نگاهی به وضعیت بازار مسکن در سالی که گذشت

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
آمارها نشان می‌دهد، میانگین قیمت خریدوفروش یک مترمربع زیر بنای واحدهای مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی به ۳۵.۱ میلیون تومان در اسفندماه 1400 رسید.
قیمت خرید و فروش واحدهای مسکونی

به گزارش دلتا مگ به نقل از ایسنا، طبق آمارهای اعلام شده، امروزه ۵۸ درصد از خانوارهای تهرانی در آپارتمان‌های خریداری شده خود و ۴۲ درصد از خانوارها نیز در خانه‌های استیجاری زندگی می‌کنند. این در حالیست که نگاهی به وضعیت حقوق وزارت کار نشان می‌دهد که یک فرد برای صاحب‌خانه شدن باید بیش از 60 سال صبر کند تا قادر به خرید یک واحد زیر 80 متر باشد.

بر پایه آمارها و داده‌های بانک مرکزی در سال ۱۴۰۰ بیشترین تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در ماه‌های آذر و دی به میزان ۹.۸ هزار واحد مسکونی بوده و این در حالی است که در بین مناطق ۲۲ گانه شهر تهران، منطقه ۵ هر ماهه بالاترین میزان معاملات را به خود اختصاص داد.

کمترین تعداد معاملات در این ۱۲ ماه نیز مربوط به منطقه ۱۹ شهرداری تهران در فروردین‌ماه به میزان ۱۵ فقره بوده است. در سالی که سپری شد، میانگین قیمت خریدوفروش یک مترمربع معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی به ۳۵.۱ میلیون تومان در اسفندماه رسید. این میزان سیر صعودی قیمت‌ها را با سرعتی کند نشان داده است.

قیمت خرید و فروش واحدهای مسکونی

خانه‌های زیر 80 متر پرمتقاضی‌ترین

سال ۱۴۰۰ بیشترین حجم معاملات به لحاظ سطح زیربنای واحدهای مسکونی به واحدهای مسکونی با متراژ زیر ۸۰ متر اختصاص‌یافته است. بر پایه آمارها و داده‌های بانک مرکزی واحدهای مسکونی کمتر از ۸۰ مترمربع زیربنا در آبان‌ماه بیشترین میزان معاملات را به خود اختصاص داده است.

بر پایه آمارها و داده‌های منتشر شده هر ماه شاخص کرایه مسکن استیجاری نیز در سال ۱۴۰۰ با افزایش مواجه بوده؛ به شکلی که در شهر تهران میزان افزایش نرخ اجاره‌بها در مقایسه با ماه‌های مشابه سال ۱۳۹۹ از ۳۲.۳ درصد در فروردین‌ماه به ۵۱.۶ درصد در آبان‌ماه رسیده و در اسفندماه این شاخص ۴۶ درصد بوده است. در واقع روند افزایش قیمت اجاره مسکن در کلان‌شهر تهران از آبان ماه به بعد کندتر از قبل شده است.

مطلب پیشنهادی:  کاهش شدید سهم تسهیلات مسکن

بیشترین و کمترین آگهی فروش خانه در سال 1400

وضعیت خریدوفروش واحدهای مسکونی در سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که در کل کلان‌شهر تهران در بهمن‌ماه بیشترین آگهی فروش به ثبت رسیده است. از بین مناطق تهران نیز، بیشترین میزان آگهی‌های خریدوفروش مربوط به منطقه ۱ و کمترین آن به منطقه ۲۰ تعلق داشته است.

این در حالی است که سال گذشته آپارتمان‌های زیر ۸۰ متر پر متقاضی‌ترین بودند. آمارها نشان می‌دهد که بیشترین تقاضا در سال ۱۴۰۰ مربوط به آپارتمان‌های بین ۶۰ تا ۷۰ متر زیربنا بوده است. در مهرماه ۱۳.۹ درصد، آبان ماه ۱۳.۷ درصد و شهریورماه ۱۳ درصد از کل معاملات شهر تهران به این گروه متراژی تعلق داشته است.

مطالعه بیشتر: مطلب «با مناطق در حال پیشرفت تهران آشنا شوید!» را در دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

وضعیت پرداخت وام ودیعه مسکن

با توجه به آمارهای منتشر شده، در هر ماه حداقل 50 هزا مستاجرکم درآمد داریم که برای تامین اج…