علت افزایش قیمت سیمان در کشور

2
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
به نظر می‌رسد افزایش قیمت مسکن در پی رشد صعودی نرخ سیمان موجب شده تا بازار مسکن نوسانات بیشتری را نسبت به سال های اخیر تجربه کند.
قیمت سیمان

به گزارش دلتا مگ به نقل از ایسنا، با توجه به اقداماتی که اداره برق کشور جهت تامین برق انجام داد موجب شده است که محدودیت‌‌هایی برای کارخانجات در سراسر ایران اعمال شود. همین امر موجب افزایش قیمت کالاهای تولیدی در بازار شده است. برای اخذ اخبار و گزارشات در حوزه ملک، با این خبر از دلتا مگ همراه ما باشید.

قیمت سیمان

تاثیر قطعی برق بر قیمت سیمان

یکی از این کالاها که مستقیما بر هزینه ساخت مسکن تاثیر گذاشت، افزایش قیمت سیمان در بازار مصالح بود که نرخ تقریبی آن از 50 هزار تومان به پاکتی 90 هزار تومان رسیده است.

اعمال قطعی برق موج تازه‌ای از تغییرات قیمت در بازار مصالح ساختمانی به وجود آورد. حتی برآورد شده است که درماه‌های آتی ممکن است نرخ این مصالح به بالاترین سطح قیمت درسال‌های اخیر نیز برسد. به عنوان مثال با اعمال اولین محدودیت‌های برقی قیمت هر کیلوگرم میلگرد با افزایش 2000 هزار تومانی همراه بوده است. به طوریکه نرخ سیمان به یکباره از کیلویی 18 هزار تومان به 20 هزارتومان صعود کرده است.

چندی پیش عبدالرضا شیخان، دبیر انجمن سیمان با در نظر گرفتن روند اعمال قطعی برق از افزایش بیش از پیش قیمت سیمان خبرداد.

اخبارحاکی از این است که به دلیل نابسامانی بازار، قیمت هر پاکت سیمان که تا هفته‌های گذشته 50 هزار تومان بود اکنون به 65 هزار تومان رسیده است. حتی طبق آمار به دست آمده از برخی مناطق، هر پاکت سیمان به قیمت 90 هزار تومان رشد صعودی داشته است.

قیمت سیمان

چرا سازندگان مسکن، قطعی برق را بهانه می‌دانند؟

برخی از سازندگان افزایش قیمت مصالح ساختمانی، قطعی برق را بهانه‌ای از سوی تولیدکنندگان فولاد و سیمان در پی افزایش قیمت سیمان و فولاد می‌دانند.

مطلب پیشنهادی:  گزارش بانک مرکزی از بازار مسکن غلط است!

مدیر کانون انبوه‌سازان پیرامون افزایش قیمت مصالح ساختمانی، اظهار کرد:” در بخش تولید مصالح ساختمانی، افرادی به صورت کاملا هدفمند به دنبال افزایش قیمت هستند و نظارتی هم بر عملکرد آنها نیست.”

وی با بیان اینکه گرانی مصالح ساختمانی باعث ایجاد اختلال در بازار مسکن می‌شود افزود: “باد می‌آید سیمان و فولاد گران می‌شوند، باد می‌ایستد مجددا گران می‌شوند. قطعی برق بهانه است. وگرنه اطلاع داریم که برخی تولیدکنندگان مصالح ساختمانی چند روز قبل اعمال محدودیتها نیز ظرفیت تولید خود را به ۴۰ درصد رساندند.”

بازار اجاره بها

پورحاجت با بیان اینکه هر تن سیمان درب کارخانه به ۹۰۰ هزار تومان رسیده است گفت:” در واقع هر پاکت سیمان درب کارخانه ۴۵ هزار تومان است. به این عدد ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده، هزینه‌های حمل و نقل، سود واسطه‌ها، کارگر و غیره هم اضافه می‌شود. نهاده‌های ساختمانی وارد بازی سفته بازی و بورس بازی شده و سوءاستفاده‌هایی از این فرآیند صورت می‌گیرد.”

در پایان این مقام مسئول علت گرانی سیمان تولید شده در کارخانه‌ها را ماحصل هزینه‌های جانبی همچون 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده، سود واسطه‌ها، هزینه‌های مرتبط با حمل و نقل سیمان و دستمزد کارگران دانست. وی ورود مصالح ساختمانی را در بازار بورس و استفاده از سفته بر افزایش قیمت این مصالح  تاثیرگذار برشمرد.

مطالعه بیشتر: برای آشنایی با اخبار و گزارشات بروز در حوزه مسکن، مطلب «اعلام شرایط جدید برای دریافت وام مسکن » را در دلتا مگ بخوانید.

2 دیدگاه

  1. […] پیرامون قیمت سیمان و دیگر مصالح ساختمانی هستید، مطلب« علت افزایش قیمت سیمان در کشور » را در دلتا مگ […]

    پاسخ

  2. سپیده عزیزی

    7 مهر 1402 در 7:45 ق.ظ

    قیمت سیمان به عنوان یکی از عوامل مهم در صنعت ساخت و ساز، بر تاریخچه مردم اثر فراوان داشته است. افرادی که قصد ساخت و ساز یک ساختمان را دارند، باید با قیمت‌های سیمان آشنا شده و بهترین راه حل برای استفاده اقتصادی از آن را پیدا کنند. با توجه به تغییرات بازار، مطالعه دقیق قبل از خرید الزامی است.چند محصول خوب دیگر هم معرفی میکنم:
    محصولات پر فروش

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

فقط یک هشتم متقاضیان مسکن ملی آورده اولیه را واریز کردند

دلت در جهت تکمیل پروژه‌های مسکن مهر، طرح مسکن ملی را در سال گذشته آغاز کرد. …