بازار معاملات املاک کلنگی در حال عبور از دوره جهش

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
گروهی از سازنده‌‌‌ها معتقدند با توجه به فاصله زیادی که سطوح فعلی قیمت مسکن با استطاعت متقاضیان خرید خانه دارد، آنها در فروش ناکام خواهند مانده‌اند.
افزایش قیمت مسکن

به گزارش «مجله ملکی دلتا»، اما فعالان ساختمانی می‌‌‌دانند که تقاضای سفته‌‌‌بازی در بازار مسکن یک تقاضای پایدار نیست و فقط در برخی مقاطع دلالان روانه بازار مسکن می‌‌‌شوند و به معاملات مکرر برای کسب سود در کوتاه‌‌‌مدت می‌‌‌پردازند.

این در حالی است که اگر معاملات مسکن از ناحیه تقاضای مصرفی خرید ملک احیا شود، این وضعیت می‌تواند پایدار باشد و به رونق بلندمدت معاملات بینجامد. در چنین شرایطی انگیزه کار و فعالیت از سوی سازنده‌‌‌ها به مراتب بیشتر خواهد بود.

خوش‌بینی فعالان بازار مسکن به آینده

فعالان بازار مسکن معتقدند، بعد از سکته انتظارات مسکن و بدبینی شدید در ابتدای آذر، هم‌اکنون سمت عرضه مسکن به آینده خوش‌بین شده است.

فعالان بازار مسکن از قبیل فروشنده‌‌‌ها، واسطه‌‌‌ها و سازنده‌‌‌ها و شاید بیش از همه متقاضیان خرید به یاد دارند که همزمان با آغاز جهش‌‌‌‌‌‌‌‌‌های دلاری از اوایل سال 97، قیمت دلار به عنوان یکی از اصلی‌‌‌ترین متغیرهای اثرگذار بر قیمت مسکن در بازار به رسمیت شناخته شد و در وقوع جهش قیمت مسکن نقش اساسی داشت.

متقاضیان خرید خانه

بازار ارز و تحولات نرخ دلار که به شکل جهش شدید از سال 97 آغاز شد، به انتظارات تورمی در بازار مسکن دامن زد و این موضوع منجر به خروج حجم قابل‌توجهی از متقاضیان مصرفی، به‌‌‌خصوص خانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌اولی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها از بازار معاملات مسکن شد.

مردم توان مالی خرید خانه را ندارند

فقدان استطاعت خرید مسکن از ناحیه متقاضیان مصرفی یکی از موانع مهم پیش روی فعالان ساختمانی است که سبب سلب انگیزه فعالیت میان آنها می‌شود.

مطلب پیشنهادی:  خروج تدریجی بازار مسکن از بلاتکلیفی

از سوی دیگر قیمت مصالح در آبان 68 واحد بود که این مقدار در آذر به 75 رسیده است. در مورد شامخ مربوط به قیمت هر قدر عدد نهایی بیشتر از 50 باشد، وضعیت بازار تورمی‌‌‌تر گزارش شده است و در نتیجه اوضاع قیمت نهاده‌‌‌های ساختمانی توسط فعالان ساخت‌وساز در آذر متورم‌‌‌تر از آبان گزارش شده است.

همانطور که آمار نشان می‌دهد، شروع جهش قیمت در بازار مصالح ساختمانی اوایل سال گذشته بود و این روند تا پایان سال 99 به طور مستمر و نیز در مقاطعی از سال‌جاری ادامه پیدا کرد.

البته لازم به ذکر است، اواخر پاییز نیز تب قیمت مصالح همچنان بالا بوده و تورم در این بازار روی قیمت تمام شده محصولات و خدمات صنعت ساختمان نیز اثر گذاشته است.

مطالعه بیشتر: مطلب «نظارت در حوزه مصالح ساختمانی ضعیف است» را در مجله ملکی دلتا بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

هشدار! خطر کلاهبرداری در کمین مستأجران

فرهاد بیضایی کارشناس مسکن بیان کرد: متآسفانه می‌توان با ثبت اطلاعات نادرست (شماره شبا و شم…