دو مشکل حقوقی رایج در ملک

1
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
آشنا نبودن به مواد قانونی، عامل اصلی اختلافات ملکی است. به گونه‌ای که بیشترین دعاوی که در دادگاه‌ها شاهد آن هستیم، آگاهی نداشتن و یا رعایت نکردن حقوق ارتفاق یا انتفاع است.
حق ارتفاق یا انتفاع

از رایج‌ترین اختلافات ملکی که همواره ساکنین خانه‌ها با آن مواجه می‌شوند، مشکل مزاحمت و ممانعت از حق است. مطابق قانون در صورتی که فرد جلوی استفاده شخص دیگری که حق ارتفاق یا انتفاع را دارد بگیرد، فردی که مورد ظلم واقع شده می‌تواند به مراجع قانونی شکایت کند. برای آگاهی از شرایط این قانون تا انتهای این مطلب با دلتامگ همراه باشید.

حق ارتفاق یا انتفاع

منظور از حق ارتفاق و انتفاع چیست؟

حقی که برای یک شخص در ملک شخص دیگری در نظر گرفته می‌شود، حق ارتفاق نام دارد. به عبارت دیگر می‌توان گفت این حق مخصوص به زمین است. هنگامی که شخصی زمینی را خریداری می‌کند و مالک آن می‌شود قادر است از حق ارتفاق آن نیز استفاده کند. حق ارتفاق شامل ناودان، حق داشتن پنجره و غیره می‌شود.

حق انتفاع به حقی گفته می‌شود که موجب آن، شخصی که مالک مالی نیست اما حق استفاده از آن را دارد.

حق ارتفاق یا انتفاع

ممانعت از حق به چه معنا است؟

در صورتی که شخصی ملکی را تصرف نکند، اما در عین حال مانع از استفاده حقوقی صاحب ملک شود ممانعت از حق صورت گرفته است. برای مثال هنگامی که شخصی در آپارتمان خود، تغییراتی را به وجود آورده که همسایه‌های طبقه بالا و پایین حق استفاده از انشعابات آب و برق و غیره را نداشته باشند. در این صورت شما می‌توانید در دادگاه طرح دعوا کنید.

مطلب پیشنهادی:  سرمایه گذاری در املاک و راه‌های آن

در صورتی که علاقه‌مند به دانستن مطالب حقوقی در حوزه ملک هستیدمطلب«مراحل و نکات حقوقی در ساخت ملک» را در دلتا مگ دنبال کنید.

مزاحمت در حق به چه معنا است؟

مطابق ماده 160 قانون مدنی، دعوایی که به موجب آن متصرف مال غیر منقول، نسبت به کسی که برای متصرفات او مزاحمت ایجاد کرده درخواست شکایت می‌کند. بدون اینکه مال را از تصرف وی خارج کرده باشد.

حق ارتفاق یا انتفاع

مجازات ممانعت از حق چیست؟

این نوع دعاوی از اهمیت بالایی در قانون مجازات اسلامی برخوردار است به همین دلیل خارج از نوبت به این نوع شکایات رسیدگی می‌شود. مطابق ماده 690 قانون مجازات اسلامی، مجازات جرم ممانعت از حق، یک‌ماه تا یک‌سال حبس در نظر گرفته شده است. همچنین دستور به رفع مزاحمت و بازگشت شرایط به حالت سابق صادر می‌شود.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با مطالب بروز در حوزه ملک، مطلب «شرایط فروش ملک با وکالت بلاعزل» را در دلتا مگ بخوانید.

یک نظر

  1. […] به دانستن مطالب حقوقی در حوزه ملک هستید مطلب«دو مشکل حقوقی رایج در ملک» را در دلتا مگ دنبال […]

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

در این شرایط تمام ارث زن به همسرش می‌رسد

تقسیم ارث زن از جمله موضوعاتی است که در قانون مدنی ایران به آن اشاره شده است. قانون سهم زن…