چک ضمانت تخلیه چیست؟

0
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
قرارداد اجاره همیشه به خوبی و خوشی به پایان نرسیده و گاهی پایان اجاره با شروع اختلافات موجر و مستاجر همراه است.
چک ضمانت تخلیه

امروزه اجاره‌نشینی بسیار رواج پیدا کرده است؛ اما گاهی در همین قراردادهای اجاره ممکن است مشکلاتی پیش بیاید که دردسرساز بوده و طرفین را اذیت کند. حال اگر مشکلی پیش آید، فقط وقت دو طرف را می‌گیرد. نکته مهم آن است که در صورت آگاهی از قوانین، این مشکلات دیگر پیش نمی‌آید که نیاز به حل‌کردن داشته باشد. با دلتامگ همراه باشید تا به این سؤال پاسخ دهیم.

یکی از مشکلاتی که در قراردادهای اجاره رخ می‌دهد، این است که اگر بعد از پایان مدت اجاره، موجر مبلغی را که به رهن معروف است، به مستأجر برنگرداند، مستأجر چه راهکاری در پیش دارد؟

چک ضمانت تخلیه

معمولاً در قرارداد اجاره شرط می‌شود تا پایان مدت اجاره، مستأجر حق مطالبه وجه داده‌ شده را ندارد؛ بنابراین اگر زمان قرارداد به اتمام برسد، مستأجر می‌تواند درخواست پس‌گرفتن وجه داده شده به‌عنوان رهن را داشته باشد، در غیر این صورت قرارداد به طور توافقی بین موجر و مستأجر تمدید می‌شود و همین تعهد تا زمان تعیین شده باقی می‌ماند.

اما اگر قرارداد تمام شود، مالک تقاضای تخلیه ملک را کرده و مستأجر در قبال تخلیه ملک، حق مطالبه‌ مبلغی و چک ضمانت تخلیه را که به‌عنوان رهن نزد موجر گرو گذاشته است، دارد.

درصورتی‌که صاحب‌خانه بازگرداندن مبلغ رهن به مستأجر کوتاهی کند، مستأجر می‌تواند به مراجع قضایی مراجعه کرده و درخواست خود را ثبت کند. اگر مبلغ رهن کمتر از پنج میلیون تومان باشد، می‌تواند با مراجعه به شورای حل اختلاف حقوق خود را مطالبه کند. اما اگر مبلغ از 5 میلیون بیشتر باشد، باید به دادگاه عمومی مراجعه کند.

مطلب پیشنهادی:  آیا خرید خانه قولنامه ای قانونی است؟

آثار و عواقب چک تخلیه ملک

اگر مستأجر، در زمان مشخص شده در قرارداد، اقدام به تخلیه و تحویل ملک نکند، موجر می‌تواند برای به‌اجراگذاشتن این چک اقدام قانونی کرده و در این صورت صادرکننده چک ضمانت تخلیه ملک با آثار و عواقب صدور چک تخلیه، مواجه خواهد شد:

  • به‌اجراگذاشتن چک ضمانت تخلیه ملک، توسط صاحبخانه
  • صدور حکم جلب صادرکننده چک، به درخواست دارنده چک، پس از اجرای آن و استنکاف مستأجر از تخلیه ملک
  • توقیف اموال صادرکننده چک، به درخواست دارنده چک، پس از اجرای آن و استنکاف مستأجر از تخلیه ملک

شایان‌ذکر است، درصورتی‌که مستأجر، در موعد مقرر و مورد توافق در قرارداد اجاره، اقدام به تحویل و تخلیه ملک نماید، موجر باید، چک ضمانت را به وی، برگرداند.

چک ضمانت

راه‌حل این مشکل چیست؟

اصولی‌ترین و بهترین کار برای جلوگیری از مشکلات احتمالی، نوشتن اظهار‌نامه‌ای توسط مستأجر است که طی آن مقرر شود در قبال چک ضمانت تخلیه، مستأجر پولی را که به‌عنوان رهن نزد مالک قرار داده است، به بنگاه یا به‌حساب مستأجر واریز کند؛ در این صورت موجر نمی‌تواند ادعایی داشته باشد.

تعداد کلمات مطلب: 409

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

این زنان هیچ ارثی از شوهرشان نمی‌برند

طبق قانون مدنی ارث بردن زن یا شوهر از یکدیگر همچنین نرسیدن ارث به زن  شرایطی دارد که در صو…