارید از اتومبیل خود برای رفتن به این آرامگاه استفاده کنید، می‌توانید از جاده تهران – قم خارج شوید و پس از رسیدن به شهر ری، از خیابان شهید بهشتی و خیابان امیرآباد به سمت قبرستان ابن بابویه حرکت کنید.

در صورتی که قصد دارید از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید، می‌توانید از ایستگاه متروی شهید بابایی در شهر ری پیاده شوید و از خیابان امیرآباد به سمت قبرستان ابن بابویه بروید.

پیشنهاد مطالعه: ساعت این برج در شهر ری، بعد از گذشت 900 سال همچنان کار می‌کند!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در محله های تهران

همچنین بخوانید

محله دزاشیب و هرآنچه که از این محله باید بدانید+ جدول قیمت

آب‌وهوای بی‌نظیر محله دزاشیب و دسترسی راحتت و دور بودن از ترافیک همه ما را وسوسه می‌کند در…