قیمت مسکن کاهش یافت

0
2
زمان مطالعه: 2 دقیقه
میانگین قیمت مسکن در معاملات انجام شده طی فروردین امسال در پایتخت در حالی به 34‌ میلیون و 270‌ هزار تومان رسید که ماه قبل از آن این رقم از 35‌میلیون تومان هم عبور کرده بود.
بازار مسکن

به گزارش دلتا مگ به نقل از دنیای اقتصاد، گزارش بانک مرکزی از نبض خرید و فروش آپارتمان در فروردین امسال حکایت از ثبت 3‌‌‌ هزار و 400  معامله در پایتخت طی این ماه نیمه تعطیل دارد. هرچند این آمار در مقایسه با حجم معاملات ثبت شده در اسفند پارسال 50‌ درصد کاهش یافته است، اما به لحاظ مقایسه نقطه‌‌‌ای، رکورددار صعود محسوب می‌شود. در واقع این حجم از معاملات مسکن در ماه نیمه تعطیل فروردین از سال 98 به بعد بی‌‌‌سابقه بوده است.

فروردین امسال حجم معاملات مسکن نسبت به فروردین پارسال 63‌ درصد رشد داشته و مقایسه آن با ماه‌‌‌های مشابه سال‌های 98 و 99 نیز نشان‌‌‌دهنده رشد است. در نگاه اول رشد نقطه‌‌‌ای معاملات مسکن ممکن است این پرسش را به دنبال داشته باشد که آیا بازار مسکن وارد فاز رونق شده یا برای رونق مهیا شده است؟

پاسخ به این سوال منفی است. هرچند در فروردین 1401 رکورد بیشترین معاملات این ماه از سال 98 به بعد ثبت شده و این یعنی گرم‌‌‌ترین فروردین چهار سال اخیر را در بازار مسکن پشت سر گذاشته‌‌‌ایم، اما این موضوع به منزله بازگشت رونق به بازار مسکن نیست و فاز «پساجهش» با مختصات متفاوتی نسبت به فروردین 1400 در اولین ماه از قرن جدید هم ادامه پیدا کرده است.

طبق گزارش بانک مرکزی، فروردین امسال با فروردین پارسال یک «تفاوت غیراقتصادی» دارد و در عین حال یک تفاوت اقتصادی هم میان این ماه با ماه‌‌‌های مشابه سال‌های 98 و 99 وجود دارد که در نهایت منجر به ثبت رکورد حجم معاملات در ماهی که گذشت شده است. تفاوت‌‌‌ فروردین امسال با ماه مشابه پارسال را باید در وضعیت «ریسک متغیر غیراقتصادی» موثر بر بازارها، یعنی مذاکرات برای رفع تحریم‌ها دانست.

مطلب پیشنهادی:  ارائه تسهیلات نوسازی برای 9هزار خانه

میانگین قیمت مسکن در فروردین

روند بازار مسکن از فروردین ماه سال 1400

فروردین پارسال مذاکرات در جریان بود و به همین خاطر انتظارات تورمی در بازار مسکن حاکم نبود؛ در نتیجه تقاضای خرید ملک به طور محسوس کاهش یافته بود و حتی متقاضیان مسکن منتظر به ثمر نشستن مذاکرات و به دنبال آن برقراری ثبات و در ادامه بازگشت قیمت مسکن از اضافه پرش بودند. این در حالی است که فروردین امسال مذاکرات احیای برجام عملا متوقف شده بود و به دنبال آن انتظارات تورمی در بازار مسکن قوت گرفت.

این انتظارات سبب شد گروهی از متقاضیان خرید در اجرای تصمیم خود تعجیل کنند تا در صورتی که توقف مذاکرات طولانی شد یا به هر دلیل به نتیجه نرسید، خرید خود را قبل از برجسته‌‌‌تر شدن اثر انتظارات تورمی انجام دهند که اثر آن به شکل رشد حجم معاملات در آمار منعکس شد. تفاوت فروردین 1401 با ماه‌‌‌های مشابه سال‌های 98 و 99 نیز در حاکمیت وضعیت «پساجهش» بوده است.

در واقع طی سال‌های 98 و 99 فاز جهش مسکن با وجود رکود معاملات ادامه داشت و قیمت‌ها در حالی که حجم معاملات بسیار اندک بود، همچنان ماه به ماه جهش می‌کرد. اما در سال 1400 فاز پساجهش در بازار مسکن حاکم شد و این وضعیت همچنان ادامه دارد.

مطالعه بیشتر: مطلب «اجاره خانه بدون پول پیش» را در دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

هشدار! خطر کلاهبرداری در کمین مستأجران

فرهاد بیضایی کارشناس مسکن بیان کرد: متآسفانه می‌توان با ثبت اطلاعات نادرست (شماره شبا و شم…