قیمت اوراق وام مسکن در سراشیبی

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
متوسط قیمت هر فقره اوراق وام مسکن تنها در طول ۱۶ روز اول فروردین‌ماه امسال دو کانال سقوط کرد و از کانال ۱۰۰ هزار تومان در ابتدای این ماه به کانال ۸۰ هزار تومان در روز (سه‌شنبه ۱۶ فروردین) رسید.
خرید اوراق مسکن

به گزارش دلتا مگ به نقل از خبرآنلاین، سطح متوسط قیمت هر فقره اوراق وام خرید مسکن در فروردین‌ماه دو کانال زیر کانال ۱۰۰ هزار تومانی سقوط کرد؛ این در حالی است که از نیمه دوم سال گذشته، برخی دارندگان اوراق به بهانه افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن و انتظار برای افزایش شدید تقاضای دریافت وام از عرضه اوراق در اختیار خود به بازار تقاضا خودداری کردند.

به این امید که بتوانند اوراق در اختیار خود را با قیمت چند برابری به بازار عرضه کرده و از این محل سود قابل‌توجهی به دست آورند.

با این حال و بعد از رسیدن قیمت اوراق به قله تاریخی در اسفندماه، از روزهای پایانی اسفند سال گذشته، سیگنال‌های ریزش قیمت به این بازار مخابره شد.

با قرار گرفتن بازار اوراق در مسیر کاهش قیمت، از روز ۱۴ فروردین‌ماه و همزمان با آغاز به کار رسمی بازار معاملات مسکن در سال جدید، متوسط قیمت هر فقره اوراق وام مسکن به زیر سطح ۱۰۰ هزار تومان بازگشت.

قیمت هر فقره اوراق وام مسکن

تنها دو روز در کانال ۹۰ هزار تومانی باقی ماند و به سرعت به کانال ۸۰ هزار تومانی وارد شد. متوسط قیمت هر فقره اوراق وام مسکن در ۶ ماهه اول سال گذشته ۵۶ هزار تومان بود. اما در ۶ ماهه دوم سال ۱۴۰۰ به ۹۹ هزار و ۵۰۰ تومان رسید. در اسفندماه بیشترین رکورد متوسط ماهانه قیمت اوراق از ابتدای انتشار این اوراق تاکنون به ثبت رسید.

هر فقره اوراق وام مسکن در ماه پایانی سال گذشته به‌طور متوسط ۱۳۶ هزار تومان معامله شد. در ۱۶ روز اول فروردین‌ماه با دریافت سیگنال کاهش قیمت در بازار اوراق، سطح متوسط قیمت به ۱۰۰ هزار تومان افت کرد. بازار معاملات اوراق وام مسکن که در ۶ فروردین‌ماه امسال با سطح متوسط قیمت ۱۱۱ هزار و ۸۰۰ تومان کار خود را آغاز کرد در روز ۱۵ فروردین‌ماه به سطح متوسط قیمت ۹۲ هزار و ۳۰۰ تومانی رسید.

مطلب پیشنهادی:  لوکس‌نشینان چقدر باید مالیات بپردازند؟

روند قیمت در بازار معاملات اوراق وام مسکن از ابتدای فروردین تا نیمه این ماه، روندی نزولی بوده است. بررسی‌های به عمل آمده نشان می‌دهد، یکی از مهمترین عوامل ریزش قیمت اوراق وام مسکن در فروردین‌ماه مربوط به «کاهش حجم تقاضای خرید اوراق در این ماه» تحت تأثیر «کاهش تعداد معاملات خرید مسکن» در فروردین است.

از سوی دیگر اگرچه کاهش حجم تقاضای خرید مسکن و در نتیجه کاهش میزان تقاضا در بازار امتیاز وام مسکن برای خرید اوراق یک علت مهم کاهش قیمت اوراق در فروردین ماه است.

عامل مؤثر در کاهش قیمت اوراق همچنین به شرایط اقتصاد کلان و وضعیت سایر بازارها بخصوص بازار سرمایه مربوط می‌شود.

مطالعه بیشتر: مطلب «کاهش قیمت مسکن با توافق مذاکرات وین» را در دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

هشدار! خطر کلاهبرداری در کمین مستأجران

فرهاد بیضایی کارشناس مسکن بیان کرد: متآسفانه می‌توان با ثبت اطلاعات نادرست (شماره شبا و شم…