مراحل سند زدن ملک

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
خرید خانه ایده‌آل، کار پرزحمتی است. رفتن به بنگاه‌های معاملات املاک، محاسبه هزینه‌ها و تناسب آن با بودجه، بررسی شرایط و انتخاب خانه متناسب با نیاز خانواده، خرید خانه را پرچالش می‌کند. اما با یافتن خانه ایده‌آل، ماجرای جدیدی شروع می‌شود و آن سند زدن ملک است.
مراحل سند زدن ملک

انتقال سند ملک هنگام خرید و فروش، نکات جزئی دارد که اگر به آن‌ها توجه نکنیم، ممکن است در معامله‌مان مشکل به وجود آید و  بین خریدار و فروشنده اختلاف بیافتند. در این مطلب از دلتامگ تلاش کرده‌ایم تا مراحل سند زدن ملک را با هم بررسی کنیم و جزئیات آن را بشناسیم.

مراحل سند زدن ملک

در مرحله اول از مراحل خرید خانه یا ملک به دو نفر احتیاج داریم:

  • فروشنده: کسی که می‌خواهد ملک یا خانه را بفروشد.
  • خریدار: کسی که می‌خواهد ملک یا خانه را بخرد.

مراحل انتقال سند برای خرید خانه

مراحل انتقال سند ملک در ایران سه مرحله اصلی دارد:

  1. توافق: در مرحله اول از مراحل فروش خانه، خریدار و فروشنده با هم توافق می‌کنند. در این توافق، نوشته‌ای کتبی به نام قول‌نامه نوشته می‌شود که در آن فروشنده و خریدار بیان می‌کنند ما معامله‌ای که بین خودمان قصد انجام آن را داریم، قبول داریم و به همین خاطر آن را مکتوب کرده‌ایم.
  2. مراجعه به دفاتر املاک: مرحله دوم از مراحل انتقال سند، مراجعه به دفتر املاک و دریافت کد رهگیری است. بعد از تنظیم قول‌نامه، برای جلوگیری از غش در معامله فروشنده و خریدار، به بنگاه‌های معامله املاک مجاز می‌روند، تا قول‌نامه خود را در سیستم نرم‌افزاری جامع به ثبت برسانند. در این مرحله، مشخصات ملک، خریدار و فروشنده، در سیستم ثبت می‌شود و کد رهگیری صادر می‌شود. این سیستم سراسری است، بنابراین اگر فروشنده بخواهد هم‌زمان یک ملک را به چند نفر بفروشد، سیستم خطا می‌دهد و می‌گوید کد رهگیری برای این ملک قبلا صادر شده‌است. درواقع صدور کد رهگیری به منزله سلامت معامله است.  (می‌توان تنظیم قول‌نامه را هم در بنگاه معاملات ملکی انجام داد).
  3. مراجعه به دفاتر اسناد رسمی: در این مرحله از انتقال سند، فروشنده باید به دفتر اسناد رسمی مراجعه کند. دفتر اسناد لیست مدارک مورد نیاز برای تشکیل پرونده را به فروشنده می‌دهد تا آن را آماده و مراحل انتقال سند را تکمیل کند.
مطلب پیشنهادی:  کلاهبرداری املاک و روش‌های پیشگیری از آن

برای سند زدن خانه چه مدارکی لازم است؟

مدارک لازم برای انتقال سند ملک عبارتند از:

  • اصل و تصویر سند مالکیت
  • اصل و تصویر بنچاق
  • تصویر شناسنامه و کارت ملی فروشنده و خریدار
  • اصل و تصویر وکالت‌نامه
  • اصل و تصویر پایان‌کار و یا عدم خلافی شهرداری یا نامه بازدید شهرداری یا بخشداری (در مورد زمین‌های دارای بنا و زمین‌های بدون بنا)
  • صورت‌مجلس تفکیکی در مورد آپارتمان (این مورد باید هماهنگ شود)
  • اصل و تصویر حصر وراثت(در مورد سندهای ورثه‌ای)
  • اصل و تصویر فرم مالیات بر ارث(در مورد سندهای ورثه‌ای)

برای انتقال سند چه کار باید کنیم؟

درنهایت به عنوان آخرین مرحله از مراحل ثبت سند ملک، فروشنده و خریدار برای انتقال سند خانه در دفترخانه حاضر می‌شوند. اگر یکی از طرفین مثلا فروشنده، در دفترخانه حاضر نشد، و خریدار نتوانست او را پیدا کند، وظیفه دارد تا آخرین ساعت اداری در دفترخانه بماند، اگر فروشنده نیامد، خریدار گواهی عدم حضور می‌گیرد و با گواهی عدم حضور، می‌تواند به دادگاه برود و هزینه پشیمانی را از فروشنده دریافت کند.

پیشنهاد مطالعه: هرگز ملک این افراد را نخرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

در این شرایط تمام ارث زن به همسرش می‌رسد

تقسیم ارث زن از جمله موضوعاتی است که در قانون مدنی ایران به آن اشاره شده است. قانون سهم زن…