قیمت مسکن کاهشی شد

0
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
قیمت این روزهای بازار مسکن، در پی افزایش 6 درصدی قیمت مسکن در اسفندماه سال گذشته و در راستای آن کاهش معاملات مسکن، کاهشی شد.
افزایش 6 درصدی قیمت مسکن

به گزارش دلتا مگ به نقل از اقتصادنیوز، بررسی‌های بازار مسکن نشان می‌دهد در پی افزایش 6 درصدی قیمت مسکن در اسفندماه، قیمت مسکن در این روزها تا حدودی کاهشی شده است. به‌طوری که تعداد زیادی از صاحبان واحدهای مسکونی که اقدام به فروش ملک خود کرده‌اند، قیمت پیشنهادی خود را کاهش داده یا اعلام کرده‌اند که حاضر به فروش با تخفیف به خریداران هستند.

در روزهای اخیر تعداد زیادی از فروشنده‌ها با مشاهده این شرایط، تصمیم به انعطاف در قیمت‌های پیشنهادی گرفته‌اند. فروشندگان قیمت‌های پیشنهادی در فایل‌های فروش را کاهش داده یا اعلام کرده‌اند، حاضر هستند به خریدار واقعی تخفیف بدهند.

در حالی این روزها قیمت مسکن تا حدودی کاهشی شده است که در اسفندماه تعداد معاملات مسکن به شدت ریزش پیدا کرد. اسفند امسال اگرچه متوسط قیمت فروش واحدهای مسکونی در مقایسه با بهمن‌ماه در یک رشد کم‌سابقه ۶ درصد گران شد، اما تعداد قابل‌توجهی از متقاضیان مسکن در واکنش به این اقدام فروشنده‌ها از خرید آپارتمان خودداری کردند.

همین عقب‌نشینی خریداران منجر به افت 20 درصدی حجم معاملات خرید ملک در اسفند در مقایسه با بهمن‌ماه شد.

افزایش 6 درصدی قیمت مسکن

بالاترین میزان ورود نقدینگی به بازار مسکن

بااینکه تعداد معاملات مسکن در سطح پایینی در قیاس با ۷ سال گذشته بوده اما پولی که در بازار مسکن گردش پیدا کرده در اسفندماه 1400 بالاترین میزان را در مقایسه با موقعیت مشابه خود در سال‌های گذشته داشته است.

مطلب پیشنهادی:  قیمت مسکن در منطقه سه تهران در آذرماه

این شاخص را می‌توان در هر سال با ضرب قیمت متوسط مسکن در تهران در تعداد معاملات در متوسط متراژ 85 متری مربع به دست آورد. شاخصی که در آخرین ماه ۱۴۰۰ برابر با 20 هزار و 400 میلیارد تومان برآورد شد.

مقایسه این رقم با سال گذشته خود نشان می‌دهد حجم پول وارد شده در بازار مسکن تقریباً 50 درصد افزایش پیدا کرده است. مهم‌ترین دلیلی که می‌تواند اشاره به رشد حجم نقدینگی در گردش مسکن تهران در ماه پایانی 1400 داشته باشد سطح قیمت بالای مسکن است.

زیرا تعداد معاملات که تقریباً در سطح پایینی در مقایسه سالانه قرار داشته بنابراین آنچه می‌ماند شاخص دیگر یعنی قیمت مسکن است.

مطالعه بیشتر: مطلب «تقاضا برای آپارتمان های نقلی و کم متراژ افزایش یافت» را در دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

مقایسه میزان تقاضای خرید ملک در اولین ماه سال

تحقیقات اخیر نشان داده است که وضعیت ریسک‌های غیراقتصادی، انتظارات تورمی و نوسانات قیمت دلا…