مسائل حقوقی مهم که قبل از خرید خانه باید بدانید!

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
برای جلوگیری از مشکلات و دردسرهای احتمالی، قبل از هر معامله‌ای لازم است تا از نکات قانونی مربوط به آن معامله، مطلع باشیم.
مسائل حقوقی خرید خانه

یکی ازمهم‌ترین قراردادهایی که هر فردی در طول زندگی ممکن است بار‌ها با آن روبه‌رو شود، قرارداد‌های مربوط به خرید و فروش ملک است. هر کس که اقدام به خرید خانه می‌کند، باید با مسائل حقوقی خرید خانه آشنا باشد تا بعد از معامله با مشکلات احتمالی مواجه نشود. همان‌طور که اطلاع دارید، معامله ملک کار راحتی نیست و خیلی از افراد نمی‌دانند که در هنگام خرید و فروش ملک باید چه نکاتی را رعایت کنند. همین ناآشنایی افراد با نکات حقوقی در معاملات املاک باعث بسیاری از پرونده‌هایی است که در مراجع قضایی جریان دارند.

نکات حقوقی خرید خانه

مسائل حقوقی خرید خانه

در ادامه با دلتامگ همراه باشید تا با مهم‌ترین نکات حقوقی خرید خانه آشنا شوید:

مفاصا حساب را از فروشنده مطالبه کنید

قبل از خرید یک خانه باید مطمئن شوید که فروشنده بدهی‌های آن خانه به دستگاه‌های دولتی، اعم از شهرداری و سازمان مالیات را پرداخت کرده است. به اصطلاح مفاصا حساب را از فروشنده طلب کنید. خریدار می‌تواند با استعلام از ادارات مربوطه نسبت به تأیید مفاصا حساب اطمینان کسب کند. همچنین گاهی، آپارتمان‌هایی که برای فروش گذاشته شده‌اند، دارای بدهی‌هایی در زمینه شارژ و دیگر مسائل مالی هستند؛ بنابراین توصیه ما به شما این است که قبل از خرید خانه در مورد این مسائل نیز تعیین و تکلیف نمایید.

کل مبلغ معامله را یک جا نپردازید

تا زمانی که فروشنده قسمتی از تعهدات خود را انجام نداده است، شما به عنوان خریدار به همه تعهدات خود عمل نکنید. هیچ وقت تا زمان تحویل کامل خانه، مبلغ معامله را به صورت کامل به فروشنده پرداخت نکنید. اگر مبلغ معامله توسط چک پرداخت می‌شود، باید توجه کنید که در صورت برگشت خوردن چک تنها وجه چک، قابل مطالبه است و اعتبار معامله همچنان به قوت و استحکام خود باقی است؛ بنابراین نمی‌توانید معامله را بر هم زنید.

مطلب پیشنهادی:  مزاحمت از طریق واتساپ

برای این که از دیگر مسائل حقوقی خرید خانه مطلع شوید، مطلب نکات حقوقی مهمی که قبل از خرید خانه باید بدانید! را، مطالعه کنید.

خرید خانه

شرایطی را برای فسخ معامله تعیین کنید

منظور از فسخ قرارداد چیست؟ فسخ معامله یکی از روش‌های ارادی انحلال و اتمام قرارداد است. یعنی طرفین یا یکی از آن‌ها حق دارند که در مورد ادامه یا از بین رفتن قرارداد تصمیم بگیرند. از آنجایی که امکان بروز اختلافات متعددی در معامله خانه وجود دارد، بهتر است برای جلوگیری از مشکلات بعدی، شرایطی برای فسخ معامله از طرف هر یک از طرفین معامله تعیین و به صورت کتبی در قولنامه وارد شود.

در اصطلاح حقوقی به حق فسخ قرارداد «خِیار» یا «خیار فسخ» گفته می‌شود. واژه خیار به معنی اختیار است و منظور از آن اختیاری است که فرد در فسخ معامله دارد. درواقع خیار حقی است که قانون در مواردی به یکی از طرفین عقد یا هر دوی آن‌ها می‌دهد تا قراردادی را که منعقد کرده‌اند، برهم بزنند. این حق نیاز به توافق و تراضی طرفین ندارد.

پیشنهاد مطالعه: همه چیز در مورد انتقال سند ملک

تعداد کلمات مطلب: 478

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

قانون جدید طلاق از طرف زن چه می‌گوید؟

یکی از سؤالاتی که بسیاری از افراد از ما می‌پرسند آن است که قانون جدید طلاق از طرف زن چه می…