نارین قلعه، افسانه‌ای به جا مانده از دوره ساسانیان

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
آثار باقيمانده بنايي كه به نارنج قلعه (نارين قلعه) معروف است حكايت از قدمت و ديرينگي آن دارد. سبك بنا و نوع مصالح به كار رفته در آن معماری قبل از اسلام را به نمایش می‌گذارد.
نارین قلعه نایین

وجود حکومت‌های متعدد در طول تاریخ ایران، باعث شد قلعه‌های متعدد ساخته‌شود. قدمت هریک از این قلعه‌ها، به دوره‌های مختلف تاریخی باز می‌گردد. از زیباترین آن‌ها می‌توان به نارین قلعه اشاره کرد که شاهد وقایع تاریخی پرشماری بوده است. با دلتامگ همراه باشید تا درباره نارین قلعه نایین اطلاعات مفیدی را در اختیارتان قرار دهیم.

نارین قلعه نایین کجاست؟

نارین قلعه نایین که آن را «نارنج قلعه» نیز می‌نامند، قلعه‌ای باستانی در شهر کویری نایین استان اصفهان است. این قلعه در مرکز بافت تاریخی نایین و میان محله‌های قدیمی این شهر به نام‌های باب المسجد، کلوان و نوآباد قرارگرفته است.

تاریخچه نارین قلعه نایین

تاریخچه نارین قلعه نایین

قدمت نارین قلعه نایین به دوره‌ اشکانیان یا دوران ساسانیان بازمی‌گردد. در طول تاریخ از این قلعه برای مقاصد مختلفی مورد استفاده قرار می‌گرفت. از آنجایی که در اطراف قلعه خندقی حفرشده است، برخی ادعا می‌کنند که نارین قلعه به عنوان یک دژ نظامی یا مرکز اداری و نظامی شهر بوده است. این قلعه شاهد جنگ امیر مبارزالدین محمد آل‌مظفر و ملک اشرف چوپانی بود. گفته می‌شود نارین قلعه در دوران قاجار نیز مورداستفاده قرار می‌گرفت. این قلعه پس از مناره‌ مسجد جامع این شهر، با ۴۰ متر ارتفاع، بلندترین بنای قدیمی شهر نایین اصفهان به شمار می‌رود. در گذشته حتی از این قلعه با عنوان دژ کهن یا کهن‌دژ نام برده می‌شد. این بنای تاریخی در چهارم آبان سال ۱۳۶۵ در فهرست آثار ملی ایران به‌ ثبت رسیده است.

مطلب پیشنهادی:  اولین ساختمان‌های مدرن در کجا ساخته شدند؟

معماری نارین قلعه

معماری نارین قلعه

در گذشته‌های دور، در اطراف این قلعه خندقی حفر کرده‌بودند که ارتفاع آن به 50 متر می‌رسید. نارین قلعه بنایی چندضلعی است و چندین برج در گوشه‌ اضلاع آن وجود دارد. این قلعه را کاملا از خشت خام ساخته‌اند و ابعاد خشت‌های آن از ۴۳ × ۴۳ تا ۲۲ × ۲۲ سانتی‌متر متغیر است. این امر نشان می‌دهد که قلعه در دوره‌های مختلف ساخته‌شده و گسترش‌یافته است. در حال حاضر، جز چند دیوار و طاق خشتی چیزی از بنای نارین قلعه به‌چشم نمی‌خورد.

پیشنهاد مطالعه: کاخ گلستان تنها میراث جهانی یونسکو در پایتخت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در معماری و دکوراسیون

همچنین بخوانید

5 مدل کابینت مدرن جدید که آشپزخانه شما را لاکچری می‌کند!

در بحث دکوراسیون داخلی خانه، آشپزخانه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و به نوعی قلب تپند…