انجماد ۴۲۰۰ تریلیون تومان سرمایه در خانه‌های خالی

0
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
وزیر راه و شهرسازی می‌گوید نیاز ایران به واحدهای مسکونی جدید، معادل ۱۰ میلیون است و بخش زیادی از آنها در پشت بام‌ها زندگی می‌کنند.

به گزارش دلتا مگ به نقل از دنیای اقتصاد، در حالی وزیر راه و شهرسازی از نیاز 10 میلیون مسکن در کشور خبر داده که اکنون پیشرفت طرح ۴ میلیون واحدی دولت تنها برابر ۴.۱ درصد بوده و جدا از آن، حدود ۴۲۰۰ تریلیون تومان از سرمایه ایرانی‌ها در خانه‌های خالی از سکنه منجمد شده است.

آخرین سرشماری عمومی مسکن در سال ۱۳۹۵، نشان می‌دهد که در آن سال حدود ۲۵ میلیون خانوار در ایران زندگی می‌کردند. از آن سو، در همان زمان موجودی مسکن در کشور هم کمابیش معادل ۲۵ میلیون و ۴۱۲ هزار واحد مسکونی بوده است. به عبارت ساده، موجودیِ مسکن در کشور بیش از نیاز خانوارهای کشور بوده است.

با این همه، همین آمارها نشان می‌دهند که در آن سال، تنها حدود ۲۳ میلیون واحد مسکونی در کشور دارای سکنه بوده است. آمار خانه‌های خالی از سکنه (حدود ۲.۵ میلیون واحد) هم از همین‌جا نشأت گرفته است.

واحدهای مسکونی جدید

از سال ۱۳۹۵ تاکنون بسیاری از واقعیت‌های اقتصادی کشور زیر و رو شده، اما مسکن حوزه‌ای است که به صورت مستقیم از عوامل جمعیت شناختی تأثیر می‌پذیرد.

به عبارت دیگر، ازآنجاکه وضعیت جمعیت شناختی ایران و نیز موجودی مسکن در کشور در ۶ سال گذشته تغییراتی ریشه‌ای را شاهد نبوده، می‌توان انتظار داشت وضعیت بازار مسکن هم کمابیش از همان روندهایی پیروی کند که در سال ۱۳۹۵ دست‌اندرکار بودند.

مطلب پیشنهادی:  بازار ملک و مسکن آرام گرفت

در این میان، در حالی که کارشناسان در مورد همین اعداد هم ابهام دارند، رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی، آماری حتی عجیب‌تر هم به دست داده است.

او چند روز پیش در گفتگو با رادیو اقتصاد گفته بود که ایران به ۱۰ میلیون واحد مسکونیِ جدید نیاز دارد و ادامه داده بود: بیش از ۵ میلیون نفر در سامانه نهضت مسکن ثبت‌نام کرده‌اند که عمده این افراد یا مستأجر هستند یا در پشت‌بام‌ها زندگی می‌کنند و قطعاً تعداد افراد بدون مسکن بیش از این‌ها است.

مطالعه بیشتر: مطلب «نگاهی به عوامل تسکین‌دهنده بازار اجاره» را در دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

هشدار! خطر کلاهبرداری در کمین مستأجران

فرهاد بیضایی کارشناس مسکن بیان کرد: متآسفانه می‌توان با ثبت اطلاعات نادرست (شماره شبا و شم…