تقسیم هزینه قرارداد ملکی بین طرفین

0
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
تعرفه هزینه‌های دفاتر اسناد رسمی را اداره ثبت اسناد و املاک هر شهر تعیین می‌کند.
تقسیم هزینه قرارداد ملکی بین طرفین

تقسیم هزینه قرارداد ملکی یکی از موضوعاتی است که معمولا در هر معامله‌ای، اعم از خرید ملک یا فروش آن پیش می‌آید و حتی گاهی ممکن است باعث بر هم خوردن معامله شود. معمولا در معامله برای طرفین سوالاتی پیش می‌آید، مانند: پرداخت هزینه انتقال سند ملک و هزینه بنگاه و کمیسیون اجاره آپارتمان بر عهده کیست؟ برای پاسخ به این قبیل سوالات باید از تعرفه هزینه‌های دفاتر اسناد رسمی و آن‌چه قانون مشخص کرده است، مطلع شوید. با اطلاع از تعرفه‌ها می‌توانید بدون دردسر معامله کنید و از هرگونه سوء استفاده و کلاهبرداری پیشگیری کنید.

تقسیم بندی هزینه ها

هزینه انتقال سند ملک چقدر است؟

معمولا در معاملات ملکی، واسطه میان خریدار و فروشنده، مشاور املاک است. مطابق قانون می‌تواند هزینه انتقال سند ملک را از خریدار و فروشنده اخذ کند. اما این بدان معنا نیست که هر مشاور رقم دلخواه خود را اعلام کند و بدون ضابطه، هزینه انتقال سند ملک را طلب کند. به‌عبارتی اتحادیه مشاوران املاک در سال ۹۶، کمیسیون خرید و فروش ملک را تعیین کرده است. تعرفه‌ اعلام‌شده شامل تمام معاملات مربوط به املاک اداری، مسکونی و تجاری می‌شود و برای همه این موارد یکسان است.

هزینه قرارداد ملکی شامل چه مواردی است؟

در هر معامله‌ای هزینه‌های رایجی وجود دارد که بدون پرداخت آن‌ها معامله انجام نمی‌شود. هزینه انتقال سند ملک صرف این مراحل خواهد شد:

  • هزینه خلافی ساختمان، نوسازی و پسماند
  • ثبت مبایعه‌نامه در سیستم سراسری
  • هزینه دفترخانه برای تنظیم و ثبت سند
  • هزینه‌های نقل و انتقال سند
مطلب پیشنهادی:  4 روش کلاهبرداری ملکی که باید بدانید

دفترخانه

هزینه انتقال سند ملک بر عهده کیست؟

همانطور که گفته شد، گاهی در بنگاه معاملات املاک، بر سر این‌که چه کسی باید هزینه انتقال سند ملک را بپردازد، مشکلات و درگیری‌هایی پیش می‌آید. این مشکلات گاهی تا به هم خوردن معامله هم پیش می‌رود. اما این موضوع نیازی به درگیری ندارد. زیرا از قبل، قانون برای آن تعرفه‌های ثابت و یکسانی مشخص کرده است. طبق قوانین موجود، هزینه‌های مربوط به دارایی و استعلام و امثال آن بر عهده فروشنده است. اما هزینه ثبت سند در دفترخانه رسمی بین خریدار و فروشنده تقسیم می‌شود. در مجموع تقسیم هزینه قرارداد ملکی موضوعی است که افراد زیادی را درگیر خود می‌کند. ولی با آگاهی از یکسری مسائل و تعرفه‌ها می‌توان از این درگیری‌ها پیشگیری کرد.

هزینه بنگاه چه مواردی را شامل می‌شود؟

در قراردادهای ملکی که در بنگاه‌های معاملات املاک منعقد می‌شود، بنگاه یا مشاور املاک حق دارد بابت خدماتی که ارائه می‌کند، مبلغی را اخذ کند. غیر از دریافت هزینه‌هایی مانند حق کمیسیون اجاره و خرید، هر معامله ملکی بخش‌های جانبی دیگری نیز دارد که طرفین معامله باید آن هزینه‌ها را بپردازند.

پیشنهاد مطالعه: مطلب «اجرت المثل و اجرت المسمی در عقد اجاره» را در دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

قوانین جدید گواهینامه خیلی مهم هستند

افرادی که اقدام به دریافت گواهینامه رانندگی کرده‌اند یا می‌خواهند آن را دریافت کنند، باید …