کاهش قیمت مسکن در دو هفته گذشته

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
در شرایطی که از ابتدای سال جاری، نرخ اسمی قیمت مسکن از حدود ۳۰ میلیون تومان در هر متر مربع به بالای ۳۲ میلیون تومان رسید اما رشد قیمت مسکن طی حدود ۱۱ ماه گذشته، کمتر از نرخ رشد شاخص قیمت‌ها (تورم) بوده است، قیمت واقعی مسکن دچار افت شده است.
قیمت مسکن در دو هفته

به گزارش دلتا مگ به نقل از عصر امروز، در شرایطی که شمارش معکوس برای امضای توافق هسته‌ای میان ایران و کشورهای عضو گروه ۱+۴ آغاز شده است، مصطفی‌قلی خسروی، رییس اتحادیه مشاوران املاک از کاهش نیم درصدی متوسط قیمت مسکن در دو هفته اخیر خبر داده است.

تحولات بازارهای موازی نیز طی هفته‌های اخیر، گویای تعدیل قیمت‌ها در پی افت دو کانالی نرخ ارز به کانال ۲۶ هزار تومان است.

با توجه به اینکه در صورت دستیابی ایران به توافق هسته‌ای در کوتاه‌مدت، تحت تاثیر هیجانات روانی ناشی از این توافق، بازارها روزهای آرامی را سپری خواهند کرد، انتظار می‌رود، قیمت مسکن نیز دست کم در نیمه اول سال آینده، دستخوش رشدی کمتر از نرخ تورم شود و به این ترتیب، بخش دیگری از حباب قیمتی مسکن که طی ۴ سال اخیر ایجاد شده، تخلیه شود.

مصطفی‌قلی خسروی اظهار کرد: متوسط قیمت مسکن در تهران طبق آمار رسمی حدودا متری ۳۲ میلیون تومان است اما میانگین قیمت‌های پیشنهادی در سایت های فروش بیش از ۵۰ میلیون تومان است.

وی افزود: خوشبختانه در ماه‌های اخیر بازار مسکن به ثبات رسیده است. مقدار زیادی از این آرامش مرهون تلاش دولت سیزدهم در طرح نهضت ملی مسکن و اخبار امیدوارکننده از مذاکرات هسته‌ای است.

آرامش فعلی قیمت مسکن در دو هفته اخیر

آرامش فعلی قیمت مسکن در دو هفته اخیر

با کاهش قیمت دلار؛ قیمت طلا، خودرو و مسکن نیز پایین آمد و بررسی‌های ما از کاهش حدود نیم درصدی قیمت‌خانه در تهران طی دو هفته گذشته حکایت دارد.

مطلب پیشنهادی:  بیش از یک میلیون و ۱۸۹ هزار نفر در سامانه نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کردند 

رییس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه آرامش فعلی بازار مسکن باید با همدلی مردم و مسوولان حفظ شود گفت: معمولا سه گروه شامل افراد غیرکارشناس، مراکز آماری و سامانه‌های فروش ملک باعث ایجاد تنش در بازار املاک می‌شوند. تقاضای ما این است که افراد غیرکارشناس از انجام مصاحبه‌های تنش‌زا در رسانه‌ها خودداری کنند.

رییس اتحادیه مشاوران املاک در پاسخ به اینکه چقدر می‌توان به ریزش قیمت مسکن امیدوار بود، تصریح کرد: همانطور که بعد از جهش قیمت‌ها انتظار افزایش مجدد وجود ندارد، طبیعتا انتظار ریزش شدید هم غیرمنطقی است. همین که بازار مسکن به ثبات رسیده اتفاق خوبی است که می‌تواند در آینده به افزایش قدرت خرید متقاضیان منجر شود.

پیشنهاد مطالعه: مطلب «شکایت مردم از برخی سامانه های فروش ملک» را در دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

هشدار! خطر کلاهبرداری در کمین مستأجران

فرهاد بیضایی کارشناس مسکن بیان کرد: متآسفانه می‌توان با ثبت اطلاعات نادرست (شماره شبا و شم…