در پیش فروش خانه، به این نکات توجه کنید!

0
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
اگر شما هم قصد پیش‌فروش آپارتمان خود را دارید، تا انتهای این گزارش با ما همراه باشید.
در پیش خرید خانه، به این نکات توجه کنید!

در طی سال‌های اخیر با توجه به افزایش قیمت املاک و پایین آمدن قدرت خرید متقاضیان مسکن، قراردادهای پیش فروش ساختمان رونق زیادی داشته است. همراه با افزایش این نوع قراردادها، دعاوی حقوقی مرتبط با آن نیز رشد بسیاری داشته است. معمولا در این نوع معاملات، خریدار به خیال خود فکر می‌کند که توانسته در شرایطی مناسب و زیر قیمت بازار، پول خود را صرف خرید خانه ای دلخواه کند، درصورتی‌ که بعد از مدتی مطلع می‌شود، خانه‌ای در کار نبوده است و طرف قرارداد سرش را کلاه گذاشته است.

ما در دلتا مگ شما را با چگونگی نوشتن یک قرارداد درست، در مورد پیش فروش خانه آشنا خواهیم کرد.

نکات مهم درقانون پیش فروش خانه

نکات مهم درقانون پیش فروش خانه

  • در پیش فروش آپارتمان، بر اساس قوانین مذکور پس از صادر شدن پروانه‌ ساختمان توسط شهرداری و تنظیم شناسنامه فنی مستقل برای هر واحد ساختمانی که مشخصات کامل در آن به طور کامل بیان می‌­شود، و دریافت مجوز انتشار آگهی از مراجع ذیصلاح، پیش‌فروشنده مجوز تبلیغات در جراید و رسانه‌ها را کسب خواهد کرد.
  • پس از اتمام این مرحله، باید در یکی از دفاتر اسناد رسمی تنظیم گردد. پس از انجام مذاکرات مقدماتی، باید طرفین به همان دفترخانه بروند. به عبارتی مشاوران املاک حق تنظیم قرارداد پیش فروش را ندارند.
  • در صورتی که سرمایه‌گذاران بدون تنظیم سند‌رسمی یا بدون اخذ مجوز برای انتشار آگهی، پیش فروش ساختمان را آغاز کنند، به حبس از 91 روز تا یک سال یا جریمه‌ نقدی محکوم خواهند شد.
مطلب پیشنهادی:  مالیات در یک قدمی بیش از ۲۱ میلیون خانه

نکات مهم درقانون پیش فروش خانه

در قرارداد پیش‌فروش، موارد زیر را عنوان کنید

  1. مشخصات طرفین: ابتدا باید مشخصات کامل طرفین عقد نوشته شود. در حقیقت باید مشخص شود، فروشنده چه سمتی در قرارداد پیش فروش دارد.
  2. مورد معامله: بند بعدی قرارداد، مشخصات خانه یا آپارتمان است که باید به دقت و با جزییات کامل در قرارداد ذکر شود، از جمله متراژ واحد، طبقه و …
  3. مشخصات ملک: مشخصات جزئی ملک از جمله نقشه و جا نمایی اتاق‌ها، کمد دیواری، جنس مصالح (رنگ، شیرآلات، دستگیره‌ها، نوع سیم‌کشی، رادیاتورها و ..) ذکرشود.
  4. مشخصات فنی و معماری ملک: شامل کاربری زمین، زیربنای کل ساختمان، تعداد طبقات، واحدها، نوع مصالحی که در ساخت مصرف می‌شود، باید ذکر گردد.
  5. سند رسمی یا وکالتنامه: مسأله دیگری که در تعهد تنظیم سند رسمی باید مورد توجه قرار گیرد، این است که فردمتعهد و فروشنده آیا سند رسمی یا وکالت‌نامه رسمی از صاحب سند برای این امر در اختیار دارند یا خیر؟ اگر وکالت یا اختیاری ندارد، تعهدات او هیچ الزام یا اجباری برای صاحب سند به وجود نخواهد آورد و این امر خود موجب مشکلات متعدد بین طرفین می‌شود.

پیشنهاد مطالعه: مطلب «در پیش خرید آپارتمان این نکات را فراموش نکنید!» را در دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

محله کوی فراز تهران، امکانات + نمونه آگهی

کوی فراز در شمال غربی پایتخت و در منطقه 2 تهران واقع شده است که به دلیل دسترسی مناسب، آب‌و…