رشد قیمت مسکن از تورم پیشی گرفت

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه ملک همواره از نرخ تورم بیشتر رشد کرده است، عنوان کرد: ملک همواره سپر تورم بوده و همواره در بحران‌ها رشد کرده است.
ثبات بازار مسکن

به گزارش دلتا مگ به نقل از سایت خبری اقتصاد 24، پیمان مولوی، کارشناس اقتصادی به نقش تورم در افزایش قیمت مسکن اشاره می‌کند و می‌افزاید: همواره افزایش قیمت مسکن از افزایش قیمت دلار بیشتر و کاهش قیمت مسکن از کاهش قیمت دلار کمتر بوده است. در واقع این مسئله در اقتصاد ایرانريال در روند‌ چهل ساله به صورت یک فکت درآمده است.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه ما در بزنگاه حرکت از رونق به رکود هستیم، گفت: رکود زمانی اتفاق می‌افتد که کاهش قیمت در متوسط داشته باشیم که با کاهش قیمت معاملات ترکیب شود و رونق زمانی است که افزایش قیمت با افزایش معاملات هم تایید شود.

وی افزود: در آبان ماه ۱۴۰۰ به آذرماه شاهد یک رشد ۳۳ درصدی در معاملات هستیم و یک رشد ۱.۸ درصدی نیز در قیمت‌ها شاهد هستیم که نشان می‌دهد هنوز در رکود نیستیم.

نقش تورم در افزایش قیمت مسکن

بر اساس گفته این کارشناس اقتصادی، دوره‌های رونق و رکود مسکن، به صورت محتمل اتفاق می‌افتد، اما زمان‌بندی آن خیلی مهم است. ما تا اکنون طولانی‌ترین دوره رونق یا افزایش قیمت را در بازار مسکن داشته‌ایم که از سال ۷۴ تاکنون را شامل شده است.

او تصریح کرد: مهم‌ترین فاکتور که مهم‌ترین ریسک در این دوره را ایجاد می‌کند، کاهش قدرت خرید است. این فاکتور از دلار و تورم هم مهم‌تر است.

مولوی اظهار داشت: کاهش قدرت خرید وقتی اتفاق می‌افتد، یک دوره بازیابی ۱.۵ تا سه سال طول می‌کشد تا دوباره قدرت خرید بتواند تقاضا را تحریک کند. در سال ۱۳۹۶ تا الان دوره تقاضا بود که دوره تورمی هم به آن پمپاژ شد. به هر حال خیلی‌ها بازار مسکن را سپر تورمی می‌دانند و این امر هم طبیعی است.

مطلب پیشنهادی:  افزایش 32 در‌صدی قیمت مسکن

وی افزود: ما در حال رسیدن به نقطه‌ای هستیم که به لحاظ رشد دلاری، رشد قیمت مسکن از دلار بیشتر بوده است و البته این به معنای شکل‌گیری حباب نیست. اگر وارد دوره رکود شویم، کاهش قیمت مسکن از کاهش قیمت دلار کمتر خواهد بود.

این کارشناس در پایان عنوان کرد: ملک همواره سپر تورم بوده و همواره در بحران‌ها رشد کرده است. این مسئله برای افرادی که می‌خواهند ملک بخرند، به این معنی نیست که اقدام به خرید ملک نکنند چرا که ما چند نوع سرمایه‌گذار داریم؛ یکی مقتصد صرفه‌جو یعنی سرمایه‌گذاری که اکنون خانه ندارد؛ دومی سرمایه‌گذار رفاه‌گرا است؛ سوم سوداگران هستند و طیف چهارم هم کسانی که بالای ۷۰۰ هزار دلار در سال درآمد دارند.

مطالعه بیشتر: مطلب «کم‌کاری بانک‌ها در تولید مسکن» را در دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

هشدار! خطر کلاهبرداری در کمین مستأجران

فرهاد بیضایی کارشناس مسکن بیان کرد: متآسفانه می‌توان با ثبت اطلاعات نادرست (شماره شبا و شم…