چرا مسکن در ایران ارزان نشد؟

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
اقتصاد ایران در دوره نفت ۱۰۰ دلاری هم تاکنون ارزانی مسکن را به خود ندیده و حتی در این سال‌ها اجرای طرح مسکن مهر هم قیمت مسکن را ارزان نکرده است.
خرید و فروش مسکن

به گزارش دلتا مگ به نقل از تجارت نیوز، پس از  گذشت ۱۴ سال از ساخت طرح مسکن مهر همچنان ۲۰۰ هزار واحد مسکن تحویل داده نشده است.

مسئولان در دولت پیشین نیز هر چند وعده داده بودند که دو ساله ۴۰۰ هزار مسکن ساخته می شود اما با وجود گذشت شش ماه از پایان فعالیت دولت روحانی، تنها ۳۱ هزار مسکن آن هم تازه در مرحله اولیه ساخته شد.

با این وضعیت قرار است دولت ابراهیم رئیسی برای جهش مسکن گام بردارد. این دولت، با وجود کسری بودجه قابل توجه، وعده ساخت یک میلیون مسکن را داده است.

در همین راستا، مرکز پژوهش‌های مجلس برآورد کرد که در سال جاری میزان کسری بودجه به ۳۰۰ هزار میلیارد تومان و در سال آینده هم در بهترین سناریو به ۱۵۰ هزار میلیارد تومان برسد. با این وضعیت احتمال تحقق وعده ساخت مسکن کمی دور از واقعیت می‌رسد.

اما آیا ممکن است همزمان با افزایش قیمت نفت به ۱۰۰ دلار، درآمدهای ارزی دولت بهبود پیدا کند و همین مساله باعث افزایش تولید مسکن و کاهش قیمت مسکن شود؟

مایک ورث مدیرعامل شرکت شورون، دومین شرکت نفت بزرگ دنیا اعلام کرده تقاضا برای نفت در حال حاضر با سرعت بیشتری از تولید در حال رشد است اما بر خلاف سال‌های اخیر، سیاست‌های بین‌المللی نظیر تنش سیاسی میان اوکراین و روسیه به بازارها شوک وارد کرده است. او معتقد است بدون هیچ تردیدی نفت در ماه‌های پیش‌رو به ۱۰۰ دلار هم می‌رسد.

مطلب پیشنهادی:  روش جدید تخلیه‌ خانه پیش از موعد

ارزانی مسکن

سه سال ۱۳۸۷ ، ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ دوره‌ای بودند که اقتصاد ایران نفت ۱۰۰ دلاری را تجربه کرد. هرچند در این سه دوره ایران تحریم بود اما درآمدهای نفتی از افزایش قیمت نفت متاثر شده بود.

قیمت دلار در سال ۸۷ همان نرخ زیر هزار تومان باقی مانده بود. در سال ۹۰ رشد ۶۰ درصدی را تجربه کرد و به ۱۸۰۰ تومان رسید و در سال ۹۱ تقریبا دو برابر شد و از مرز ۳۶۰۰ تومان هم عبور کرد.

قیمت مسکن هم طی این سه سال به ترتیب ۲۰ ، ۱۷ و ۳۸ درصد افزایش یافت. متوسط قیمت مسکن شهر تهران در سال ۸۷ بیش از ۱٫۸ میلیون تومان بود که در سال ۸۹ به ۲٫۱ میلیون تومان رسید و در سال ۹۱ هم از ۲٫۹ میلیون تومان عبور کرد.

مطالعه بیشتر: مطلب «قیمت مسکن منطبق با شیب تورم است» را در دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

زمین رایگان دولتی به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی به افرادی که در کلان شهر‌ها ساکن هستند زمین رایگان تخصیص…