ساخت مسکن در روستاها چقدر آب می‌خورد؟

0
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
معاون بازسازی بنیاد مسکن با بیان اینکه متوسط ساخت مسکن در روستاها ۵ میلیون تومان است گفت: متقاضیانی که وام ۱۰۰ میلیونی گرفته‌اند و در مراحل ساخت هستند، می‌توانند ۱۰۰ میلیون دیگر تسهیلات بگیرند.

به گزارش دلتامگ به نقل از خبرگزاری بازار،  پرداخت تسهیلات ساخت مسکن در روستاها از سال ۸۴ و با سقف ۵ میلیون تومان آغاز شد؛ بر اساس قانون نیز مقرر شد که همه ساله ۱۵ درصد به سقف این وام افزوده شود اما در برخی از سال‌ها و به دلیل تورم فزآینده سقف افزایش از قانون تبعیت نکرد و بیشتر از ۱۵ درصد افزایش یافت.

آنطور که جودی معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن می‌گوید در آن سال‌های ابتدایی اجرای این قانون تنها ۷ درصد واحدهای مسکونی مقاوم بودند. با اجرای این قانون در حال حاضر ۵۰ درصد واحدهای مسکونی روستایی مقاوم‌سازی شده‌اند. پیش‌بینی می‌شود تا در سال ۱۴۱۰ جشن پایان مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی روستایی گرفته‌شود.

به اعتقاد وی پرداخت تسهیلات ۲۰۰ میلیونی مسکن روستایی به زودی و با تشکیل صندوق مسکن و صدور ضمانت‌نامه از سوی سازمان برنامه و بودجه آغاز می‌شود.

ساخت مسکن در روستاها

جودی گفت: افرادی که وام ۱۰۰میلیونی گرفته‌اند و هنوز مراحل ساخت آنها تمام نشده‌است، می‌توانند بعد از اجرایی شدن وام ۲۰۰میلیونی، ۱۰۰میلیون دیگر وام بگیرند.

براساس صحبت‌های وی، نزدیک به دو میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکونی از سال ۸۴ توسط همین تسهیلات، معرفی به بانک و عقد قرارداد شده‌است. نزدیک به دو میلیون واحد مسکونی تمام و به بهره‌برداری رسیده‌است.

مطلب پیشنهادی:  افزایش ۳۵ درصدی تمایل به خرید ملک

هزینه ساخت خانه در روستا سال ۱۴۰۱ چقدر است؟

وی عنوان کرد: متوسط ساخت مسکن در روستاها برای یک واحد مسکونی قابل سکونت و نه اینکه به اتمام برسد متری ۴.۵ تا ۵ میلیون تومان است. اینکه وام ۱۰۰ میلیون تومانی پیشنهاد شد که به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش یابد برای این بود که حداقل ۷۰ درصد هزینه ساخت برای یک واحد مسکونی ۶۰ متری را دربربگیرد. بر این اساس هزینه ساخت خانه ۱۰۰ متری در روستا حداقل ۵۰۰ میلیون تومان می‌شود.

بر اساس صحبت وی، اکنون بحثی که وجود دارد این است ۵۰ درصد اولیه که تمام شده‌است افرادی هستند که تاحدودی وضعیت مالی خوبی دارند. ۵۰ درصد دیگر کسانی هستند و باید طی این ۱۰ سال بیایند پای کار و کار ساخت را انجام دهند افراد مستضعفی هستند.

مطالعه بیشتر: مطلب «هزینه وام مسکن متاهلین رکورد زد» را در دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

هشدار! خطر کلاهبرداری در کمین مستأجران

فرهاد بیضایی کارشناس مسکن بیان کرد: متآسفانه می‌توان با ثبت اطلاعات نادرست (شماره شبا و شم…