کلاهبرداری املاک و روش‌های پیشگیری از آن

0
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
یکی از گران‌ترین معاملات در صنعت املاک، مربوط به خرید و فروش ملک و زمین‌هایی است که قیمت بالایی دارند. در همین حین افرادی هستند که دست به اقداماتی برای کلاهبرداری در خرید و فروش ملک می زنند، تا سودهای کلان نصیبشان شود.
کلاهبرداری ملکی

صنعت املاک، جزو مشاغلی است که اگر مسیر درست خود را طی کند، سود زیادی به همراه دارد. ولی در این بین افراد سودجویی هستند که با جلب اعتماد افراد کم تجربه، به کلاهبرداری می‌پردازند. اگر آگاهی شما از انواع روش‌های کلاهبرداری و جلوگیری از آن کم است، با دلتامگ همراه باشید.

دفاتر جعلی و کلاهبرداری املاک

ایجاد دفاتر غیر قانونی و بدون مجوز، یکی از مواردی است که در زمینه کلاهبرداری معاملات مسکن شایع شده است. در واقع اولین مقصد افراد برای خرید یا اجاره ملک، مراجعه به دفاتر معاملات ملکی است. محلی که قبل از حضور در آن باید از قانونی بودن و داشتن مجوز معاملات ملکی در آن اطمینان کسب کرد.

در این روش، کلاهبرداران با اجاره یک دفتر صوری و قیمت‌گذاری ملک، زیر قیمت واقعی بازار، فردی را به‌عنوان خریدار ملک معرفی کرده و بعد از وارد کردن ضرر و زیان به فروشنده، با گرفتن سند از ایشان در قبال مبلغ ناچیزی، ملک را با نام‌های دیگر به افراد دیگر می‌فروشند و سپس متواری می‌شوند.

دفاتر جعلی

برای پیشگیری از این مشکل، لازم است خریداران و مستاجران در هنگام مراجعه به دفاتر املاک، از صحت مجوز ثبت و فعالیت دفتر ملکی اطمینان کسب کرده و سپس اقدام به معامله کنند. به‌علاوه برای اطمینان بیشتر، از خدمات دفاتر مشاور قدیمی یا دفاتر مشاور مطرح که سابقه فعالیت و حسن انجام کارشان برای افراد محله ثابت شده است، استفاده کنید.

جعل اسناد مالکیت

جعل اسناد مالکیت یکی دیگر از شیوه‌های مرسوم کلاهبرداری املاک است. در این شیوه افراد سودجو اسناد ملکی را ماهرانه جعل کرده و ملک مربوطه را با سند جعلی به خریدار می‌فروشند. معمولاً این اسناد به درستی جعل می‌شوند و مشاوران ملکی از جعلی بودن سند آگاه نشده و اقدام به تنظیم مبایعه‌نامه می‌کنند. در نتیجه آن مبلغ اولیه قرارداد به فرد جعل کننده پرداخت شده و خریدار در دام می‌افتد.

مطلب پیشنهادی:  سلب حق کسب از مستاجر و شرایط آن

برای جلوگیری از این روش، لازم است هویت فروشنده پیش از عقد قرارداد معلوم شود. همچنین مالکان باید اسناد ملکی را در محلی امن نگه‌داری کنند. در صورت دزدیده شدن اطلاعات محرمانه ملکی، سریعاً به پلیس گزارش داده تا مانع ایجاد چنین کلاهبرداری‌هایی شوند.

جعل اسناد ملکی

خرید خانه‌های پیش‌ساخته

در این روش، کلاهبرداران واحدهای ساختمانی نیمه‌ساز را پیش‌فروش می‌کنند. خریداران هم بخشی از سرمایه خود را در اختیار آنان قرار داده و پس از مدتی متوجه می‌شوند که افراد دیگری هم ملک مربوطه را خریداری کرده‌ و دیگر خبری از فروشنده بدست نمی‌آورند.

گاهی در این روش سودجویی، برخی از دفاتر املاک جعلی هم دست دارند. آنان با جعل اسناد ملکی برای یک واحد آپارتمانی و فروش آن به خریدار، اقدام به کلاهبرداری می‌کنند.

خرید واحدهای پیش‌ساخته

برای جلوگیری از این روش در معاملات، حتما باید تنظیم تمامی قراردادهای پیش‌فروش ساختمان، پس از توافق اولیه طرفین در دفتر وکیل پایه یک دادگستری، در دفاتر اسناد رسمی و پس از ارائه مدارک رسمی جهت عقد قرارداد رسمی صورت بگیرد.

رهن و اجاره ملک

در این روش، پیش از بستن قرارداد اجاره ملک، مبلغی به عنوان پیش‌پرداخت درخواست می‌شود. به‌عبارتی مشاور املاک،‌ از مستاجر مبلغی را برای رهن و اجاره ملک درخواست می‌کند. در غیر این صورت، ملک به شخص دیگری اجاره داده می‌شود.

برای پیشگیری از این روش کلاهبرداری، افراد باید هنگام تنظیم قرارداد اجاره، از مشاور املاک بخواهند تا مالک در جلسه حضور داشته باشد و تمامی مبالغ تعیین شده در قرارداد ذکر شود.

پیشنهاد مطالعه: مطلب «نکات حقوقی قرارداد جعاله ملکی چیست؟» از مجله ملکی دلتا بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

زنان در چه صورتی نیازی به اجازه‌ خروج از کشور ندارند؟

در سال‌های گذشته ممنوعیت خروج بسیاری از ورزشکاران، هنرمندان و سایر زنان مستقل و شاغل و اجا…