4 روش کلاهبرداری ملکی که باید بدانید

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
کلاهبرداری در معاملات ملکی، یکی از انواع جرایم کلاهبرداری است که به دنبال افزایش قیمت خرید و اجاره خانه در سال‌های اخیر، تعداد زیادی از افراد را گرفتار ساخته است.
کلاهبرداری ملکی

در کلاهبرداری ملکی، کلاهبرداران با استفاده از اسناد جعلی، افراد را به دلیل بی‌توجهی و عدم آگاهی از مقررات جدید فریب می‌دهند. در نظر داشته باشید تا زمانی که از مجوز فعالیت املاک اطمینان حاصل نکرده‌اید، اقدام به خرید خانه و واریز وجه نکنید. در این مطلب از دلتامگ با انواع روش‌های کلاهبرداری ملکی و راهکارهایی که می‌توان با رعایت آنها از وقوع خسارات مالی جبران‌ناپذیر جلوگیری کرد، آشنا خواهید شد.

کلاهبرداری از طریق پیش‌فروش ملک به چند نفر

فروش آپارتمان‌های نیمه‌ساز و پیش فروش ملک به چندین نفر، یکی از رایج‌ترین انواع کلاهبرداری ملکی است.  در این روش، کلاهبردار ملکی، واحد آپارتمانی را پیش فروش می‌کند و قراردادی بین فروشنده و خریدار منعقد می‌شود؛ ولی این قرارداد به‌صورت رسمی در جایی ثبت نمی‌شود؛ بنابراین درصورتی‌که قصد خرید آپارتمان‌های نیمه‌ساز را دارید، می‌توانید با وکلای ملکی مشورت نمایید.

کلاهبرداری در معاملات ملکی با استفاده از متراژهای غیرواقعی

در این روش کلاهبرداران ملکی و مشاورین املاک غیرمجاز، با ارائه املاکی با متراژهای غیرواقعی و ساختگی اقدام به پیش فروش یا فروش کرده و مبالغ هنگفتی را از خریداران دریافت می‌کنند. برای مثال، در سند محضری متراژ اصلی خانه 70 متر ذکر شده است درحالی‌که در زمان عقد قرارداد، کلاهبرداران با ترفندهایی بر اساس متراژ 75 متر معامله را صورت می‌دهند.

کلاهبرداری ملکی به‌صورت قولنامه‌ای

کلاهبرداری ملکی از طریق زمین‌های قولنامه ای، یکی دیگر از روش‌های بسیار شایع کلاهبرداری در معاملات ملکی است. لازم به اشاره است که برای جلوگیری از این اتفاق، ثبت قانونی پیش فروش باید در دفاتر اسناد رسمی انجام شود.

کلاهبرداری در معاملات ملکی تحت عنوان تسهیلات بانکی

در این روش معمولاً کلاهبرداران ملکی با انتشار آگهی‌هایی در روزنامه‌ها و شبکه‌های اجتماعی تحت عنوان تسهیلات بانکی با کمترین سود و با اسناد جعلی، تعداد زیادی از افراد بی‌تجربه را فریب می‌دهند؛ بنابراین قبل از هر چیز می‌بایست در مورد این شرکت‌ها تحقیق و به بانک‌های موردنظر مراجعه کنید.

مطلب پیشنهادی:  متراژ آپارتمان را چطور محاسبه کنیم؟

روش‌های جلوگیری از کلاهبرداری ملکی

  1. فریب قیمت‌ها و تبلیغات غیرواقعی کلاهبرداران ملکی را نخورید و برای جلوگیری از وقوع زیان‌های مالی جبران‌ناپذیر، به مشاورین املاک معتبر و افرادی که در این زمینه تخصص دارند سر بزنید.
  2. هیچ مبلغی را پیش از عقد قرارداد و تا زمانی که از اعتبار پروانه کسب مشاورین املاک اطمینان حاصل نکرده‌اید، پرداخت نکنید.
  3. پیش از اقدام به خرید ملک، کد رهگیری سند را در سامانه ثبت معاملات املاک کشور مورد بررسی قرار دهید و توجه داشته باشید که هویت مالکان باید احراز شده باشد.
  4. برای جلوگیری از پیش فروش ملک به چندین نفر، باید تنظیم تمامی قراردادهای پیش فروش در دفاتر اسناد رسمی و پس از ارائه مدارک جهت عقد قرارداد صورت پذیرد.

شکایت از کلاهبرداری در معاملات ملکی

اگر در خرید خانه مورد کلاهبرداری قرار گرفتید، می‌توانید به وکیل ملکی مراجعه نمایید و از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، شکواییه کلاهبرداری را تنظیم نمایید. در شکواییه باید مشخصات فرد شاکی و متهمین و مورد شکایت، به طور کامل ذکر شود. برای پیگیری شکواییه باید در سامانه ثنا یک حساب کاربری ایجاد کنید تا از این طریق از ابلاغیه‌های قضایی و جلسات رسیدگی مطلع شوید. برای ثبت‌نام در این سامانه می‌توانید به سایت adliran.ir مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

در این شرایط تمام ارث زن به همسرش می‌رسد

تقسیم ارث زن از جمله موضوعاتی است که در قانون مدنی ایران به آن اشاره شده است. قانون سهم زن…