آیا بزرگ‌ترین ریزش تاریخی مسکن در راه است؟

0
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
به گفته یک کارشناس اقتصادی، اگر برجام احیا شود، مسکن بزرگ‌ترین ریزش تاریخی خود را خواهد داشت؛ به طوری که ۲۰ تا ۳۰ درصد در شهرهای بزرگ کاهش قیمت مسکن را تجربه خواهیم کرد.
قیمت مسکن در شهرهای بزرگ

به گزارش دلتا مگ به نقل از خبرآنلاین، چه سرنوشتی در انتظار قیمت مسکن در شهرهای بزرگ خواهد بود؟ این سوالی است که این روزها و در روزهای پایانی سال از ذهن بسیاری از خریداران و متقاضیان بازار مسکن می‌گذرد؛ آن هم در شرایطی که مذاکرات برجام در وین در جریان است و برخی از تحلیلگران، از رفتار ریزشی بازار پس از توافق وین سخن می‌گویند.

با این حال، هنوز سرنوشت نهایی مذاکرات در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و گاها فقط خبرهایی از چگونگی روند مذاکرات به بیرون درز می‌کند.

در این شرایط بازار مسکن در انتظار نتیجه مذاکرات وین نشسته‌ است و تحلیل‌ها در این سمت و سو است که در صورت اعلام توافق وین، باید منتظر ریزش قیمت‌ها باشیم؛ تا جایی که رییس اتحادیه املاک در رابطه با بازار مسکن گفته؛ بازار فروش در انتظار نتیجه مذاکرات برجام است و با شوک مثبتی که توافقات به بازار وارد می‌کند، فایل‌های فروش در ماه‌های آینده افزایش خواهد داشت.

به اعتقاد مصطفی‌قلی خسروی، بازار به سمت خریدار و قیمت رو به پایین به ثبات خواهد رسید. وی همچنین درباره وضعیت بازار مسکن پس از توافق وین عنوان کرده؛ ما باید بدانیم که با تلاش مسئولان، احتمال این‌که افزایش قیمتی در حوزه مسکن داشته باشیم، وجود ندارد.

مطلب پیشنهادی:  سهم حاشیه نشینی در طرح جهش تولید مسکن

قیمت مسکن در شهرهای بزرگ

اما محمد صادق‌الحسینی، کارشناس اقتصادی گفته است که اگر برجام احیا شود، پیش‌بینی مدل‌ها این است که مسکن بزرگ‌ترین ریزش تاریخی خود را خواهد داشت؛ به طوری که ۲۰ تا ۳۰ درصد در شهرهای بزرگ کاهش قیمت مسکن را تجربه خواهیم کرد و در شهرهای کوچک میزان کاهش قیمت کمتر است.

به اعتقاد وی، اگر برجام اتفاق نیفتد و در صورت عدم هر گونه توافق، باز هم مسکن دارایی خوبی برای سال ۱۴۰۱ نیست، زیرا قیمت مسکن در بازار براساس دلار ۳۳ هزار تومانی است.

صادق‌الحسینی تاکید کرده؛ مسکن به نظر من دارایی خوبی برای سال آینده نیست و این‌که می‌گویند قیمت مسکن در سال آینده گران می‌شود و الان خانه بخرید، من موافق آن نیستم.

وی متذکر شده؛ این نکته را در نظر داشته باشید که اگر توافق اتفاق نیفتد، منظور این نیست که مسکن رشد نخواهد داشت، اما رشد قیمت مسکن در سال آینده کمتر از تورم خواهد بود.

مطالعه بیشتر: مطلب «عقب‌ماندگی ۱۰ ساله تهران در تولید مسکن» را در دلتا مگ بخوانید.

تعداد کلمات مطلب: 371

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

قیمت خرید خانه در محله های ارزان تهران

محله‌های وردآورد، نواب و جوادیه با متوسط قیمت ۱۸ میلیون تومان ثبت شده است. …