ساعت این برج در شهر ری، بعد از گذشت 900 سال همچنان کار می‌کند!

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
اگر علاقه‌مند هستند با یکی از بهترین مکان‌های تاریخی شهر ری آشنا شوید همراه ما باشید.
برج طغرل شهر ری

شهر ری با وجود قدمت هزار ساله‌اش بناهای تاریخی بسیاری را در دل خود جای داده که هر کدام از این بناها، در دل خود گوشه‌ای از تاریخ ایران زمین را جای داده‌اند؛ یکی از این بناهای تاریخی، برج طغرل شهر ری است که با معماری خارق‌العاده خود، افراد بسیاری را به سوی خود جذب می‌کند. به همین منظور امروز در این مطلب از دلتامگ قصد داریم درباره جزئیات این برج زیبا و شگفت‌انگیز اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار دهیم.

چند نمونه از آگهی‌های شهر ری در سایت ملکی دلتا

برج طغرل شهر ریبرج طغرل تهران کجاست؟

برج طغرل یکی از جاهای دیدنی تهران است که در شهر ری و در شرق گورستان یا آرامگاه ابن بابویه قرار دارد. در طول تاریخ اسامی بسیاری برای این برج در نظر گرفته شد؛ عده‌ای عقیده داشتند این برج برای خلیفه یزید است و عده‌ دیگر آن را آرامگاه طغرل می‌دانند؛ بسیاری از تاریخ نویسان بر این باورند که این مکان محل دفن طغرل است.

برای بازدید از برج طغرل شهر ری، چنانچه قصد دارید با وسایل نقلیه عمومی بروید؛ بهترین مسیر استفاده از مترو خط یک تهران است؛ بعد از پیاده شدن در ایستگاه شهر ری، به‌ سمت ابن بابویه بروید. در سمت شرق این آرامگاه برج طغرل قابل دیدن است؛ این برج دو ورودی در سمت شمال و جنوب دارد که از درب شمالی می‌توانید وارد آن شوید.

برج طغرل شهر ری

معماری برج طغرل

برج طغرل شهر ری در دوره‌های مختلف ساخته شده و قدمت آن مربوط به 900 سال پیش است؛ اما معماری نهایی برج طغرل که بسیاری آن را سازنده برج طغرل می‌دانند، اسدالله مراغه ای است. معماری برج به گونه‌ای است که به شکل استوانه‌ای با مساحت  ۴۸ متر مربع است و تمام آن با خشت و آجر ساخته ده است. با وجود تغییراتی که در طول سالیان مختلف برای این برج به‌ وجود آمده، حالت گنبدی مانند آن از بین رفته و اکنون ارتفاع آن 20 متر است.

فضای بیرونی برج از 24 تَرک تشکیل شده، که هدف از ساخت آن علاوه بر زیبایی نشان دهنده گذر زمان در طول روز بوده است.  در زیر برج طغرل فضایی شبیه به سرداب یا آب‌انبار وجود دارد که احتمالا هدف اصلی از ایجاد آن، سالم ماندن پی این برج و جلوگیری از پوسیدگی قسمتی از برج است که در زیر زمین قرار دارد.

مطلب پیشنهادی:  قیمت آپارتمان نوساز در اندرزگو + جدول

برج طغرل شهر ری

کاربرد برج طغرل شهر ری

از ویژگی‌های جالب و منحصربه‌فرد این برج، ساعت برج طغرل است که در زمان قدیم از آن به عنوان ساعت آفتابی استفاده می‌کردند به این شکل که دورتادور این برج ۲۴ ترک وجود دارد. در بالای هر ترک آن چهار نیم‌دایره وجود دارد و هر یک از نیم دایره‌ها بیانگر یک ربع ساعت هستند. با طلوع آفتاب در سمت شرق بنا، کم‌کم یکی از کنگره‌ها روشن می‌شود و آفتاب به درون آن می‌تابد. با گذشت نیم ساعت از طلوع خورشید، نصف کنگره روشن می‌شود و با گذشت یک ساعت از طلوع خورشید، یک کنگره به‌ طور کامل روشن می‌شود. این روند ادامه دارد تا اینکه خورشید دقیقا بالای سر در جنوبی برج قرار می‌گیرد؛ هرچه خورشید به جانب غرب گرایش یابد کنگره‌های سمت غرب شروع به روشن شدن می‌کند. با غروب خورشید این ساعت با نور مهتاب کار می‌کند که تشخیص ساعت در شب با علم ستاره‌شناسی صورت می‌گرفته است.

یکی دیگر از ویژگی‌های جالب برج طغرل انعکاس صدا در فضای داخلی آن است. این برج دارای دو درب هلالی‌شکل است و داخل این دو درب فضایی مدور وجود دارد که نقطه مرکزی این بنا، محل سخنرانی بزرگان و شاهان بوده است. مرکز این برج به‌گونه‌ای‌ است که با قرار گرفتن در آن پژواک صدا ایجاد می‌شود؛ گویی چندین بلندگو مقابل سخنران وجود دارد و حتی صدا به بیرون درهای ورودی بنا می‌رود و با دور شدن از مرکز برج، حالت اکو از بین می‌رود.

پیشنهاد مطالعه: زیباترین پارک‌های پایتخت را در شهر ری ببینید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در محله های تهران

همچنین بخوانید

بهترین شهرک های اطراف تهران برای خرید خانه کدام است؟

اگر خواهان خرید یا اجاره خانه در مناطق ارزان و در حال پیشرفت تهران هستید، تا انتهای این گز…