فقر مسکن در حال شتاب است

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
یک کارشناس اقتصادی به تولید مسکن برای اقشار ضعیف جامعه اشاره می‌کند و می‌گوید: به دلیل تقاضای بسیار زیاد مسکن دولت قادر به تامین آن نخواهد بود
ثبات بازار مسکن

به گزارش دلتا مگ به نقل از دنیای اقتصاد، علی خلیلی، پژوهشگر توسعه شهری معتقد است که شتاب فقر مسکن نشان از این دارد که سیاست‌های تامین مسکن در کشور جوابگوی تقاضای کنونی مسکن کم درآمدها نیست.

او در ادامه به تولید مسکن برای اقشار ضعیف جامعه اشاره می‌کند و می‌افزاید: بر اساس برآوردهای موجود حدود ۲۰ میلیون نفر از جمعیت شهری کشور در شرایط مسکن و محیط‌زیست نامناسب زندگی می‌کنند. از این تعداد، حدود ۱۲ میلیون نفر آن در محدوده سکونتگاه‌های غیررسمی سکونت دارند.

خلیلی بر این باور است که سیاست راندن فقرا به بیرون از شهر، «مشکلات بد مسکنی» را افزایش داد. او به تولید مسکن برای اقشار ضعیف جامعه اشاره می‌کند و می‌گوید: به دلیل تقاضای بسیار زیاد مسکن دولت قادر به تامین آن نخواهد بود به همین جهت، مشکلات بسیاری را به وجود خواهد آورد.

این کارشناس حوزه شهری اظهار داشت: به توسعه‌گران جهت ساخت مسکن برای تمام اقشار با قیمت مناسب و ایجاد جذابیت در این زمینه در نهایت ایجاد بوروکراسی‌های ساخت مسکن را در پی داشت و فقیرترین شهروندان از هدف‌گذاری خارج شدند. در نهایت با عدم دریافت پاسخ مناسب در سیاست‌های فوق بسیاری از دولت‌ها با حداقل اقدامات موضوع را نادیده گرفتند.

مطلب پیشنهادی:  معاملات مسکن در ماه‌های پایانی سال جان گرفت

تولید مسکن برای اقشار ضعیف

تامین مسکن در پهنه شهری

به گفته خلیلی رویکرد پیشنهادی بعدی تامین مسکن در پهنه شهری است، بر این اساس حل ‌‌‌همه ‌‌‌مشکلات‌‌‌ مسکن ‌‌‌تنها ‌‌‌در ‌‌‌پهنه ‌‌‌شهر ‌‌‌ممکن‌‌‌ بوده و این امر نیازمند پیش نیازهایی است که عبارتند از: خواست سیاسی در دولت و جامعه،‌‌‌ فضای سیاسی حمایت‌کننده در مقیاس محلی، چارچوب ملی تنظیم‌کننده حقوق زمین و مسکن، سیاست‌های پاسخ‌دهنده زمین و مسکن و امنیت در مالکیت و اتحاد راهبردی با مشارکت گروه‌ها و مدیریت شهری.

در ادامه کمال نوذری کارشناس شهری می گوید: تامین و طراحی مسکن کم‌‌‌درآمدها از چالش‌‌‌های اصلی دولت‌ها و حکومت‎های محلی در حال توسعه یا حتی توسعه یافته به شمار می‌‌‌رود.

وی خاطرنشان کرد: تجارب دیگر کشورهای دنیا نشان می‌دهد، چنانچه تامین مسکن کم‌درآمدها به بازار سپرده شود، قطعا بخش زیادی از گروه‌های کم‌‌‌درآمد از دایره شمول مسکن خارج می‌شوند.

مطالعه بیشتر: مطلب «رکود در بازار ساخت و ساز عمیق شد» را در دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

مقایسه میزان تقاضای خرید ملک در اولین ماه سال

تحقیقات اخیر نشان داده است که وضعیت ریسک‌های غیراقتصادی، انتظارات تورمی و نوسانات قیمت دلا…