استعلام ثبتی قبل از انجام معامله ملکی

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
اخذ استعلام ثبتی قبل از انجام معاملات ملکی نه تنها امری مفید و چاره‌ساز است بلکه بر اساس اصول عقلی و منطقی، امری واجب و اجتناب ناپذیر نیز می‌باشد.
استعلام ثبتی قبل از انجام معامله ملکی

امروزه شاهد آن هستیم که بسیاری از قراردادهای خرید و فروش ملک در اجرا به مشکلات مختلفی برمی‌خورد. به طور مثال فروشنده، ملکی را به خریدار واگذار می‌نماید اما بعد از معامله مشخص می‌شود که ملک مذبور در رهن بانک بوده است. یا فروشنده حق واگذاری ملک را نداشته و ممنوع المعامله بوده است.

استعلام ثبتی در معامله ملکی

از دیگر مشکلاتی که در این راستا پیش می‌آید، این است که ملکی به فروش رسیده اما فروشنده مالک واقعی ملک نبوده است. یا ممکن است به هر دلیل دیگری سند ملک قابل انتقال به شخص دیگری نباشد.

پیگیری و حل و فصل این قسم از دعاوی در مراجع قضایی مستلزم پرداخت هزینه‌های مالی و زمانی زیادی می‌باشد. بعضا به دلیل نقص مدارک و یا عدم دسترسی به فروشنده، نتیجه مطلوب از پیگیری قانونی حاصل نخواهد شد.

استعلام ثبتی در معامله ملکی

قبل از انجام معامله با دریافت اطلاعات اندکی از قوانین و انجام بعضی کارها می‌توانید از بروز مشکل و از دست دادن اموال و زمان خود جلوگیری کنید. یکی از کارهایی که انجام آن قبل از خرید و فروش ملک لازم است، استعلام ثبتی قبل از انجام معامله ملکی است. به عبارتی قبل از خرید ملک، از فروشنده بخواهید که اصل سند ملک را آورده و استعلام رسمی آن را بگیرید.

مطلب پیشنهادی:  تصرف عدوانی در ملک مشاع به چه معناست؟

مزایای استعلام ثبتی

در نتیجه استعلام ثبتی مشخص می‌شود که مالکین سابق ملک چه کسانی بوده‌اند و مالکیت ملک از ابتدا بین چه اشخاصی و با توجه به چه دلایلی انتقال پیدا کرده است.

همچنین مشخص می شود که اکنون ملک در چه شرایط ثبتی قرار دارد و آیا محیا انتقال به غیر می باشد یا بنا به هر دلیلی نقل و انتقال آن از لحاظ قانونی مجاز نمی باشد.

مزایای استعلام ثبتی

همچنین مشخص می‌شود که اکنون ملک در چه شرایط ثبتی قرار دارد. آیا مجاز به انتقال به غیر می‌باشد یا بنا به هر دلیلی نقل و انتقال آن از لحاظ قانونی مجاز نمی‌باشد. به این موضوع هم اشاره می‌شود که شخص فروشنده نیز حق انجام معاملات ملکی را دارد یا به هر دلیلی از جمله دستور قضایی انجام معامله برای ایشان ممکن نمی‌باشد.

پیشنهاد مطالعه: مطلب «فسخ قرارداد اجاره ملک» را در دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چرا دیه زنان نصف مردان است؟

دیه زنان و مردان از جمله موضوعاتی است که در قانون مجازات اسلامی بر اساس شرع اسلام به آن اش…