مراحل و نکات حقوقی در ساخت ملک

4
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
برای ساخت و ساز یک ملک یا زمین و دریافت پروانه ساخت و ساز افراد موظفند یکسری نکات را رعایت کنند. چنانچه پروانه ساخت و ساز را از شهرداری دریافت کنند این پروانه به مدت دو سال اعتبار دارد.
مراحل ساخت و ساز

برای ساخت و ساز یک ملک علاوه بر دریافت مجوز ملزم به رعایت نکات حقوقی در ساخت نیز هستید. برای دریافت پروانه ساخت ساختمان چند مرحله پیش روی شما قرار دارد. جهت آگاهی بیشتر از قوانین ساخت و ساز تا پایان این مطلب با دلتا مگ همراه باشید.

بهترین زمان برای دریافت مجوز ساختمان

با توجه به اینکه دریافت مجوز ساخت به چند ماه زمان نیاز دارد، بهتر است که در فصول سرد سال مراحل دریافت مجوز را طی کنید تا بتوانید با شروع گرما ساخت و ساز خود را آغاز کرده و بارندگی و سرما اختلالی در روند ساخت و ساز شما ایجاد نکند.

بهترین زمان براس ساخت و ساز

ثبت درخواست

چنانچه قصد ساخت و ساز دارید باید به شهرداری محلی که میخواهید در آن ساخت و ساز انجام شود مراجعه کرده و درخواست خود را ثبت کنید. از نکات حقوقی مهم در مرحله ثبت درخواست، داشتن دو برگه مربوط به عوارض است. چنانچه عوارض سال‌های گذشته و سال جاری را پرداخت نکرده‌اید نسبت به پرداخت آن اقدام نمایید. اگر قصد ساخت و ساز در تهران را دارید، مدارکی چون کارت شناسایی، سند مالکیت، برگهٔ تسویهٔ حساب عوارض نوسازی و برگهٔ تسویهٔ حساب عوارض شهرداری را همراه خود داشته باشید.

بازدید ماموران شهرداری از ملک یا زمین

بعد از ثبت درخواست مجوز باید درخواست بازدید از ملک یا زمین را ارئه دهید. بعد از تایید شدن درخواست شما از سوی شهرداری، کارشناسی جهت بازدید محل فرستاده می‌شود. کارشناس مربوطه بازدید لازم را از عرض خیابان، عرض بنا و ابعاد ملک به عمل می‌آورد. متراژ زمین از مهم‌ترین نکات حقوقی این مرحله به شمار می‌رود. با متراژ زمین توسط کارشناس مشخص می‌شود اجازه ساخت دارید یا خیر یا اینکه  با توجه به متراژ، اجازهٔ احداث چند طبقه را خواهید داشت.

مطلب پیشنهادی:  در چه صورت معامله‌های صوری، جرم محسوب نمی‌شود؟

عقب نشینی و تهیه نقشه

عقب نشینی و تهیه نقشه

در این مرحله همه راه‌ها به کارشناس منتهی می‌شود. کارشناس به بررسی ابعاد ملک، میزان اصلاحی و میزان عقب نشینی می‌پردازد. بعد از اقدامات انجام شده شما باید نقشه مورد نظر خود را جهت تایید به شهرداری تحویل دهید. دقت کنید که هنگام تهیه نقشه تعداد واحد‌ها و متراژ هر واحد را ذکر کنید.

پرداخت عوارض ملک

از اصلی‌ترین نکات حقوقی در ساخت، پرداخت عوارض ملک است. هنگامی که نقشه توسط شهرداری تایید شد شما باید جهت تعیین مبلغ عوارض دوباره به شهرداری مراجعه کنید. سعی کنید توصیه‌هایی اعلام شده توسط کارشناس شهرداری نظیر بهینه‌سازی مصرف انرژی، استانداردهای لازم برای اسکلت ساختمان و استحکام بنا را در ساخت و ساز به دقت اجرائی کنید.

مدارک لازم برای مجوز ساخت

مدارک لازم برای دریافت مجوز ساخت و ساز

  • فیش‌های عوارض زیربنا
  • نوسازی سال‌جاری
  • جواب نامه از ادارهٔ بیمه مخابرات و آب و برق
  • اصل و کپی سند مالکیت به نام مالک فعلی
  • مجوز تهیهٔ نقشه با مهر و امضای طراح و تأیید واحد امور مهندسان ناظر شهرسازی
  • تهیهٔ پیش‌نویس پروانه توسط شهرداری
  • تکمیل شناسنامهٔ ساختمان توسط شهرداری و اخذ امضای پروانه

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با نکات حقوقی و معاملاتی در زمینه املاک، مطلب “نحوه استفاده از چک در معامله ملک“را مطالعه کنید.

4 دیدگاه

  1. سوله لوله ای

    17 تیر 1401 در 5:23 ب.ظ

    چطوری میتونیم از آخرین مطالبتون باخبر بشیم ❤️❤️❤️

    Alsо visit my web page: سوله لوله ای

    پاسخ

    • سارا امیرانی

      20 تیر 1401 در 8:16 ق.ظ

      سلام و سپاس از همراهی شما
      براتون نوتیفیکیشن میاد

      پاسخ

  2. […] با نکات حقوقی و معاملاتی در زمینه املاک، مطلب “مراحل و نکات حقوقی در ساخت ملک“را مطالعه […]

    پاسخ

  3. […] به دانستن مطالب حقوقی در حوزه ملک هستیدمطلب«مراحل و نکات حقوقی در ساخت ملک» را در دلتا مگ دنبال […]

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چرا دیه زنان نصف مردان است؟

دیه زنان و مردان از جمله موضوعاتی است که در قانون مجازات اسلامی بر اساس شرع اسلام به آن اش…