همه چیز درباره جام جهانی ۲۰۲۲ قطر

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
جام‌جهانی فوتبال، پرمخاطب‌ترین رویداد ورزشی دنیا است. این تورنومنت هر چهار سال یک‌بار برای مشخص‌ کردن قهرمان فوتبال جهان بین تمام کشورهای دنیا توسط فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) برگزار می‌گردد.
جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر

جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر، بیست‌ودومین دوره جام جهانی است که از تاریخ ۲۱ نوامبر تا ۱۸ دسامبر ۲۰۲۲ (۳۰ آبان تا ۲۷ آذرماه ۱۴۰۱) به میزبانی کشور قطر برگزار می‌شود. دلتامگ در این مطلب قصد دارد تا گزارشی درباره این رویداد بزرگ جهانی به شما ارائه دهد.

جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر

این نخستین باری است که یک کشور عربی از خاورمیانه، میزبان جام جهانی است. همچنین بعد از جام جهانی سال ۲۰۰۲، این دومین مرتبه‌ای است که جام‌جهانی قرار است در قاره آسیا برگزار شود. جام جهانی امسال، آخرین جام جهانی است که ۳۲ تیم شرکت‌کننده دارد. در دوره‌های جام جهانی ۲۰۲۶ و بعد از آن، قرار است تعداد تیم‌های شرکت‌کننده به ۴۸ تیم افزایش پیدا کنند.

تیم‌های شرکت کننده در جام جهانی قطر

قطر، کوچک‌ترین میزبان جام جهانی تا به امروز است. این کشور قرار است با هشت استادیوم از تیم‌های حاضر در جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ میزبانی کند. فاصله زمانی این استادیوم‌ها با شهر دوحه، پایتخت قطر، کمتر از یک ساعت است. با توجه به کوچک بودن کشور قطر، تمام ورزشگاه‌هایی که برای بازی‌ها درنظر گرفته‌شده‌اند، به هم نزدیک‌اند. دورترین ورزشگاه‌ تنها ۷۰ کیلومتر از دیگر ورزشگاه‌ها فاصله دارد. به دلیل شرایط آب و هوایی در کشور قطر، برای اولین‌بار جام جهانی در فصل پاییز برگزار خواهد شد. ۸ ورزشگاهی که برای میزبانی بازی‌ها در نظر گرفته‌شده‌اند، امکان کنترل آب و هوا را دارند تا گرمای شدید محیط را کنترل کنند و هوای ورزشگاه‌ها برای برگزاری مسابقات مناسب باشد. دمای هوا در قطر، حدود ۴۰ درجه سانتی‌گراد است اما با استفاده از این تکنولوژی، دمای داخل استادیوم ۲۷ درجه سانتی‌گراد خواهد بود.

قطر در سال ۲۰۱۰ میزبانی جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ را کسب کرد. از همان موقع بود که شروع به ساخت ورزشگاه‌ها کرد و ساخت‌وساز ورزشگاه‌ها در این کشور به موضوعی خبرساز تبدیل شد. سواستفاده رفتاری مقامات قطر با کارگران مهاجر که در ساخت ورزشگاه‌ها شاغل بودند، باعث شد که پای عفو بین‌الملل به این جریان باز شود. عفو بین‌الملل این کشور را به رفتار نادرست با بیش از دو میلیون کارگر مهاجر متهم کرد و گفت: هزاران نفر از کارگران جان خود را به خاطر فشارهایی که مقامات قطر به آن‌ها وارد کرده است، از دست داده‌اند.

مطلب پیشنهادی:  کدو حلوایی و خواص شگفت‌انگیز آن

آلودگی‌های جام جهانی

طبق گزارشی که فیفا به‌تازگی منتشر کرده‌است، ساخت‌وساز جام جهانی قطر حدود یک‌چهارم ازمجموع آلودگی کربنی جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ را به وجود آورده‌است. تا به این جای کار، برای برگزاری جام جهانی قطر ۳/۶ میلیون تن کربن‌دی‌اکسید تولید شده که نسبت به جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه، ۲/۱ میلیون تن بیشتر است. مقامات برگزارکننده جام جهانی قطر بیان کرده‌اند که تمام استادیوم‌ها با رعایت ملاحظات زیست‌محیطی ساخته شده‌اند و از سازمان (GSAS) چهار یا پنج ستاره دریافت کرده‌اند و انرژی تمام این ورزشگاه‌ها از نیروی خورشیدی تامین می‌گردد.

ورزشگاه‌های میزبان جام جهانی قطر

از هشت ورزشگاه میزبان، هفت ورزشگاه به تازگی و یک ورزشگاه نیز بازسازی اساسی شده‌است و تنها یک ورزشگاه از این هشت ورزشگاه بعد از جام جهانی دست نخورده و بدون تغییر باقی می‌ماند و یک ورزشگاه کاملا اوراق خواهد شد؛ همچنین نیمی از صندلی‌های شش ورزشگاه پس از پایان مسابقات به کشورهای در حال توسعه ارسال می‌شود.

پیشنهاد مطالعه: بهشت عاشقان کیف و کفش: خیابان سپهسالار تهران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در سبک زندگی

همچنین بخوانید

زیباترین شهر ایران کجاست؟

زیباترین شهر ایران به نظر شما کجاست؟ هر یک از شهرهای ایران زیبایی خاص خود را دارند و کسانی…