فسخ قرارداد اجاره توسط موجر یا مستاجر

1
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
در صورتی که مستاجر به تعهد خود عمل نکند و در پرداخت اجاره به مالک بدحسابی کند، در این صورت اگر در اجاره‌نامه حق فسخ در صورت عدم پرداخت اجاره‌بها ذکر شده باشد، موجر حق فسخ اجاره‌نامه را به دلیل عمل نکردن به شروط قرارداد دارد.
فسخ قرارداد اجاره توسط موجر یا مستاجر

اجاره‌‌نامه قراردادی است که بین دو طرف بسته می‌شود، موجر که صاحب ملک است و مستاجر که خواهان اجاره ملک است. طی قرارداد اجاره، مستاجر موظف است که مبلغی با عنوان اجاره‌ بها به موجر بپردازد. بیشتر افراد این ذهنیت را دارند که فسخ قرارداد اجاره بیشتر از طرف موجر است تا مستاجر. اما خیلی اوقات اتفاق افتاده‌ که فسخ اجاره توسط مستاجر انجام شده‌است. به همین دلیل قانون، شرایط فسخ قرارداد اجاره توسط مستاجر را تنظیم کرده است که مستاجر با توجه به شرایط می‌تواند اجاره‌‌نامه را فسخ کند.

شرایط فسخ قرارداد توسط مستاجر

قرارداد بین مالک و مستاجر در مواقع خاص قابل فسخ است و در مواردی که قانون فسخ قرارداد اجاره تعیین کرده‌است، مستاجر می‌تواند درخواست فسخ قرارداد را بدهد.

شرایط فسخ قرارداد توسط مستاجر

در مواردی که مطابق شرایط اجاره، حق فسخ مستاجر در اجاره نامه ذکر شده‌باشد. برای نمونه در برخی قراردادها اجازه فسخ اجاره از سوی مستاجر که محدود به دلایل خاصی است، امکان‌پذیر است. ضروری است که دلایل فسخ با توافق طرفین در اجاره‌نامه نوشته شود. به عنوان مثال کل یا قسمتی از ملک اجاره داده‌شود، خراب شود یا در معرض خراب شدن قرار بگیرد بطوری که مستاجر نتواند از آن قسمت استفاده کند و غیرقابل تعمیر باشد.

مطلب پیشنهادی:  نکاتی که باید هنگام خرید و فروش ملک به آن توجه داشت

اگر قرارداد بر اساس موردی که ذکر نشده‌است ملقی شود، احتمال پیش آمدن مشکل بین طرفین بالا می‌رود و در صورت درگیری و پیگیری‌های لازم شاید لازم باشد تا خسارت فسخ قرارداد اجاره توسط مستاجر یا موجر ( تعیین توسط مرجع قضایی )، به دیگری پرداخت شود.

فسخ

فسخ توسط موجر

موجر صاحبخانه است، اما وقتی خانه به رهن و اجاره مستاجر در می‌آید، نمی‌تواند اقدام به فسخ اجاره‌نامه کند. به عنوان مثال اگر صاحبخانه قصد فروش خانه‌ای را که در رهن و یا اجاره مستاجر است، داشته باشد، در صورتی که حق فسخ اجاره‌‌نامه را نداشته باشد، موظف است که رضایت مستاجر را برای تخلیه ملک به دست آورد. رضایت را می‌تواند از راه‌های مختلفی مانند پرداخت خسارت انجام دهد و یا خانه را با مستاجر، به مالک جدید واگذار کند.

پیشنهاد مطالعه: مطلب «استعلام ثبتی قبل از انجام معامله ملکی» را در دلتا مگ بخوانید.

یک نظر

  1. عباس

    14 مهر 1402 در 5:30 ب.ظ

    تشکر بابت زحماتتون برای تهیه این مطلب مفید

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

در این شرایط تمام ارث زن به همسرش می‌رسد

تقسیم ارث زن از جمله موضوعاتی است که در قانون مدنی ایران به آن اشاره شده است. قانون سهم زن…