فسخ قرارداد اجاره ملک

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
قانون فسخ اجاره‌نامه برای مالک و مستاجر متفاوت است، به‌عبارتی هر کدام تحت شرایطی خاص می‌توانند اقدام به فسخ کنند.
فسخ قرارداد اجاره ملک

امروزه به دلیل افزایش قیمت مسکن، افراد زیادی توان خرید ملک را نداشته و روی به اجاره‌نشینی می‌آورند. روزانه تعداد زیادی قرارداد اجاره خانه در بنگاه‌های معاملات ملکی بسته می‌شود، اما ممکن است موجر یا مستاجر بعد از بستن قرارداد به دلایلی پشیمان شده و تصمیم به فسخ اجاره‌ بگیرند. حال شرایط فسخ اجاره چیست؟ مبلغ خسارت فسخ قرارداد چقدر است و چگونه محاسبه می‌شود؟ با دلتا مگ همراه باشید تا به این سوالات پاسخ دهیم.

فسخ قرارداد

قوانین فسخ قرارداد رهن و اجاره

فسخ اجاره‌نامه یعنی یکی از طرفین قرارداد یا هر دو، تصمیم بگیرند که پیش از موعد مقرر شده در قرارداد با دلایل موجه و رعایت قوانین به قرارداد پایان دهند. قانون هم برای جلوگیری از ایجاد مشکل و هرج و مرج، قوانینی را برای فسخ قرارداد تعیین کرده است. به این ترتیب هر کدام ار طرفین قرارداد باید با رعایت چارچوب قانونی اقدام به فسخ قرارداد کنند.به‌علاوه قوانین مربوط به فسخ قرارداد برای موجر و مستاجر متفاوت است.

اگر موجر و یا مستاجر هنگام نوشتن اجاره‌نامه شرایطی برای فسخ قرارداد در نظر گرفته باشند و این شرایط در اجاره‌نامه ذکر شده و طرف دیگر قرارداد این شرایط را پذیرفته و امضا کرده باشد، طرف شرط‌گذار می‌تواند با رجوع به قرارداد، اقدام به فسخ اجاره‌نامه کند.

قوانین فسخ قرارداد رهن و اجاره

شرایط فسخ قرارداد اجاره چیست؟

 شرایط کلی فسخ اجاره‌نامه عبارت است از:

  • شرط خیار: شرطی در قرارداد که به یکی از دو طرف قرارداد یا شخص ثالث، در مدت معینی اختیار فسخ قرارداد می‌دهد.
  • خیار تعذر تسلیم: در صورتی که یکی از طرفین قرارداد به تعهدات خود عمل نکند، طرف دیگر قرارداد، حق فسخ دارد.
  • تخلف از وصف: اگر بعد از انعقاد قرارداد متوجه شوند که واقعیت خانه با مبلغ پرداختی متفاوت است، مستاجر می‌تواند اقدام به فسخ اجاره‌نامه کند.
  • خیار تخلف شرط: اگر زمان بستن قرارداد اجاره، شروطی را تعیین کرده باشند اما یکی از طرفین قرارداد به تعهدات خود عمل نکند، می‌توان اجاره‌نامه را فسخ کرد.
  • تخلف از وصف: اگر بعد از انعقاد قرارداد متوجه شوند که واقعیت خانه با مبلغ پرداختی متفاوت است، مستاجر می‌تواند اقدام به فسخ اجاره‌نامه کند.
  • خیار عیب: در صورتی که عیب و نقصی در خانه وجود داشته و در زمان بستن قرارداد ذکر نشده و توافقی هم صورت نگرفته باشد، اختیار فسخ اجاره‌نامه وجود دارد.
مطلب پیشنهادی:  شناسنامه فنی ساختمان چیست؟

پیشنهاد مطالعه: مطلب «نکات طلایی خرید و فروش ملک» را در دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

بیش از یک دهه تاخیر در تحویل مسکن مهر پردیس

مالکین واحدهای مسکونی مسکن مهر در فاز 11 زون 2 شهر پردیس با اشاره به پیگیری‌های مکرر برای …