با انواع قراردادهای تجاری آشنا شوید

2
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
آشنایی با قراردادهای تجاری و انواع آن، تجارت شما را از مشکلات و خطرات احتمالی دور کرده و منافع شما را حفظ می‌کند.
قراردادهای تجاری و انواع آن

آشنایی با انواع قرارداد تجاری از جمله مسائلی است که برای حتی عموم مردم نیز بسیار کارایی خواهد داشت. با مجله ملکی دلتا همراه باشید تا با انواع قراردادهای تجاری و تعاریف آن‌ها آشنا شوید:

انواع قراردادهای تجاری

1. قرارداد فروش

قراردادهای فروش یکی از قدیمی‌ترین قراردادهای تجاری هستند که در آن یک طرف، کالا یا هر دارایی خود را در ازای دریافت وجه یا کالایی دیگر و با رعایت مجموعه‌ای از شرایط به طرف دوم واگذار می‌کند.

2. قرارداد فاینانس(تامین مالی)

قرارداد تامین مالی تنوع زیادی داشته و با استفاده از منابع و سرمایه‌گذاران داخلی و یا دریافت و استفاده از وام ارزی برای اجرای طرح‌ها و پروژه‌ها بکار برده می‌شود. این نوع قرارداد در پروژه‌های استارت‌آپ‌ها، کسب و کار زیرمجموعه‌ یک هلدینگ و… صورت می‌گیرد.

3. قرارداد خدمات

قراردادهای خدمات هم از پرکاربردترین قراردادهای تجاری هستند. در این نوع قرارداد، موضوع اصلی، ارائه خدمات توسط یکی از طرفین معامله است و کالایی مورد مبادله قرار نمی‌گیرد.

4. قرارداد پیمانکاری

در قرارداد پیمانکاری، کارفرما انجام عملی با شرایط مشخص و در مقابل وجه معین، در مدت تعیین‌شده، به پیمانکار واگذار می‌نماید. موضوع قراردادهای پیمانکاری در حیطه‌ ایجاد ساختمان، حمل و نقل و یا تهیه و تدارک کالا و.. می‌باشد.

قراردادهای تجاری

5. قرارداد ساخت، بهره‌برداری، واگذاری(BOT)

در قراردادهای BOT، کارفرما پروژه‌ای را به طرف مقابل واگذار و در ازای پرداخت پول، به او اجازه ‌می‌دهد تا پس از راه‌اندازی پروژه، به مدت مشخص از آن بهره‌برداری کرده و از منافع مالی آن بهره ببرد. پس از اتمام زمان مشخص شده، پروژه به کارفرما تحویل داده می‌شود.

مطلب پیشنهادی:  راه‌ اندازی شعبه جدید مشاور املاک و نکات آن

این نوع قراردادها تا حدودی با قرارداد پیمانکاری و تامین مالی مشابه هستند.

6. قرارداد نمایندگی

قرارداد نمایندگی جزو متنوع‌ترین انواع قراردادهای تجاری است که در آن بین دو طرف، یک نفر نماینده شده و می‌تواند به جای طرف دیگر عمل نماید؛ به نحوی که بتواند بر موقعیت حقوقی فرد مقابل در خصوص دیگران اثر بگذارد. بعنوان مثال نماینده باید توانایی مذاکره با اشخاص در حوزه‌های مشخص را داشته باشد.

7. قرارداد لیسانس

در مورد قرارداد لیسانس می‌توان گفت که یکی از طرفین حق بهره‌برداری، استفاده و انتفاع از تمام یا قسمتی از دارایی‌های نامشهود خود را برای مدت معین و در یک محدوده‌ جغرافیایی یا بازار مشخص، به طرف دیگر واگذار می‌نماید. وجود مسائل حقوقی و کلیدی بیشتر در قرارداد لیسانس، آن را نسبت به سایر قراردادها پیچیده‌تر می‌کند.

پیشنهاد مطالعه: مطلب «نکات حقوقی قرارداد اجاره اماکن تجاری» را در دلتا مگ بخوانید.

2 دیدگاه

  1. […] مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر، مطلب «با انواع قراردادهای تجاری آشنا شوید» از مجله ملکی دلتا […]

    پاسخ

    • سارا امیرانی

      28 اسفند 1400 در 2:44 ب.ظ

      سپاس از شما

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

در این شرایط تمام ارث زن به همسرش می‌رسد

تقسیم ارث زن از جمله موضوعاتی است که در قانون مدنی ایران به آن اشاره شده است. قانون سهم زن…